Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Experimenteel Stewart Platform

Bram Dupré
Ontwikkeling van robotische test- en trainingsinfrastructuur voor het nieuwe innovatiecentrum Dronedock te Oostende. Hoofddoel: veilig landen van drones op schepen.

Raw critical materials in energy transition

Olivier Ledent
This thesis analysed the effect on material scarcity of the soaring wind and solar markets
as energy sources, together with the deployment of batteries and the green hydrogen production
as storage alternatives. It classed the impact on raw materials in 3 categories: critical, moderated, limited

CubeSat H2O2 Propulsion Demonstrator

Niels Baele Quinten Allemeersch Bram Samyn
In deze bachelorproef vindt u een traject die het begin tot het einde beschrijft voor het ontwerpen en uitwerken van een satelliet op zuurstofwater.

CTG misinterpretatie: Sneller gebeurd dan je denkt!

Lore Schurgers Jelina Baute Caro Merckx
Literatuuronderzoek dat nagaat hoe CTG misinterpretatie ontstaat, wat de gevolgen zijn (zowel voor het verloop van de arbeid en bevalling, als voor de neonaat) en aanbevelingen om de misinterpretatie tegen te gaan.

Onderzoek naar de voordelen van geavanceerd legering-gebaseerd sorteren van aluminiumschroot

Simon Van den Eynde
Spectroscopische karakterisatiemethodes zoals LIBS kunnen recyclagebedrijven helpen aluminiumschroot beter te sorteren. Hierdoor wordt het mogelijk meer aluminium te recycleren, wat heel voordelig is voor het milieu. Ook voor de recyclagebedrijven zelf is het vanuit een financieel oogpunt interessant beter te kunnen sorteren.

The impact of failure predictive information in maintenance planning in the aviation industry

Baptiste Bovyn Tom Servranckx
Gegeven de innovaties binnen de generatie en transmissie van sensordata werd in de eindwerk enerzijds een raamwerk opgesteld hoe deze data kan gebruikt worden voor de onderhoudsplanning van vliegtuigen en anderzijds wat de impact van dit te doen is op diverse criteria (monetair, risico, servicelevels).

The ambiguous relationship between air transport services and the World Trade Organization (WTO)? Is there a place for air transport in the WTO?

Julie Van Coillie
Deze scriptie onderzoekt de relatie tussen luchtvaartdiensten en de Wereldhandelsorganisatie.

Ondanks herhaaldelijke pogingen is de Wereldhandelsorganisatie er nog steeds niet in geslaagd om een integraal multilateraal liberaal economisch regime voor luchtvaartdiensten te creëren. De vraag kan gesteld worden of de Wereldhandelsorganisatie wel een geschikt kader kan bieden voor de volledige implementatie van luchtvaartdiensten, rekening houdend met de eigenheid van deze sector.

De invloed van het internationale en Europese recht op de ontwikkeling van de hobbyluchtvaart

Sus Dierckx
Het recht dat de hobbyluchtvaart beheerst is in volle ontwikkeling. Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor de hobbyluchtvaart en gaat gepaard met opportuniteiten en risico's welke nader bestudeerd en gekaderd worden in een internationaal en Europees kader.

Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis

Heleen Gistelinck Marcus Dequeker
Talloze spijbelaars voor een beter klimaatbeleid. Wie vliegt vervuilt het klimaat, voor de komende twintig jaar wordt zelfs bijna een verdubbeling verwacht van alle vliegtuigpassagiers. Dit zijn allemaal feiten waar we niet omheen kunnen vandaag de dag. “Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis.” blijkt dus wel degelijk een maatschappelijk relevant onderwerp te zijn zoals de citaten hierboven aangeven.

Possibilities of a Carbon Tax for the Commercial Aviation Sector

Tim Vanquaethem
Hoe, waar, waarom en met wie kunnen we komen tot de invoering van een luchtvaarttaks (of koolstoftaks voor de luchtvaartsector) die werkt?

An eye in the sky is watching you Een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Nederland over het politioneel gebruik van drones op evenementen, na een plots incident of voor langdurige surveillance ter preventie van criminaliteit en de verhouding v

