Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Gekleurd kunstonderwijs: een kwalitatief onderzoek naar de interculturele opvattingen en lespraktijken van kunstleerkrachten in het secundair onderwijs

Ester Vanherck
Omwille van de veronderstelde waarde van kunstonderwijs in multiculturele onderwijsomgevingen en om een zicht te krijgen op zinvolle interculturele leeractiviteiten en pedagogische uitgangspunten, brengt deze masterproef interculturele opvattingen en lespraktijken van kunstleerkrachten in het secundair onderwijs in kaart. Dit onderzoek hoopt een licht te werpen op de rol van kunstvakken in het kader van pluralistisch intercultureel onderwijs en zodoende schoolbesturen en beleidsmakers aan te sturen naar integrale pluralistische visies om leerlingen van kleur te empoweren.

Outdoor lessen muzische vorming

Nausikäa Backaert
Door me theoretisch te gaan verdiepen en een uitgebreid onderzoek te voeren, zocht ik een antwoorden op volgende vragen:
Beleven leerlingen meer plezier als de muzische les buiten wordt gegeven?
Scoren de leerlingen hoger op vlak van betrokkenheid als de muzische les buiten wordt gegeven?
Fantaseren en verbeelden leerlingen meer om een muzische opdracht vorm te geven als de muzische les buiten wordt gegeven?

Mindfulness bij jonge kinderen: Hoe gaan ze om met hun emoties?

Tatjana Rens
Jonge kinderen hebben het moeilijk om op een positieve manier om te gaan met hun emoties. Mindfulness kan hen hierbij helpen waarbij er stap voor stap gewerkt wordt. Eerst gaan kinderen zich bewust worden van hun ademhaling en zintuigen om zo over te gaan naar het lichaamsbewustzijn en het omgaan met hun emoties.

Talensensibiliserend werken via muziek in het kleuteronderwijs. Meertalige liedjesbundel.

Nathalie Heynderickx
Een praktische gids, met meertalige liedjes, lesfiches en leerplandoelen, om onmiddellijk in te zetten bij talensensibiliserende kleuteractiviteiten.

Integratie van relaxatie en anti- agressie d.m.v. muziek en beweging in het Freinetonderwijs.

Joyce Weyens
In dit onderzoek werd a.d.h.v. muziek en beweging gewerkt aan een sterker welbevinden bij kleuters. Hierbij ontwikkelde ik een relaxatiebox en een relaxatiekast om dit tot stand te brengen.

Iedere cultuur zijn talenten: cultuursensitief, vraaggericht en muzisch agogisch werken

Freya Longin & Margaux Lempereur Freya Longin Maragux Lempereur
Binnen onze bachelorproef bespreken we vier thema’s: vraaggericht en cultuursensitief werken, maatschappelijke kwetsbaarheid, muzisch agogisch werken en opvoedingsondersteuning. Deze vier thema’s worden uitgebreid uitgelegd. We hebben gekozen om deze vier thema’s te bespreken aan de hand van onze projectaanvraag: een product ontwikkelen waarbij de interactie bevorderd wordt en dit voor en samen met de ouders. Dit moet gebeuren op een vraaggerichte, muzisch-agogische en cultuur sensitieve wijze.Vraaggericht en cultuursensitief werkenWe hebben vier definities gevonden voor vraaggericht werken.

Kunst als hefboom voor herinneringseducatie - Oorlog in een speelgoedkoffer

Maike Vandendriessche Sandrine Meulebrouck Lotte Polet
Oorlog in een speelgoedkoffer“To prevent things like this from happening. To make people think twice before resorting to violence to resolve issues.” (Historic Royal Palaces, 2014)De Groote Oorlog is geen onbekend begrip in de basisschool. Elk schooljaar komt wel een aspect uit dit thema aan bod. Zeker nu, met de herdenking van honderd jaar Eerste Wereldoorlog, worden heel wat leerlingen in dit thema ondergedompeld. Zeer vaak worden de leerlingen met grote historische feiten, diverse data en belangrijke personen uit deze oorlog geconfronteerd.

