Knelpunt na trauma: verpleegkundige aandachtspunten bij het acuut compartimentsyndroom na een trauma bij gehospitaliseerde patiënten

Thomas More Hogeschool
2022
Lien
Stevens
  • Cato
    Van Gestel
In deze scriptie werden de belangrijke verpleegkundige aandachtspunten vernoemd met betrekking tot het acuut compartimentsyndroom. Om verpleegkundigen zo efficiënt en correct mogelijk bij te staan op de werkvloer werd er een flowchart geïmplementeerd.
Meer lezen

Voelen online gamers zich eenzaam? Een exploratieve studie naar sociale verbondenheid bij personen die online gamen.

Vrije Universiteit Brussel
2019
Tine
Vandamme
Deze masterproef is het resultaat van kwalitatieve diepte-interviews, met als doel om via een kwalitatieve methode meer inzicht te krijgen in de wereld van online multiplayer gamers en hun sociale verbondenheid tot andere online gamers. Hiervoor werden 14 volwassenen (11 mannen en drie vrouwen) geïnterviewd, met een leeftijd range van 21 tot 34 jaar. Voor deze studie werden enkel massively multiplayer online role playing games (MMORPG) spelers gerekruteerd die minstens meer als één jaar frequent gamen. Personen met een huidige of eerdere gameverslaving werden niet opgenomen. Deze studie exploreerde de vraag van sociale verbondenheid tussen online gamers. Met bijkomende, meer specifieke exploratie naar gevoelens van eenzaamheid van deze online gamers. Op basis van een thematische analyse van de verzamelde onderzoeksgegevens werden twee hoofdthema’s weerhouden: het thema online gamen en het thema sociaal welbevinden. In elk hoofdthema werden nog een aantal sub-thema’s weerhouden. Gamegedrag is geen gefixeerd eenheidsverhaal. De deelnemers zijn meer dan alleen ‘gamers’: het gamen vormt (een belangrijk) deel van hun leefwereld, maar geen enkele vereenzelvigt zich een identiteit als gamer. Gamen is voor hen een (vrije)tijdsbesteding zoals een hobby of een passie. Het sociale aspect in online gamen is erg belangrijk, alle deelnemers onderhouden zowel online als offline betekenisvolle contacten. De meerderheid van de deelnemers ervaren of zien een wisselwerking tussen online gamen en het zich eenzaam voelen. Opvallend is dat geen enkele deelnemer zich aanzienlijk eenzaam voelde, algemeen waren de deelnemers tevreden over hun welbevinden. Tot slot concludeerden ze dat wanneer een gamer zich eenzaam voelt, hij of zij online contact gaat (op)zoeken tijdens het gamen, waardoor het gevoel van eenzaamheid mindert. Anderzijds werd er ook aangegeven dat wanneer er te veel wordt gegamed (extreem gamen of verslaving) het een negatieve impact kan hebben waardoor het eenzame gevoel net kan optreden.
Meer lezen

Hypospadias repair in adults: are the results different in comparison with children? Identification of prognostic factors

Universiteit Gent
2018
Lander
Heyerick
Deze thesis onderzocht hoeveel en welke complicaties zich voordoen bij volwassen patiënten die geopereerd werden voor hypospadie. Uit de resultaten blijkt dat opereren op volwassen leeftijd gepaard gaat met meer complicaties in vergelijking met opereren op kinderleeftijd. Daarenboven kunnen complicaties zich tot meer dan tien jaar na een operatie ontwikkelen, wat een lange termijnopvolging van deze patiënten rechtvaardigt.
Meer lezen

Het gebruik van serious games binnen het psychologisch werkveld: een nieuwe trend

Thomas More Hogeschool
2013
Tessa
Vanspauwen
In de huidige samenleving waar de digitalisering sterk naar voor komt, zal men steeds trachten manieren te zoeken die de kwaliteit van het leven verbeteren. Dit geldt ook voor het inkorten van de lange wachtlijsten binnen de psychologische hulpverlening. De balans tussen vraag en aanbod ligt niet meer in evenwicht. Serious games werden ontwikkeld om dit probleem te verhelpen. Maar wat werkt er nu juist in een serious game? Welke factoren spelen mee in de aantrekkelijkheid en effectiviteit van deze behandelingsvorm?
Meer lezen