Quien no reconoce su pasado, se expone a no tener futuro. De omgang met het verleden bij mijnbouwconflicten in hedendaags Peru.

Universiteit Gent
2020
Merel
Overloop
In mijnbouwconflicten wordt het verleden op een verschillende manier geïnterpreteerd door de verschillende belangengroepen, dat heeft ook implicaties voor de visies op de toekomst. Deze scriptie gaat over het mijnbouwconflict in de stad Cerro de Pasco.
Meer lezen

Een Politiek Verleden in het Belgisch Parlement: 'Compromis à la Belge'. Historische commissies en de moord op Patrice Lumumba en Julien Lahaut (1999-2015)

KU Leuven
2016
Jelle
Van Herck
Mijn scriptie voerde onderzoek naar historische commissies in de Belgische politiek, specifiek de onderzoekscommissie naar de moord op Julien Lahaut en die voor de moord op Patrice Lumumba. Ik vergelijk deze twee commissies en plaats deze in het historische landschap, met oog voor de problematiek die verbonden is aan het samengaan van geschiedenis en politiek.
Meer lezen

Balanceren op een verloren verleden

Hogeschool PXL
2013
Karolien
Neyns
Het geheugen van architectuur en de zoektocht naar een eigen culturele identiteitVan kinds af aan krijgen we geschiedenis op een zilveren blaadje gepresenteerd. In klaslokalen worden uren gespendeerd aan de levens van onze voorgangers en ook de media bieden dagelijks een ‘gezonde portie’ geschiedenis aan. We worden tegenwoordig overspoeld met historische feiten en weten niet langer wat belangrijk genoeg is om ingeblikt te worden voor de volgende generatie.
Meer lezen

Geprojecteerd Verleden

Andere
2012
Ruben
Vandersteen
 Geprojecteerd VerledenOver de representatie van herinneringen in film He remembers those vanished yearsAs though looking through a dusty window pane,The past is something he could see, but not touch.And everything he sees is blurred and indistinct.  Dit wondermooi stukje tekst, dat zich aan het eind van Wong Kar-Wai's In the Mood for Love als coda op het scherm presenteert, attesteert in de eerste plaats de wazigheid van ons geheugen. In het bijzonder roept dit gedicht, en in het verlengde daarvan, de ganse film, de vraag op welke relatie narratieve film heeft tot ons herinneringsproces.
Meer lezen