Twitter als crisiscommunicatietool bij terrorisme? Een kwantitatieve inhoudsanalyse van tweets na de terreuraanslagen in #Zaventem en #Maalbeek op 22 maart 2016.

Universiteit Gent
2017
Ilona
Buteneers
Deze scriptie omvat een kwantitatieve inhoudsanalyse waarbij 1588 tweets werden bestudeerd na het plaatsvinden van de terreuraanslagen op 22 maart 2016. Hierbij werd er meer specifiek onderzocht welke actoren op Twitter aanwezig waren en voor welke doeleinden deze gebruik maakten van het medium. Op deze manier kan er inzicht worden verworven in de noden van het publiek met als doel responsstrategieën op een effectieve en efficiënte manier te kunnen afstemmen.
Meer lezen

Op de barricade voor de seksuele emancipatie. Het engagement van professoren en studenten van de Gentse universiteit vanaf 1969

Universiteit Gent
2015
Anke
Stefens
UGent op de barricade voor de seksuele emancipatie:Maart 1969. Honderden studenten trekken naar het rectoraat, nadat de rector van de RUG de vertoning van pornografische dia’s tijdens een debat over pornografie en erotiek heeft verboden. De start van een mythische studentenrevolte. Volgens historici als professor Louis Vos  een triviaal gegeven, een druppel op een hete plaat door een aantal heethoofden die koste wat het kost hun eigen mei ’68 willen creëren. Elke reden is goed om op de barricade te gaan staan. Maar er is meer aan de hand.
Meer lezen

Van ‘Kind in gevaar’ naar ‘Kind als gevaar’?

Universiteit Gent
2012
Catherine
De Bock
Van kind in gevaar … naar kind als gevaar?“Ik kijk ontzettend uit naar een eigen plek, een oord waar ik echt kan thuiskomen, na wat onderhand een eeuwigheid lijkt” - Abdelhak, 17 jaarAbdelhak vertelt op 11 juni 2011 zijn verhaal in de media. Hij is de zoveelste jongere die na een lange tocht in België terechtkomt. Zijn vlucht was lang en vermoeiend, net zoals zijn verblijf in België tot nu toe.
Meer lezen

De rol van frequentie bij de perceptie van homografen in een zinscontext. Een bewijs voor niet-selectieve toegang?

Universiteit Gent
2008
Fabrice
Hofman


Titel scriptie:
De rol van frequentie bij de perceptie van homografen in een zinscontext. Een bewijs voor niet-selectieve toegang?

Titel artikel:
Is er onderscheid tussen de talen binnen de ene woordenschatstructuur in de hersens?

Al lang proberen taalkundigen, psychologen en neurologen zich een beeld te vormen over de manieren waarop taal nu juist in onze hersens gestructureerd zit. Het debat loopt al zeker van rond halverwege de vorige eeuw toen Noam Chomsky furore maakte met zijn theorieën over generatieve grammatica en over het leren van taal.
Meer lezen