Jonge vrouwelijke ondernemers in Vlaanderen. Dromen en drempels.

Erasmushogeschool Brussel
2018
Maaike
Marchand
In deze scriptie, geschreven als bachelorproef voor de opleiding Journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel in het format van Flair, bekijk ik aan de hand van drie cases hoe het gesteld is met jonge, vrouwelijke ondernemers in België. Voor welke uitdagingen komen zij te staan en hoe maken zij hun dromen waar?
Meer lezen

De politieke strategie van Union Minière du Haut-Katanga tussen 1945 en 1960

Universiteit Gent
2016
Jeroen
Laporte
Deze scriptie onderzoekt of het mijnbouwbedrijf Union Minière du Haut-Katanga (UMHK) een politieke strategie hanteerde in de laatste jaren voorafgaand aan de Congolese onafhankelijkheid.
Meer lezen

De invloed van culturele verschillen tussen bidder en target onderneming op de waardecreatie van de bidder bij aankondiging van grensoverschrijdende fusies en overnames

KU Leuven
2015
Jeremy
Bruyninckx
  • Frederiek
    Schoubben
  • Roel
    Brouwers
  PERSBERICHT: Cultuur van geen belang bij fusies en overnamesAntwerpen, 19 mei 2015 – Een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de KU Leuven toont aan dat cultuur van ondergeschikt belang is op de waardecreatie bij fusies en overnames (F&O’s). Het economische aspect primeert.605 fusies en overnames, in de periode tussen 2003-2013, werden geanalyseerd om te onderzoeken wat de invloed is van culturele verschillen tussen bidder en target op de waardecreatie bij grensoverschrijdende fusies en overnames.
Meer lezen

Hoe kan klantenontrouw in een business-to-businessomgeving vermeden worden?

Vrije Universiteit Brussel
2014
Laura
Famelaer
Bedrijven winnen de strijd tegen klantenontrouw    Brussel – 29/09/2014 Denigrerende meningen, negatieve ervaringen of slechte kwaliteit liggen vaak aan de basis van klantenontrouw (d.i. wanneer een klant beslist niet terug te keren naar een bedrijf). Bedrijven waren tot nu ongewapend in deze strijd, maar kunnen nu de strijd aan dankzij het onderzoek van Laura Famelaer, M.Sc. in de Communicatiewetenschappen.Laura, een uitdagend onderwerp. Hoe ben je te werk gegaan?Ik heb proberen te achterhalen hoe klantenontrouw tussen bedrijven vermeden kan worden.
Meer lezen

De invloed van een familiebedrijf reputatie op de financiële prestatie

Universiteit Hasselt
2014
Alana
Vandebeek
Familiebedrijven: Hot or Not?!Stel, je staat op het punt om met een paar familieleden een bedrijf te starten. Een paar belangrijke vragen duiken dan op. Gaan jullie de familienaam gebruiken in de bedrijfsnaam? Gaan jullie je profileren als familiebedrijf naar leveranciers, klanten, of financiers toe? Hoe gaan jullie om met reclame? Het is belangrijk om uit te maken of jullie een focus gaan leggen op jullie reputatie als familiebedrijf.
Meer lezen

De impact van een management traineeship op de ervaren steun, de relatie werknemer-manager, commitment en vertrekintenties

Vrije Universiteit Brussel
2013
Ineke
Vanobbergen
Een goed presterende werknemer is een waardevolle troef voor elk bedrijf. Toewijding en loyaliteit van het personeel zijn belangrijk. Werknemers die zich emotioneel verbonden voelen met hun organisatie zijn minder afwezig, presteren beter en hebben minder de neiging om van job te veranderen (Meyer & Allen, 1997). Er gebeurt dan ook heel wat onderzoek over toewijding van werknemers (commitment) en hun intentie om van job te veranderen (turnover intentions). Verschillende factoren hebben een invloed op commitment en vertrekintenties.
Meer lezen