Design thinking in start-ups

UC Leuven-Limburg
2020
Ellen
Struyf
In dit onderzoek stel ik mezelf de vraag of design thinking kan geïmplementeerd worden in een start-up. Ik bepaal eerst wat design thinking juist is en dan ga ik zelf een observatie houden en interviews afnemen. Dit alles samen creëert dan een toolkit met methodes om design thinking te kunnen toepassen.
Meer lezen

Wat is de ideale marketingmix voor het online verkoopkanaal van producenten?

KU Leuven
2015
Julie
Pauwels
Prijs: minst belangrijk voor de consument in een online producentenkanaal?Uit onderzoek aan de KU Leuven blijkt dat prijs niet het belangrijkste marketingmix element is voor een online producent. Consumenten vinden andere marketingmix elementen, zoals betaalmethode en assortiment, veel belangrijker. Opmerkelijk is ook dat mannen en vrouwen niet evenveel belang hechten aan dezelfde marketingmix elementen.Het aankoopgedrag van consumenten is de laatste jaren sterk veranderd. Tegenwoordig wordt er veel meer online aangekocht.
Meer lezen

Anomalieën in financiële markten

KU Leuven
2015
Nicolas
Groenen
De huidige financiële markt : werkt ze wel naar behoren? De efficiënte financiële markt. Leg uit. Het zou zomaar een vraag kunnen zijn op een doordeweeks economie-examen eender waar ter wereld. En voor een ietwat geïnformeerde economie-student zou het niet eens zo moeilijk zijn om hier een zinnig antwoord op te formuleren. Maar toch is er een zekere duiding nodig. Het ten volle begrijpen van de financiële markt in al zijn vertakkingen en aspecten is zo goed als onmogelijk.
Meer lezen

Relatie tussen professionalisering en earnings management in de context van familiebedrijven

Universiteit Hasselt
2014
Kim
Bongaerts
De meest voorkomende bedrijfsvorm in België is het familiebedrijf. Deze bedrijven hebben een grote economische impact waardoor zij een interessant onderzoeksobject zijn. Traditioneel wordt er bij familiebedrijven een onderscheid gemaakt tussen drie systemen, met name het eigendom, het bedrijf en de familie. De onderlinge interactie van deze systemen zorgt ervoor dat familiebedrijven een aantal specifieke kenmerken hebben waardoor zij in hun strategie, bedrijfsvoering en doelstellingen afwijkend kunnen zijn van andere bedrijven.
Meer lezen

Fostering Creativity in the Organisation: The impact of management instruments and office structures on the creativity of invent

KU Leuven
2014
Mathias
Boënne
Creativiteit, het humane aspect van innovatie, komt steeds meer en meer in de belangstelling te staan. Hoe kunnen organisaties de creatieve kant van hun leden doen ontwaken en optimaal benutten? Wat is de juiste omgeving om radicale en revolutionaire creativiteit te  creëren en te stimuleren? Dit is een vraag die veel managers, organisatieleden en werkgevers zich stellen.
Meer lezen

Does Team Management pay off in Family Businesses?

KU Leuven
2014
Thomas
Vanderstappen
Biedt top team management een meerwaarde voor Vlaamse familiebedrijven?Familiebedrijven domineren het economische landschap over de hele wereld. Het is daarom belangrijk om de werking van dit soort bedrijven van dichterbij te bekijken. Zo is het interessant om te verkennen welke factoren de financiële prestatie van familiebedrijven kunnen beïnvloeden. Vorig onderzoek toonde aan dat de prestatie van familiebedrijven verbeterd kon worden door team management in plaats van één leider aan de top van het bedrijf.
Meer lezen