Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

An Architecture for Resource Analysis, Prediction and Visualization in Microservice Deployments

Xavier Geerinck
Deze thesis gaat een conceptueel model uitwerken voor een architectuur die bedrijven in staat stelt hun IT infrastructuur gebaseerd op microservices automatisch te laten schalen. Daarnaast is een Proof of Concept aanwezig die aantoont dat deze methode haalbaar is en kan toegepast worden in verscheidene scenario's en al bestaande infrastructuren met een minimale aanpassing.

In Praise of the Common

Philippe Breels
Geen puur wetenschappelijk werk, maar een persoonlijke zoektocht en een terugblik. Dat is het doel dat ik voor ogen had bij het schrijven van mijn scriptie. In een architectuuropleiding is weinig plaats voor reflectie, nochtans is architectuur een persoonlijk en gevoelsmatig vak. In mijn scriptie overschouw ik wat is bijgebleven uit de opleiding én wat ik herken tegen de achtergrond van een veranderende wereld.

Synthesis of glycerol carbonate from glycerol and urea using gold-supported catalysts

Marilien Van Oudenhove
Au/MgO-type catalysts for the carbonylation of glycerol with urea. Effect of the morphology and macro/meso-porous structure of the supportM. Van Oudenhove1, W.Y. Hernández2*, A. Verberckmoes1 and P.

Implementation of a State-of-the-Art Security Architecture in the Linux Kernel

Niels Avonds
Doet jouw computer vaak niet wat je van hem vraagt? Of is hij soms plots enorm traag? Krijg je af en toe meldingen dat je computer aangevallen wordt door virussen of andere kwaadaardige software? Steeds meer computers wereldwijd kampen met dit soort problemen. Één computer op drie bevat kwaadaardige software die er op uit is om jou of iemand anders schade aan te richten. Vaak weet je zelfs niet eens dat dit soort software actief is tot het te laat is. Grootschalige aanvallen op computers wereldwijd zijn een reëel probleem waarvoor nog geen definitieve oplossing gevonden is.

Webgebaseerde aansturing en opvolging van het automatisch magazijn

Thomas Dehaene
Warehousing anno 2012: web intelligence for allBedrijfssystemen volgen al jaren de meest recente trends op vlak van web en ICT. Tijd dat ook de productiesystemen meegroeien met deze evoluties. Echter: hoe kunnen al de verschillende evoluties op vlak van IT, functionaliteit en standaardisatie gecombineerd worden? En hoe baat de markt hierbij? In het bijzonder KMO’s die de oude, logge systemen niet kunnen implementeren omwille van te hoge kosten en instap drempels.

Aflevering van gepersonaliseerde multimediale data in peer-to-peer netwerken

Birger Anckaert
 
Delivery of personalized multimedia content on a peer-to-peer network
Birger Anckaert Supervisor(s): dr. Davy Van Deursen, Erik Mannens, prof. dr. ir. Rik Van de Walle
Abstract – This article will describe the design of a peer­to-peer multimedia streaming protocol optimized for personalized multimedia content distribution. The first phase of the development entails a specification of an optimal peer-to-peer architecture for general multimedia streaming purposes.

Free form architecture

Hanne Weltens
 
 Hanne Weltens
Vrije vorm architectuur: vrije keuze?
 
 
 
1968… werklui en bezoekers van de werf treden naar voren. Ze beklimmen het dak van een sculpturale betonnen woning te Luik. Er wordt hen gevraagd om de sterkte van de constructie te testen door druk op het dak uit te oefenen. In die tijd de gebruikelijke manier van werken, anno 2009 wordt de hulp van de computer ingeroepen.
 
 
Op 18 augustus 2009 is het nieuwe treinstation in Luik-Guillemins feestelijk ingehuldigd. Dit pareltje van de Spaanse architect Santiago Calatrava is adembenemend.

Design Game

Bart Sueters
 
Titel:
Design Game
 
Onderwerp:
Design Game gaat over een spel. Een spel dat wij architectuur noemen. Design Game verwijst naar een ‘synthetische architectuur’ die onderhevig is aan de ‘hybride ruimte’. De ontwerpuitdaging voor een architectuur in deze context is het ontwikkelen van ruimtelijke processen en stedelijke coderingen voor een wereld die op eenzelfde moment statisch is als in beweging, en zowel lokaal als globaal aanwezig is.