Educatief en muzische spel in de kleuterklas over de Eerste Wereldoorlog: 'Mijn naam is Rémi'

Delphine De Hulsters Margot Declercq
Herdenking 14-18 in de kleuterklasIn het kader van hun bachelorproef gingen Margot Declercq en Delphine De Hulsters, twee derdejaarsstudenten aan VIVES Tielt, op zoek naar een zinvolle manier om de Eerste Wereldoorlog in de kleuterklas aan bod te laten komen. Geen simpele opdracht, maar zeker haalbaar.‘Is de Eerste Wereldoorlog een kleuterthema?’ zal rond deze tijd van het jaar wel een veel gestelde vraag zijn in vele leraarskamers in België. Dat onderzochten Margot en Delphine dan ook. Het resultaat? Zeker en vast!

Educatief en muzische spel in de kleuterklas over de Eerste Wereldoorlog: 'Mijn naam is Rémi'

Delphine De Hulsters Margot Declercq
Herdenking 14-18 in de kleuterklasIn het kader van hun bachelorproef gingen Margot Declercq en Delphine De Hulsters, twee derdejaarsstudenten aan VIVES Tielt, op zoek naar een zinvolle manier om de Eerste Wereldoorlog in de kleuterklas aan bod te laten komen. Geen simpele opdracht, maar zeker haalbaar.‘Is de Eerste Wereldoorlog een kleuterthema?’ zal rond deze tijd van het jaar wel een veel gestelde vraag zijn in vele leraarskamers in België. Dat onderzochten Margot en Delphine dan ook. Het resultaat? Zeker en vast!

Propaganda in de Eerste Wereldoorlog (derde graad lager onderwijs)

Julie Dumon Julie Dumon Hermien Vanoosthuyse
 DE EERSTE WERELDOORLOG IN DE LAGERE SCHOOL De Groote Oorlog door de ogen van de familia Van Campenhout Het begrip de Eerste Wereldoorlog is geen onbekend gegeven in de klassen van de lagere school. Elk jaar opnieuw komt er daarover wel iets aan bod. Zeker dit jaar, 2014, honderd jaar na de Groote Oorlog zal het rijkelijk aanwezig zijn in onze scholen.Grote blokken geschiedenis zullen door de hoofden van de leerlingen worden opgeslorpt. Heel wat data  en bekende personen zullen opgenomen en  onthouden moeten worden.

Nieuwe tonen op de ladder? Een studie naar een meer prominente plaats voor muziek in het Vlaamse basisonderwijs

Ruuth Oosterlijnck Eveline Simpelaere
 
Eveline Simpelaere & Ruuth Oosterlijnck
 
Nieuwe tonen op de ladder?
Een studie naar een meer prominente plaats voor muziek in het Vlaamse basisonderwijs
 
Sinds enkele jaren kunnen we in Vlaanderen niet langer omheen de groeiende belangstelling voor kunst en cultuur in het onderwijs. Niet alleen op beleidsniveau werden reeds tal van charmeoffensieven gelanceerd om de kunsten meer prominent aan bod te laten komen, ook binnen de academische wereld werd dit actuele onderwerp vanuit diverse invalshoeken belicht.

Het ei

Roselinde Kino
 
Een “ei” belicht langs al zijn “zijden”
geeft onvoorstelbare geheimen prijs.
 




 


 






Een ei ?
“Ei” – Eén van de kortste woorden, amper twee letters … verbluft ons met de grootste historische en hedendaagse waarheden.
Het is een materie van alle tijden. Het woord staat symbool voor begin van leven,
een mijlpaal in de ontwikkelingsleer.
Maar tevens is dit een product van elke dag,  wie “ei” zegt, zegt : “koek en gebak”.
Tussen deze twee virtuele werelden kunnen we een ganse waaier van mogelijkheden en kenmerken laten ontluiken.