Computationeel denken in de lessen van de tweede graad doorstroomfinaliteit

Odisee
2023
Lotte
Stuer
Met deze bachelorproef, maakte ik een lessenpakket dat de eindtermen rond computationeel denken in de tweede graad behandelt. Om een goed lessenpakket te ontwikkelen, is er eerst
een online enquête doorgestuurd naar scholen in het Waasland met een tweede graad. Uit deze enquête bleek dat de programmeertaal Python het meest gebruikt wordt. Na analyse van de verschillende IDE’s die gebruikmaken van Python als programmeertaal, heb ik de IDE Thonny gekozen als de meest gebruiksvriendelijke voor deze bachelorproef. Het eindproduct is een lessenpakket dat gebruikmaakt van de IDE Thonny en splitsbaar is over de twee leerjaren van de tweede graad. Het product, dat geschreven is voor richtingen in de doorstroomfinaliteit, is uitgetest in de praktijk.
Meer lezen

Blockchain in Financiële Sector

Karel De Grote Hogeschool
2018
Kristof
De Clerck
De opkomst van digitale munten zou een bedreiging kunnen zijn voor financiële instellingen. In praktijk blijkt de onderliggende blockchaintechnologie net een troef te zijn voor de sector om zichzelf te heruitvinden. De sector blijkt zelfs voorloper te zijn om blockchain te omarmen en bevestigt dit in concrete cases.
Meer lezen

Faciliteren van het reverse triage proces met een IT toepassing

KU Leuven
2015
Gwen Pollaris
& Stephanie Note
  • Stéphanie
    Note
Verwacht het onverwachteMet de alsmaar naderende dreiging van terreuraanslagen (IS), natuurrampen en potentiële pandemieën (ebola), is het van groot belang dat ziekenhuizen zich voorbereiden op het onvoorziene. De capaciteit en de werkdruk op de spoedgevallendienst wordt immers zwaar op de proef gesteld tijdens soortgelijke incidenten. Denkt u dat uw regionaal ziekenhuis de massale toestroom aan slachtoffers de baas zou kunnen?
Meer lezen

Een C++-applicatie voor visualisatie en analyse van drumperformances

Hogeschool Gent
2013
Vincent
Baeten
Muziekschool 2.0Een muziekinstrument leren bespelen is een proces dat veel tijd en inspanning vraagt van de (aspirant)-muzikant. Door veel te oefenen zal de muzikant na verloop van tijd vlotter worden in het bespelen van het muziekinstrument. Vlotter betekent echter niet noodzakelijk beter. Om meester te worden over het instrument heeft de muzikant er nood aan om gewezen te worden op zijn fouten, maar ook op de zaken die hij goed doet (dit geldt immers voor alle leerprocessen in het leven).
Meer lezen

ICT voor smart cities

Universiteit Antwerpen
2013
Noémie
Renaerts
Artikel: 
Meer lezen