RUIMTELIJKE EN ECONOMISCHE IMPACT VAN FIETS- EN TRAMVERBINDINGEN, CASESTUDIE MORTSEL - BOECHOUT

Universiteit Antwerpen
2015
FloriaanVandommele
& Sem Delaere
  • Floriaan
    Vandommele
  • Sem
    Delaere
De tram als ruimtelijke en economische ontwikkelaar?Het verkeer op de ring rond Antwerpen staat vaak stil. De oorzaken zijn talrijk, de symptomen hardnekkig en het lijkt er niet onmiddellijk op dat de files op korte termijn zullen verdwijnen. Niet enkel in Antwerpen, maar ook in de rest van Vlaanderen zijn files en toenemende verkeersonveiligheid al langer dan vandaag een enorme uitdaging waartegen allerlei grote masterplannen ontwikkeld werden. Ook in Antwerpen kregen alternatieven voor de auto zoals nieuwe tramverbindingen en fietsinfrastructuur duidelijk een plaats.
Meer lezen

Een naadloze overstap van de intermodale fietser op het openbaar vervoer in het BHG: tussen droom en werkelijkheid

KU Leuven
2014
Anders
Brunlid
 Fietsbeleid BHG en MIVB krijgt onvoldoende De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB meldt op haar website dat de combinatie ‘fiets + openbaar vervoer’ de meest efficiënte manier om zich te verplaatsen in een stedelijke omgeving en dat ze een hoofdrolspeler is in het beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om het gebruik van de fiets aan te moedigen. Uit het fietsreglement en uit de communicatie blijkt de Brusselse OV-operator echter een koele minnaar te zijn van de fiets op het openbaar vervoer. Hoe valt dit te rijmen?
Meer lezen