Wie wordt er (nu) nog leraar?

VIVES Hogeschool
2018
Aron
Decuyper
De laatste decennia lijkt het lerarenberoep (al dan niet sterk) gezakt qua waardering vanuit de maatschappij. Vanuit een grote bevraging (1000) respondenten tracht men te achterhalen of er al dan niet een onderwaardering is. Eveneens wordt er gezocht naar manieren om het lerarenberoep te (her)opwaarderen, zoals meer mannen in het onderwijs, een hoger loon, etc.
Meer lezen

"Wat water is voor vissen..."

Arteveldehogeschool Gent
2018
Jarno
Casier
  • Anke
    Decancq
  • Karoulin
    Abed
Deze bachelorproef gaat over spiritualiteit en zingeving bij leerlingen in het secundair onderwijs. In een tweede luik hebben we het over spiritualiteit bij (toekomstige) leraren r.k.-godsdienst. Waarna we voor beiden werkvormen ontwikkelden om de spiritualiteit te verrijken.
Meer lezen

Waarom en hoe differentiëren naar boven voor wiskunde (in de tweede graad)?

Odisee
2015
Sofie
Van Malderen
Artikel bachelorproef "Waarom en hoe differentiëren naar boven voor wiskunde (in de tweede graad)?"Differentiëren is noodzakelijk! Zowel differentiatie naar boven (voor sterke leerlingen) als differentiatie naar beneden (voor minder sterke leerlingen) is essentieel. Net zoals Vygotsky zegt moet je elke leerling uitdagen in zijn/haar zone van naaste ontwikkeling.
Meer lezen

De startende leerkracht

Thomas More Hogeschool
2015
Jan De Keersmaeker &
Julie Van Camp
  • Julie
    Van Camp
Eerste hulp voor startersTwee laatstejaarsstudenten Leerkracht Lager Onderwijs van Thomas More Mechelen hebben in het kader van hun innovatie-project een website voor startende leerkrachten verder uitgewerkt. Dit project werd vorig schooljaar opgestart door drie oud-studenten.
Meer lezen

Interacties in actie: Een netwerkanalyse over de socialisatie van beginnende leerkrachten

KU Leuven
2014
Lotte
Pauwels
  • Lieselotte
    Umans
 Your social network matters Binnen de muren van menig leraarskamer gaat het vlotjes over de tongen en ook in de media is het een hot topic, ‘beginnende leerkrachten’. Na het afronden van een lerarenopleiding blijkt de onderwijsrealiteit immers vaak niet helemaal zoals de nieuwelingen verwacht hadden. Bovendien moeten ze niet alleen ontdekken hoe de dingen verlopen in de school, maar moeten ze ook op zoek naar hun plaats in de nieuwe school.
Meer lezen

Het leerzorgbeleid van het VTI Roeselare uitwerken en concretiseren (met vrijheid tot 'wonderwijzen')

Arteveldehogeschool Gent
2014
Tiffany
Boussauw
Dit was de filosofie om het leerzorgbeleid van een bepaalde school uit te werken en te concretiseren. Bedoeling was om gemeenschappelijkheid te creëren in de manier waarop leerkrachten te werk gaan. Binnen die gemeenschappelijkheid heeft elke leerkracht uiteraard de vrijheid om op een eigen manier het ‘wonder te wijzen’. Er bestaat namelijk niet één aanpak dat voor elk onderwerp en voor elke klasgroep werkt. Wél is het aangewezen om als leerkracht te zorgen voor afwisseling en verrassing tijdens de lessen.
Meer lezen

Leraars in de hoek? Een beschrijvende case study over de socio-constructivistische rol van verschillende (in)formele leraarskamers

Universiteit Antwerpen
2014
Katrijn
De Waele
Leraars in de hoek?De leraarskamer is dé ontmoetingsplek voor leerkrachten. Hier wordt gepraat, gewerkt en gepauzeerd. Een leraarskamer heeft tot doel de leerkrachten aan te sporen om contacten te leggen en professionele relaties op te bouwen.  Maar wat als er verschillende leraarskamers zijn? Of niet elke leraar hier gebruik van maakt? Is het dan nog mogelijk om een hecht leerkrachtenteam te hebben binnen een school?Een leraarskamer is zowat de backstage ruimte van de school waar de schoolcultuur wordt gemaakt en gesmaakt.
Meer lezen

IJzeren vuist of fluwelen handschoen? De invloed van het vertrouwen in leerlingen, directie en collega’s op het belang dat leerkrachten hechten aan discipline

Universiteit Gent
2013
Stefaan
Eeckloo
IJzeren vuist of fluwelen handschoen in klas?Hoe komt het dat sommige leerkrachten in klas een strakke discipline eisen, terwijl andere meer het initiatief overlaten aan de leerlingen? Het vertrouwen dat de leerkrachten hebben in hun leerlingen en in hun directie blijkt hierbij alleszins invloed te hebben. Merkwaardig genoeg blijkt de invloed van het vertrouwen in deze twee partijen heel verschillend te zijn. Leerkrachten die hun leerlingen vertrouwen blijken minder discipline te eisen.
Meer lezen

The 'successful' autonomous language learner: The effect of vocabulary notebooks on learners’ vocabulary acquisition & autonomy.

Universiteit Antwerpen
2013
Karen
Seberechts
Studente Universiteit Antwerpen onderzocht link tussen woordenschatverwerving en autonomie middelbare scholierenEEN TAALDAGBOEKJE BIJHOUDEN: HEILZAAM OF NIET?In welke mate beïnvloedt het bijhouden van een taaldagboekje de woordenschatverwerving en autonomie van middelbare scholieren? Deze vraag vormde het uitgangspunt van de masterstudie van studente Linguistics and Literature Karen Seberechts. Ze volgde drie klassen tijdens hun lessen Engels, waarbij ze aan één klas een vooraf bedrukt schriftje gaf en aan de andere twee een blanco exemplaar.
Meer lezen