Lara Boonen
Drones zijn onbemande vanop afstand bestuurde luchtvaartuigen. Deze toestellen kunnen een payload dragen waaronder camera’s met een zeer hoge resolutie. In dit onderzoek wordt gefocust op het houden van cameratoezicht door de politie met behulp van drones in drie situaties, namelijk voor crowd control-doeleinden op evenementen, om situational awareness te verkrijgen na een plots onvoorzienbaar incident en als langdurig surveillancemiddel ter preventie van criminaliteit. De beelden die de politie hierbij verzamelt kunnen persoonsgegevens zijn. Daarom kan het gebruik van drones een inbreuk uitmaken op het recht op privacy in de zin van artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Dit artikel stelt minimumvoorwaarden waaraan het gerechtvaardigd gebruik van een drone moet voldoen. De inbreuk mag enkel uitgaan van een openbaar gezag, zoals de politie, voor bepaalde doelstellingen waaronder het waarborgen van de nationale of openbare veiligheid en het voorkomen van strafbare feiten of ordeverstoringen. De inbreuk moet een nationale wettelijke basis kennen, in verhouding zijn tot één van deze doelstellingen, die niet met minder ingrijpende middelen te bereiken zijn.
In deze scriptie is ervoor gekozen om een functionele microrechtsvergelijking uit te voeren tussen de Belgische en Nederlandse wetgeving die het politioneel gebruik van drones omkadert voor de drie bovenstaande situaties. Er wordt nagegaan aan welke voorwaarden voldaan moet zijn, welke procedure gevolgd moet worden en impliciet welke actoren hierbij komen kijken. Hierbij wordt gefocust op de nationale rechtsgronden en de bepalingen met betrekking tot de privacy. Het luchtverkeersrecht wordt buiten beschouwing gelaten.
Uit dit onderzoek kwam naar voren dat wetstechnisch gezien zowel de Belgische als de Nederlandse politie drones kunnen inzetten op evenementen en na een plots incident, maar dat België hiervoor slechts één rechtsgrond kent en Nederland meerdere. Een belangrijk verschil is dat sinds een wetswijziging van 2016 de Nederlandse burgemeester ook kan beslissen om vaste straatcamera’s te vervangen door drones om langdurig toezicht te houden in probleemgebieden, terwijl dit in België niet toegestaan is. In Nederland werd tot op het heden nog geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Het is belangrijk om te benadrukken dat zowel op nationaal vlak in België als op Europees vlak het toepasselijk wettelijk kader onder hervorming is.

Reizen in een institutionele leemte: kan de UGent het voortouw nemen in een duurzaam reisbeleid?

Mieke Burrick
Deze scriptie focust op de verduurzaming van dienstreizen -met name vliegreizen - door UGent medewerkers. We onderzochten de duurzaamheid van het huidige beleid, berekenden de grootte-orde van de CO2 uitstoot van de vliegreizen en we stelden een beleidsvoorstel op voor de UGent.

Time Domain Reflectometry (TDR) for detecting leakage damage in large engineering structures

Ruben Windey
Van huishoudens tot de grootste bedrijven, overal komen vloeistoflekken voor. Momenteel zijn al nauwkeurige kabelsensoren op de markt beschikbaar, maar een te hoge kostprijs houdt hun gebruik op grote schaal tegen.
In dit thesisonderzoek werd een goedkope percolatiesensor gecombineerd met Tijd Domein Reflectometrie (TDR). Zo werd detectie én lokalisatie van meerdere gelijktijdige vloeistoflekken mogelijk. Percolatiesensoren kunnen op die manier de luchtvaartsector tot honderdduizenden euro’s per dag besparen.

Peter L. Berger's Notion of Pluralism and the Future of Religion

Isaak Deman
Deze thesis onderzoekt de correlatie tussen Peter Berger's inductieve, socio-theologische blik op religie, inclusief 'geloof' en 'religieuze instituten', enerzijds, en zijn sociologische blik op pluralisme en secularisatie, anderzijds, vanuit een theologische invalshoek.

The EU-U.S. Privacy Shield: ensuring the continuation of data flows instead of rebuilding trust? Europe tangled up in its own data protection requirements?

Judith Vermeulen
De scriptie omvat een analyse van het EU-V.S. Privacyschild in het licht van de Europese privacystandaarden (in het bijzonder deze aangaande de legaliteit van 'mass surveillance'). Die analyse wordt vervolgens in perspectief geplaatst door andere EU instrumenten (zoals de PNR akkoorden, de PNR Richtlijn, het TFTP akkoord, (standard) contractual clauses en binding corporate rules), in de mate dat die zich daartoe lenen, aan dezelfde test te onderwerpen.

Feasibility study of an additive manufactured support structure using the principles of topology optimization

Michiel Vlaeyen Jelle Vanton
De ontwikkeling van een 3D-geprinte draagstructuur aan de hand van topologische optimalisatie, inclusief sterkte-berekeningen met een eindige elementen model en financiële analyse.

