Is het "time-over" voor de werkelijke zetelleer in het internationaal vennootschapsrecht?

Universiteit Antwerpen
2018
Wouter
Dister
België volgt sinds jaar en dag de werkelijke zetelleer. Deze staat echter sterk onder druk door de rechtspraak van het Hof van Justitie. In deze thesis wordt onderzocht of de werkelijke zetelleer nog verder kan bestaan in België.
Meer lezen

Inzetbaarheid en verloop: De modererende rol van persoon-organisatie fit en continuerende betrokkenheid

KU Leuven
2015
Maxime
Crab
Vlaamse KMO’s en hun personeelsverloop: effectieve retentiemiddelen.Stel, u bent de leidinggevende van een KMO gevestigd in het centrum van de stad Antwerpen. De zaken gaan goed waardoor het belangrijk is uw concurrentiële positie op de arbeidsmarkt te behouden en/of te verbeteren. Omwille van deze reden is het noodzakelijk dat u investeert in uw personeel. Op die manier zijn en blijven uw werknemers inzetbaar binnen de eigen organisatie en dragen ze bij tot het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
Meer lezen

Verplichtingen van het bestuur bij nakende insolvabiliteit: Welke grenzen aan de betalingsvrijheid in de schemerzone?

KU Leuven
2015
Alexander
Suykens
  • Alexander
    Suykens
De 10 geboden van een bestuurderomtrent handelingen in een onderneming in moeilijkhedenDoor het toepassen van enkele toepassingsvoorwaarden van de pauliaanse figuur en een grondige analyse van de rechtspraak, zijn er eindelijk duidelijke richtlijnen voor vennootschaps-bestuurders omtrent handelingen in een onderneming in financiële moeilijkheden.Bestuurders staan als hoofdrolspelers op de bühne vermits zij het beleid van een vennootschap uitstippelen.
Meer lezen

Het effect van sociale media op de financiële resultaten van ondernemingen

Universiteit Antwerpen
2015
Britte
De Herdt
Twitteren beïnvloedt beursprijzenSociale media zoals Facebook en Twitter zijn een hot topic en al lang niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook bedrijven hebben dit tegenwoordig goed begrepen: ruim 70% van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven heeft een Facebookpagina of Twitteraccount. Op amper tien jaar hebben sociale media het informatielandschap drastisch gewijzigd. Het is niet overdreven om te stellen dat de sociale media een ware revolutie in het informatielandschap hebben veroorzaakt.
Meer lezen

De kwaliteit van het resultaatcijfer en financiering met bankkrediet tijdens de crisis

Universiteit Gent
2015
Jolien
De Cock
De kwaliteit van het resultaatcijfer en financiering met bankkrediet tijdens de crisisKoppen als “KMO’s krijgen steeds minder krediet”, “Recordaantal bedrijven failliet” en “Regering wil toegang KMO’s tot kredieten stimuleren” waren de voorbije jaren alom tegenwoordig in allerhande nieuwsmedia. Tot op vandaag heeft de financiële crisis van 2008-2009 een enorme impact op de economie, de bedrijfswereld en elk individu binnen de samenleving. Mensen vormen een van de meest waardevolle productiefactoren binnen het bedrijfswezen,  KMO’s zijn op hun beurt de motor van de economie.
Meer lezen

Waardering van een onderneming. Literatuurstudie en empirische toetsing.

Universiteit Gent
2015
Julie
De Kezel
Hoe waardeer ik een onderneming?De balans en resultatenrekening van een onderneming bestaan uit een heleboel cijfers. Aan de hand van deze cijfers kan de uiteindelijke waarde van de onderneming afgeleid worden. Maar hoe begint men daar precies aan?HET BELANG VAN EEN GOEDE WAARDERINGNiet alleen ondernemers en bedrijfsleiders hebben er belang bij over een goed waarderingsprogramma te beschikken. De waardebepaling van een onderneming kan in veel gevallen ook voor anderen interessant zijn.
Meer lezen

Aansprakelijkheid van de moeder voor kartelinbreuken van haar dochteronderneming

KU Leuven
2015
Simon
Vereecke
Europese monsterboetes tegen kartelinbreuken: onmenselijk of onvoldoende?Hoe vaak hoort men niet dat grote multinationals aan de hand van complexe juridische constructies hun verantwoordelijkheid proberen te ontlopen? Op deze problematiek denken de Europese mededingingsautoriteiten een antwoord te hebben gevonden bij de vaststelling van hun geldboetes. In plaats van te blijven vastklampen aan klassieke juridische obstakels, kiezen zij voor een meer realistische en economische aanpak bij de bestrijding van kartelinbreuken. Is hun controversiële kijk wel houdbaar?
Meer lezen

De invloed van culturele verschillen tussen bidder en target onderneming op de waardecreatie van de bidder bij aankondiging van grensoverschrijdende fusies en overnames

KU Leuven
2015
Jeremy
Bruyninckx
  • Frederiek
    Schoubben
  • Roel
    Brouwers
  PERSBERICHT: Cultuur van geen belang bij fusies en overnamesAntwerpen, 19 mei 2015 – Een onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de KU Leuven toont aan dat cultuur van ondergeschikt belang is op de waardecreatie bij fusies en overnames (F&O’s). Het economische aspect primeert.605 fusies en overnames, in de periode tussen 2003-2013, werden geanalyseerd om te onderzoeken wat de invloed is van culturele verschillen tussen bidder en target op de waardecreatie bij grensoverschrijdende fusies en overnames.
Meer lezen

De reële effecten van de notionele interestaftrek

Universiteit Gent
2014
Ann-Sophie
Decatelle
  • Eva
    Rossie
De notionele interestaftrek:Een stimulans voor jobcreatie en investeringen of een fiscaal cadeau voor bedrijvendoor Ann-Sophie Decatelle & Eva RossieSinds de invoering in 2006 is de notionele interestaftrek vaak het middelpunt van discussie. Voor de invoering kon een onderneming enkel de interesten van schulden aftrekken van haar belastingen, terwijl financieren met eigen vermogen geen fiscaal voordeel opleverde. Financieren met schulden werd dus beloond ten opzichte van financieren met eigen vermogen. Als gevolg hiervan hadden Belgische bedrijven vaak een slechte solvabiliteitspositie.
Meer lezen

De invloed van een familiebedrijf reputatie op de financiële prestatie

Universiteit Hasselt
2014
Alana
Vandebeek
Familiebedrijven: Hot or Not?!Stel, je staat op het punt om met een paar familieleden een bedrijf te starten. Een paar belangrijke vragen duiken dan op. Gaan jullie de familienaam gebruiken in de bedrijfsnaam? Gaan jullie je profileren als familiebedrijf naar leveranciers, klanten, of financiers toe? Hoe gaan jullie om met reclame? Het is belangrijk om uit te maken of jullie een focus gaan leggen op jullie reputatie als familiebedrijf.
Meer lezen