From Western sourcing and postcolonialism in The New York Times to a cosmopolitan paper for the future? A quantitative study of “white” sourcing practices in The New York Times’ coverage on the war in Afghanistan

Vrije Universiteit Brussel
2022
Myrthe
Timmermans
Deze thesis onderzocht welke bronnen The New York Times gebruikte voor haar verslaggeving over het Afghanistan-conflict na 9/11 en welke narratief hierdoor domineerde. Daarnaast werd ook naar de toekomst gekeken en werd nagedacht over hoe The New York Times (en media in het algemeen) de geïnternaliseerde westerse bias van zich kunnen losschudden. Dit met het doel om een globale vorm van journalistiek na te streven die op een structurele manier diverse - en dus niet enkel westerse - bronnen aanwendt.
Meer lezen

'Global Currency Wars' en de hervorming van het internationaal monetair systeem: een analyse vanuit de IPE

Universiteit Gent
2014
Rogier
Van Vaerenbergh
De Grote Recessie heeft zijn wonden geslagen. De Amerikaanse economie kruipt recht van de grootste crisis sinds de Grote Depressie van de jaren 1930. Het conflict van de globale onevenwichten lag aan de basis van de grote recessie en is verdiept sinds herstel. De VS bekampten China sinds de jaren 1970 voor de onderwaardering van de yuan/ renminbi en het handelsvoordeel dat de Chinezen daaruit haalden. Door de crisis is dit conflict echter precair geworden: de VS wil zich uit de crisis exporteren, de dollar in waarde te verlagen via kwantitatieve verruiming en terug te industrialiseren.
Meer lezen

Why the EU and the USA react differently to the Chinese Investment Wave

KU Leuven
2011
Koen
Vermeersch
  • Ilse
    De Witte
Europa gaat naïef om met Chinese investeringenDe Chinese massaproducent van consumptiegoederen Fung Brands heeft eind september de overname van de Belgische fabrikant van luxehandtassen Delvaux afgerond. Delvaux was al een tijdje op zoek naar een partner om de internationale groei te versnellen. Dat een Chinese koper uiteindelijk de buit binnenhaalt, hoeft niet te verbazen.
Meer lezen