Attractiveness over conscientiousness: Discrimination based on perceived attractiveness and personality traits in the Flemish labor market

Universiteit Gent
2014
Anke
Penninck
Is schoonheid een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven?Eeuwen geleden schreef de Griekse filosoof Aristoteles: ‘schoonheid is een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven.’ Deze gedurfde uitspraak doet ook vandaag de harten van jonge werkzoekenden sneller slaan. In de huidige samenleving wordt aan het uiterlijk namelijk veel belang gehecht. Het is bijgevolg niet ondenkbaar dat uiterlijk een invloed kan hebben op de aanwervingskansen.
Meer lezen

Welke factoren beïnvloeden de jobadvertising strategie? Empirisch onderzoek in twee servicegerichte sectoren

Universiteit Gent
2014
Eva
De Beck
"The smartest business decision you can make is to hire qualified people. Bringing the right people on board saves you thousands, and your business will run smoothly and efficiently."- Brian TracyDoor de economische crisis, de toegenomen automatisering en de verminderde budgetten wordt het steeds belangrijker om op een efficiënte manier de meest geschikte kandidaten aan te werven.
Meer lezen

Discriminatie op basis van vakbondslidmaatschap: een correspondentie-onderzoek in Vlaanderen

Universiteit Gent
2014
Niels
Groothaert
  • Stijn
    Baert
Gesyndiceerd: sollicitatie in de prullenbak? Zoals iedereen wel weet is de relatie tussen vakbonden en werkgevers niet altijd even rooskleurig, eerder het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Daarnaast komen vakbonden, ondanks hun belangrijke rol bij het sociaal overleg en hun inzet voor de belangen van de werknemers, vaak negatief in de media. Dit alles kan zich mogelijks afstralen op het individuele vakbondslid, met alle gevolgen van dien.
Meer lezen

Kleurenblind? Veldonderzoek naar het effect van politieke voorkeur op aanwervingskansen

Universiteit Gent
2014
Sybren
Parmentier
Kleurenblind? Een veldonderzoek naar het effect van politieke voorkeur op aanwervingskansenMasterproef voorgedragen tot het bekomen van de graad van Master of Science in de Economische WetenschappenParmentier SybrenDe ‘moeder der verkiezingen’, zoals de regionale, federale en Europese verkiezingen op 25 mei 2014 in België vaak genoemd worden, staat vlak voor de deur. Een periode waarin enerzijds politieke partijen zelf, en anderzijds hun partijprogramma’s en standpunten over allerlei actuele thema’s en problematieken, fel gemediatiseerd en uitgedragen worden.
Meer lezen

Correspondentieonderzoek naar de impact van een Facebook-profielfoto op de aanwervingskansen in Vlaanderen.

Universiteit Gent
2013
Lynn
Decuypere
Do they find you on Facebook? De impact van Facebook-profielfoto’s op de aanwervingsbeslissing.In 2004 werd, in een studentenkamer in Harvard, een nieuw super communicatiemiddel ontwikkeld door de ietwat sullige Mark Zuckerberg. Anno 2013 is Facebook met zijn meer dan 1 miljard gebruikers zonder twijfel de meest populaire sociale netwerksite ter wereld. De missie van Zuckerberg ‘making the world more open and connected’ is een feit. Je hele leven wordt tentoongesteld aan duizenden personen en deze personen maken daar met plezier gretig gebruik van.
Meer lezen

Beoordeling van Bachelor- en Masterdiploma's bij rekrutering

LUCA School of Arts
2008
Julie
Van Eyck
 
 


 
Beoordeling van Bachelor- en Masterdiploma’s bij
rekrutering.




 


 
 



 
 

 

 
Inleiding probleemstelling
Door de invoering van de Bachelor Master (BaMa) structuur in het hoger onderwijs in 2005 hebben velen zich moeten aanpassen aan de hervormingen van de diploma’s die dit akkoord met zich mee heeft gebracht.
Deze masterproef onderzoekt in welke mate de verwachtingen van de rekruteerders en de studenten omtrent de kenmerkende competenties van de nieuwe graden van bachelor en
Meer lezen