The ambiguous relationship between air transport services and the World Trade Organization (WTO)? Is there a place for air transport in the WTO?

KU Leuven
2019
Julie
Van Coillie
Deze scriptie onderzoekt de relatie tussen luchtvaartdiensten en de Wereldhandelsorganisatie.

Ondanks herhaaldelijke pogingen is de Wereldhandelsorganisatie er nog steeds niet in geslaagd om een integraal multilateraal liberaal economisch regime voor luchtvaartdiensten te creëren. De vraag kan gesteld worden of de Wereldhandelsorganisatie wel een geschikt kader kan bieden voor de volledige implementatie van luchtvaartdiensten, rekening houdend met de eigenheid van deze sector.
Meer lezen

De invloed van het internationale en Europese recht op de ontwikkeling van de hobbyluchtvaart

Universiteit Hasselt
2019
Sus
Dierckx
Het recht dat de hobbyluchtvaart beheerst is in volle ontwikkeling. Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor de hobbyluchtvaart en gaat gepaard met opportuniteiten en risico's welke nader bestudeerd en gekaderd worden in een internationaal en Europees kader.
Meer lezen

Possibilities of a Carbon Tax for the Commercial Aviation Sector

Universiteit Gent
2019
Tim
Vanquaethem
Hoe, waar, waarom en met wie kunnen we komen tot de invoering van een luchtvaarttaks (of koolstoftaks voor de luchtvaartsector) die werkt?
Meer lezen

Bird strike experiments on multiple booster vane configurations of an aircraft jet engine

Universiteit Gent
2015
Tim
Cogghe
Vliegtuigen toch niet de heersers van het luchtruim?Vogelimpacts, of vertaald in het Engels naar de meer gangbare term bird strikes, zijn al sinds de eerste levensjaren van de gemotoriseerde luchtvaart een gekend en veelal dodelijk fenomeen. De pionerende gebroeders Wright waren er zich namelijk al in 1905 van bewust dat vogels in staat waren vliegtuigen neer te halen. Toch heeft het nog tot in 2009 geduurd vooraleer deze bedreiging aandacht kreeg van het gros van de wereldbevolking.
Meer lezen

Dynamic strain analysis with micro-structured fiber optic strain sensors embedded in structural components

Vrije Universiteit Brussel
2015
Sidney
Goossens
Vliegtuig van de toekomst is veiliger en milieuvriendelijker dankzij slimme plastics.Vliegtuigen worden steeds vaker opgebouwd uit lichtgewicht materialen, meestal zijn dit plastics versterkt met koolstofvezels. Deze versterkte plastics hebben vele voordelen ten opzichte van hun traditionele metalen tegenhangers, maar ze zijn wel gevoeliger voor schade. Hierdoor zijn er vandaag regelmatige en dure controles nodig van deze nieuwe vliegtuigen en zijn deze plastics uit veiligheidsoverwegingen voorlopig veel dikker dan strikt noodzakelijk.
Meer lezen

Invloeden op de vervoerswijzekeuze naar Brussel Nationaal Luchthaven

KU Leuven
2015
Evelien
Van Bockstal
Duurzaam op weg naar de luchthavenDe overheid en de Brussels Airport Company willen dat tegen 2025 40% van de verplaatsingen naar de Brusselse luchthaven met openbaar vervoer gebeurd. Uit deze studie blijkt dat om een verandering in vervoerswijze-keuze naar het openbaar vervoer te realiseren, de prijs van een treinticket verlaagd kan worden of de autokosten verhoogd kunnen worden. De effecten zijn het grootst bij de jonge respondenten, de respondenten die minder verdienen dan €2500 per maand en de respondenten die weinig reizen.
Meer lezen

Thermal analysis of the QARMAN re-entry satellite

KU Leuven
2015
Elien
Verheire
Hoe overleeft een nano-satelliet extreme temperaturen tijdens zijn terugkeermissie naar aarde?Dave Scott, commandant aan boord van de Apollo 15 raket zei ooit “Ik besef dat er een fundamentele waarheid bestaat over ons bestaan. De mens moet verkennen … en dit op zich is verkennen op zijn grootst”. Zo zijn vandaag onderzoekers continu op zoek naar methodes om de ruimte op een goedkopere en efficiëntere manier te verkennen, zonder te moeten deelnemen aan zeer dure ruimtevaartprogramma’s.
Meer lezen

Formation of defects in flat laminates during Automatic Tape Laying

KU Leuven
2015
Tim Steensels
& Alexander Jordaens
  • Alexander
    Jordaens
Koolstofvezels, en hun gewichtsbesparende design-mogelijkheden, zijn een ‘hot topic’ voor de industrie sedert het begin van de 21e eeuw. Voornamelijk in de luchtvaartindustrie hebben ze een revolutie ontketend waarbij elk onderdeel van een vliegtuig lichter, sterker, duurzamer en  vooral brandstofbesparend moet zijn.
Meer lezen

RuleMaDrone: A Web-Interface to Visualise Space Usage Rules for Drones

Universiteit Hasselt
2015
Aäron
Trippaers
RuleMaDrone: Veilig Vliegen Begint Hier!MotivatieDankzij de vooruitgang in de technologie zijn geavanceerde drones de laatste jaren alsmaar betaalbaarder geworden. Je hebt al een heel simpele drone voor ongeveer 30 euro. Voor ongeveer duizend euro kan je al een heel erg goede drone kopen met de laatste snufjes: een goede camera, de laatste beveiligingsopties en een controller die live beelden doorkrijgt van je drone. De toepassingen van deze vliegende robots zijn eindeloos.
Meer lezen

Met stalen vleugels: de komst van het vliegtuig in de Vlaamse literatuur.

Universiteit Antwerpen
2014
Delfien
Vanden Heede
Tussen droom en daad:verhalen en gedichten over de beginjaren van het vliegtuigNATS, een bedrijf dat zich bezig houdt met luchtverkeersleiding, heeft een filmpje op youtube staan waarin men laat zien hoeveel vliegtuigen op één dag over Europa vliegen. Het zijn fascinerende beelden. De stippen en lijnen krioelen door elkaar heen als mieren in een nest. We staan er niet bij stil, maar elke dag stijgen duizenden en duizenden vliegtuigen op, met daarin nog eens zo veel meer mensen die elk met een eigen reden wolkenvelden doorkruisen. Ooit was het anders.
Meer lezen