How to design woody vegetation belts for noise pollution reduction?

Universiteit Gent
2020
Floris
Huyghe
In deze thesis wordt de impact van boomsoorten of strooiselkwaliteitsklassen op de bosbodem onderzocht. Door soorten of bepaalde akoestische eigenschappen te analyseren en selecteren, kan een bos of bomenrij gecreëerd worden met maximale demping door het grondeffect.
Meer lezen

Het rijverbod als autonome straf

Universiteit Gent
2019
Charlotte
Persiau
Vandaag bestaat het rijverbod enkel voor verkeersgerelateerde overtredingen, met als enige uitzondering het misdrijf familieverlating. Deze thesis beoogt te bekijken of het ook een effectieve straf kan zijn voor overtredingen die op zich niets te maken hebben met het verkeer, bijvoorbeeld: u pleegt een diefstal en krijgt een rijverbod opgelegd.
Meer lezen

Het potentieel en de impact van gekoppeld rijden op routekeuze en -planning bij transportbedrijven

KU Leuven
2016
Thomas
Vyncke
Gekoppeld rijden kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%. Deze scriptie beschrijft ondermeer experimenten op zowel artificiële en reële data met behulp van een oplossingsheuristiek die dit aantonen.
Meer lezen

De evolutie van verkiezingsprogramma tot beleidsnota na de Vlaamse verkiezingen van 2014 inzake mobiliteit. Veel blabla, weinig vroemvroem?

Universiteit Hasselt
2015
Tom
Etienne
Veel blabla, weinig vroemvroem? Van verkiezingsprogramma tot beleidsnota inzake mobiliteit in Vlaanderen.Laten we dit blogartikel beginnen met een flinke, maar empirisch sterk gefundeerde assumptie. Ik veronderstel dat ik niet de enige ben die tijdens familiefeesten een hele avond de mening van nonkels, tantes en grootouders moet doorworstelen. Ik veronderstel dat ook jouw familieleden stuk voor stuk, zo gauw ze een biertje op hebben, expert zijn in het wegtoveren van file, in het runnen van een railgebonden overheidsbedrijf of in het besturen van een land.
Meer lezen

Wordt agressief rijgedrag van mannen, dat voortkomt uit boosheid, beter voorspeld door impliciete of expliciete maten van agressie?

Universiteit Hasselt
2015
Michelle
Geenen
Dan toch geen heer in het verkeer?Studie naar agressief rijgedrag van mannen.Agressief rijgedrag is een actueel probleem met een grote impact op de verkeersveiligheid. Boosheid tijdens het rijden en agressief rijgedrag blijken een vaak voorkomend fenomeen te zijn. Het thema krijgt hierdoor de laatste jaren veel aandacht van de media en van onderzoekers.  Stel, je rijdt 50 km/u binnen de bebouwde kom. Perfect volgens de regels dus. Plots komt er een bestuurder achter je opdagen die liever wat sneller rijdt, maar je niet voorbij kan rijden.
Meer lezen

Invloeden op de vervoerswijzekeuze naar Brussel Nationaal Luchthaven

KU Leuven
2015
Evelien
Van Bockstal
Duurzaam op weg naar de luchthavenDe overheid en de Brussels Airport Company willen dat tegen 2025 40% van de verplaatsingen naar de Brusselse luchthaven met openbaar vervoer gebeurd. Uit deze studie blijkt dat om een verandering in vervoerswijze-keuze naar het openbaar vervoer te realiseren, de prijs van een treinticket verlaagd kan worden of de autokosten verhoogd kunnen worden. De effecten zijn het grootst bij de jonge respondenten, de respondenten die minder verdienen dan €2500 per maand en de respondenten die weinig reizen.
Meer lezen

Socio-economische effecten en aanvaardbaarheid van rekeningrijden in Vlaanderen

Universiteit Antwerpen
2015
Steffi
Deprez
Rekeningrijden als sociaal verantwoord beleidVan 2008 tot 2030 verwacht het Federaal Planbureau een toename in het verkeersvolume van personenwagens met 23%. Samen met het wegverkeer nemen ook de nadelen ervan zoals fileleed, luchtvervuiling, lawaai en ongevallen, toe. De overheid kan een aantal acties ondernemen om de negatieve impact van het verkeer op de samenleving te beperken. Het gaat hierbij o.a.
Meer lezen

Het effect van gebruikersflexibiliteit bij dial-a-ride diensten

Universiteit Hasselt
2013
Yves
Molenbruch
DIAL-A-RIDE DIENSTEN:  ONDERWEG NAAR MOBILITEIT OP MAATTijdens de voorbije decennia hebben diverse demografische en maatschappelijke evoluties, zoals de vergrijzing van de bevolking en de ontwikkeling van dagopvangsystemen voor gehandicapten, de nood aan vervoer op maat van personen met een beperkte mobiliteit doen toenemen. Omdat zij doorgaans moeilijk gebruik kunnen maken van het gewone openbaar vervoer, leek het voor steeds meer vervoeraanbieders interessant om een zogenaamd dial-a-ride systeem op te zetten.
Meer lezen

Voertuigsensoren in functie van wegdekbeheer

Karel De Grote Hogeschool
2013
Ken
Vanherpen
Winnaar mtech+prijs
De Vlaamse wegen zijn berucht voor hun vele defecten. Zeker na een periode van vorst, duiken er talloze putten op in het wegdek welke hinderlijk zijn voor de vele automobilisten. In enkele gevallen leidt dit zelfs tot schadeclaims. En zoals elke Vlaming weet, duurt het soms een eeuwigheid voor deze defecten worden hersteld.De oorzaak van deze late herstellingen, is vaak de late detectie van deze onregelmatigheden in het wegdek. In de huidige situatie wordt hiervoor een duur gesofisticeerd meetvoertuig ingezet.
Meer lezen

Waarom Jongeren soms dieper in het glas kijken dan in de zijspiegel: Rijden onder invloed van alcohol bij Vlaamse jongeren, bekeken vanuit The Theory of Planned Behavior en het Prototype/Willingness model

Universiteit Antwerpen
2013
Nathalie
De Ceukeleer
WAAROM JONGEREN SOMS DIEPER IN HET GLAS KIJKEN DAN IN DE ZIJSPIEGELRijden onder invloed van alcohol bij Vlaamse jongerenJe bent jong en gaat een avondje uit met vrienden. Het eerste glas gaat er vlot in, de glazen daarna eveneens. Komt dit je bekend voor? Combineer dit met het besturen van een wagen en daar heb je de problematiek die wereldwijd hoog op de agenda blijft, rijden onder invloed van alcohol. Jongeren vormen daarbij een kwetsbare groep. Wat motiveert hen? Het onderzoek toonde o.a.
Meer lezen