De Wijzer in Aarsele: bouwen aan een herstelgerichte basisschool

VIVES Hogeschool
2023
Manou
Vanhaesebroeck
  • Aicha
    Verstaen
  • Anouk
    Devisscher
  • Robbe
    De Kuyssche
  • Jozefien
    Baert
  • Filomeen
    Vandenabeele
  • Xenia
    Sulmont
  • Silke
    Roels
In een basisschool in Aarsele wordt er sinds 2 jaar herstelgericht gewerkt. Deze visie werd nog niet door iedereen gedragen en was nog niet duidelijk. Onze opdracht was om een rode draad te creëren omtrent die visie en die uit te dragen naar de ouders en leerkrachten.
Meer lezen

Veilige schoolomgevingen: een toepassing van het Intervention Mapping protocol om het kijkgedrag van basisschoolkinderen aan voetgangersoversteekplaatsen te beïnvloeden

Universiteit Hasselt
2022
Roel
Wittenberg
In deze scriptie is onderzoek gedaan naar veilige schoolomgevingen en het ontbrekende kijkgedrag van kinderen bij het oversteken van de straat. Volgens het Intervention Mapping protocol is een korte verkeersles gemaakt om dit kijkgedrag te verbeteren, maar die lijkt zonder praktijkbegeleiding van ouders weinig zinvol. Ouders moeten dan ook meer met hun kinderen het verkeer ontdekken op de fiets of te voet.
Meer lezen

Cyberpesten: De noden van scholen

KU Leuven
2017
Els
Vanlinthout
Cyberpesten is een recent fenomeen dat aanwezig kan zijn op scholen. Over cyberpesten en de aanpak ervan door scholen en voornamelijk in basisscholen is nog weinig gekend. Dit onderzoek tracht dit hiaat in de literatuur op te vullen en de noden van basisscholen rond cyberpesten te achterhalen.
Meer lezen

Hoe kunnen we met behulp van duurzaamheidsthema’s positieve psychologie implementeren in de derde graad van de basisschool om zo te komen tot de noodzakelijke basisvoorwaarde voor duurzamere ontwikkeling?

VIVES Hogeschool
2017
Dorien
Klerkx
In mijn scriptie onderzoek ik de link tussen positieve psychologie en duurzaam leven. Ik ga op zoek naar een manier om kinderen positiever te leren denken en in het leven te staan en daardoor hun duurzaam gedrag te verhogen. Ik wil de twee thema's laten samensmelten tot één geheel, tot één lessenpakket.
Meer lezen

Keuze als heilmiddel voor de intrinsieke motivatie van basisschoolkinderen?

Vrije Universiteit Brussel
2014
Matson
Driesen
Het kasteel of het piratenschip? Wanneer kiezen verliezen wordt.Het begrip keuze is bijna synoniem geworden voor onze huidige maatschappij. Elke dag maken mensen een hele reeks keuzes, de ene (studiekeuze) al belangrijker dan de andere (Coca Cola of Pepsi?). Zelfs jonge kinderen weten niet meer waar eerst te kijken in het ruime assortiment van een speelgoedwinkel. De keuze die kinderen moeten maken, blijft echter niet beperkt tot het kasteel of het piratenschip in de speelgoedwinkel. Ook binnen de klas moeten jonge kinderen steeds meer keuzes maken.
Meer lezen

Masterproef “Toepassing van de rechten van het kind in het Vlaams basisonderwijs” - Casestudy van ‘kinderrechtenscholen’

Universiteit Antwerpen
2013
Hilde
De Vleeschouwer
Masterscriptie als inspiratiebron (5/07/2013)Nieuw denkkader legt focus op kinderrechten in de basisschool Enkele Vlaamse scholen dragen de rechten van het kind bijzonder hoog in het vaandel en groeien uit tot ware ‘kinderrechtenscholen’.
Meer lezen

Stap voor stap - Het opstellen van een beslisboom voor Developmental Coordination Disorder in een basisschool

VIVES Hogeschool
2008
Katleen
Kielbaey
 
DCD op school: diagnostiek en begeleiding
 
Wie kent ze niet: onhandige kinderen die overal tegenaan botsen, de melk naast het glas gieten of naast de bal grijpen? Bij sommige kinderen zijn dit problemen die spontaan verdwijnen. Bij een aantal anderen is er echter iets erger aan de hand: zij lijden aan DCD.
 
Wat is DCD?
DCD (Developmental Coordination Disorder) is een ontwikkelingsstoornis die coördinatieproblemen veroorzaakt.
Meer lezen