Antwerpen en enkele streekproducten voor de Spaanse markt. Analyse van de Nederlandstalige website en redactie van een Spaanstalige

KU Leuven
2015
Iris
Prinsen
Toeristisch Antwerpen: legende en streekproductenVlaamse steden kunnen zich moeilijk van elkaar onderscheiden als het op toerisme aankomt. Neem nu Antwerpen. Wat maakt deze stad zo uniek? “A” is zot van mode, kunst en diamant. Maar wat is typisch Antwerps? Ik nodig u uit om een nieuwe benadering van Antwerpse citymarketing te ontdekken die zich richt op de Spaanse markt. Legende, streekproducten en citymarketingLang geleden woonde in de burcht Het Steen langs de Schelde een wrede reus, Druoon Antigoon. Hij eiste tol van alle voorbijvarende schippers.
Meer lezen

Interne fraude in de retailsector: een empirisch onderzoek naar de aard van interne fraude en de meldingsbereidheid van de personeelsleden in een modeketen

KU Leuven
2015
Tiffany
Putzeys
Interne fraude in de retailsectorFraude is een fenomeen dat in elke denkbare sector gepleegd kan worden, door eender wie en op verschillende manieren, met telkens één gemeenschappelijk kenmerk, namelijk misleiding en bedrog. Zo kan een wetenschappelijk onderzoeker frauderen, maar ook een taxichauffeur en zelfs een profwielrenner. In de media krijgen voornamelijk de grootschalige fraudezaken aandacht. Denk maar aan de fraudepraktijken van de Zwitserse HSBC-bank die Swissleaks begin dit jaar onthulde.
Meer lezen

De benadering van uitbuiting in de textielindustrie door bedrijven

KU Leuven
2015
Joycka
Verhaegen
De Belgische strijd tegen uitbuiting Sinds het instorten van de textielfabrieken van Rana Plaza in 2013 is alle aandacht gevestigd op de kledingmerken zoals H&M, C&A en Primark. Maar wat met de Belgische modebedrijven? Nemen zij hun verantwoordelijkheid op voor het voorkomen of aan banden leggen van uitbuiting bij hun leveranciers? Dit vormde een onderwerp voor een masterproef aan de KU Leuven.Uit onderzoek binnen de criminologische wetenschappen in Leuven blijkt dat de Belgische modebedrijven zich bewust zijn van de problematiek van uitbuiting in de textielfabrieken.
Meer lezen

Het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie voor Vlaamse modebedrijven

KU Leuven
2015
Said
Chakri
Online handel kent geen landsgrenzen, maar wel voor Vlaamse modebedrijven Tot voor kort lazen we dat België op het vlak van online handel achterop hinkt maar recent bleek die achterstand ingehaald. Uit dit recente masterproefonderzoek omtrent het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie van Vlaamse modebedrijven, blijkt dat de onderzochte bedrijven hun webwinkel niet hoofdzakelijk gebruiken om actief nieuwe markten te betreden. Hun webwinkels zijn wel vaak van overal ter wereld bereikbaar, maar gratis levering wordt veelal enkel in de Benelux aangeboden.
Meer lezen

Het Parijse Modehuis Balmain (1945-2013). Tijdens en na Pierre Balmain.

KU Leuven
2013
Elisa
De Wyngaert
De naoorlogse jaren worden in de literatuur beschreven als een gouden periode voor de Parijse haute couture. Na het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog grijpen verschillende couturiers de kans om een eigen modehuis op te richten. De drie bekendste zijn Christian Dior (1905-1957), Cristóbal Balenciaga (1895-1972) en Pierre Balmain (1914-1982). Hun collecties en vernieuwende silhouetten zijn bepalend voor de mode in de jaren ‘50. Mijn masterproef bekijkt het Parijse modehuis van Pierre Balmain (1914-1982) vanaf de oprichting in 1945 tot 2013.
Meer lezen