Importing CO2 Evolution of Emissions due to Extra-EU Air Freight to Belgium (2001-2015) and their Social Cost

Jeroen Barrez Mathieu Mal
Bij de aanpak van klimaatverandering worden internationale transportemissies grotendeels over het hoofd gezien. Deze scriptie brengt de luchtvrachtemissies naar België in kaart en berekent de sociale kost ervan. Ze geeft een aanzet hoe de verantwoordelijkheid van luchtvrachtemissies kan worden toegewezen. Meer algemeen biedt het onderzoek een kader hoe de luchtvaartsector - als groeiende uitdaging voor het klimaat - kan worden opgenomen in internationale akkoorden.

Extrapolation of the Solar Coronal Magnetic Field by Means of an Optimization Method

Nicolas Wijsen
In deze scriptie wordt een methode bestudeerd om het magnetisch veld in de atmosfeer van de zon, i.e. de corona, te bepalen. Dit magnetisch veld veroorzaakt zonne-uitbarstingen die, wanneer ze gericht zijn naar de aarde, grote schade kunnen aanrichten aan onze sattelieten en andere technologie op aarde.

De private veiligheidszorg op de luchthaven: een rechtsvergelijkend onderzoek tussen België en Nederland

Elisa Lingier
De laatste decennia heeft de private veiligheidssector een explosieve groei gekend. Dit leidt dan ook tot een toenemende aandacht voor private bewaking en beveiliging vanuit de wetenschappelijke wereld. Desondanks is er nog nauwelijks onderzoek verricht naar de manier waarop de bewakingssector zijn rol vervult op de luchthaven.

Beteugeling van misdrijven en overlast via recreatieve drones

Evelien Alenus
Juridisch onderzoek naar de mogelijke overlast en misdrijven die kunnen worden begaan door het recreatief gebruik van onbemande luchtvaartuigen

Gegevensverkeer in de Cloud: mogen mijn persoonsgegevens worden opgeslagen in landen buiten Europa?

Femke Vanden Buverie
Deze scriptie bespreekt cloudservices vanuit een juridisch standpunt. De focus ligt hierbij op de opslag en doorgifte van persoonsgegevens naar landen buiten Europa. Voornamelijk het privacy-aspect komt hierbij sterk naar de voorgrond.

Bird strike experiments on multiple booster vane configurations of an aircraft jet engine

Tim Cogghe
Vliegtuigen toch niet de heersers van het luchtruim?Vogelimpacts, of vertaald in het Engels naar de meer gangbare term bird strikes, zijn al sinds de eerste levensjaren van de gemotoriseerde luchtvaart een gekend en veelal dodelijk fenomeen. De pionerende gebroeders Wright waren er zich namelijk al in 1905 van bewust dat vogels in staat waren vliegtuigen neer te halen. Toch heeft het nog tot in 2009 geduurd vooraleer deze bedreiging aandacht kreeg van het gros van de wereldbevolking.

Gone but not forgotten

Anne Valk
België: dé internationale hotspot voor herdenkingIeper ziet zijn toerisme groeien. En niet direct vanwege de imposante kathedraal of het prachtige stadhuis. Ieper is dé hotspot als het gaat om de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Ieper heeft een rijke historie. De Eerste Wereldoorlog is daar een belangrijk onderdeel van. Niet ver van het centrum werden er vijf veldslagen uitgevochten waardoor er maar liefst 600.00 doden vielen. Nationaal karakterBelgië kreeg tijdens de oorlog hulp van soldaten uit Engeland, Australië, Canada, India, Zuid Afrika en Nieuw Zeeland.

Topologie optimalisatie als ontwerptool voor bouwkundige toepassingen

Gieljan Vantyghem Gieljan Vantyghem
Weg met ontwerpers en ingenieurs!?Wiskundige algoritmen berekenen zelf de optimale structuurEr was eens een tijd waar architecten en ingenieurs weken en maanden bezig waren met het structurele ontwerp van een woning, een brugconstructie, een torengebouw… Die tijd is voorbij! Of toch niet helemaal?

Dynamic strain analysis with micro-structured fiber optic strain sensors embedded in structural components

Sidney Goossens
Vliegtuig van de toekomst is veiliger en milieuvriendelijker dankzij slimme plastics.Vliegtuigen worden steeds vaker opgebouwd uit lichtgewicht materialen, meestal zijn dit plastics versterkt met koolstofvezels. Deze versterkte plastics hebben vele voordelen ten opzichte van hun traditionele metalen tegenhangers, maar ze zijn wel gevoeliger voor schade. Hierdoor zijn er vandaag regelmatige en dure controles nodig van deze nieuwe vliegtuigen en zijn deze plastics uit veiligheidsoverwegingen voorlopig veel dikker dan strikt noodzakelijk.