Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Federalisme in crisis(tijden) In welke mate is er nog ruimte voor federalisme in een efficiënt crisisbeleid en hoe draagt noodrecht hiertoe bij?

Rani Van de Gaer
Onderzoek naar de vormen en meerwaarde van noodbepalingen die de federale overheid toelaten te interveniëren in deelstatelijke bevoegdheidsmateries.

Vlamingen verenigen zich op campus Solbosch

Giles Verbeylen
Een studie naar de Nederlandstalige verengingen en netwerken in de aanloop naar de splitsing van de unitaire universiteit ULB/VUB 1950-1970.

Cyprus-kwestie: Welke rol speelden buitenlandse mogendheden in het Cyprus-conflict tussen 1960 en 1974?

Tim Fabry
Een historische studie over de Cyprus-kwestie en het aandeel van de buitenlandse mogendheden daarin. Meer bepaald over de invloed van Griekenland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en de Sovjet Unie op de ontwikkeling van het conflict na de onafhankelijkheid van Cyprus in 1960 tot en met de Turkse invasie in 1974.

Het taalgebruik in de randgemeenten. Wat met het Minderhedenverdrag?

Nicolas Goethals
Eigen taal eerst in de Vlaamse faciliteitengemeenten. Lapt België de mensenrechten aan zijn laars?België is geen eenvoudig land. Buitenlanders fronsen steevast de wenkbrauwen wanneer iemand hen probeert uit te leggen hoe de Belgische staat in elkaar zit: het land telt maar liefst negen parlementen en acht regeringen, en dat terwijl het tot de kleinste vijf landen van Europa behoort. Geen enkele staat ter wereld heeft meer instellingen per vierkante meter. Daarvoor bestaat een eenvoudige verklaring: België herbergt 3 verschillende taalgroepen, een Duitse, een Franse en een Nederlandse.

Misdaden tegen de Mensheid, Mensenrechten en Conflicttransformatie in het toetredingsbeleid van de Europese Unie

Evelyn Merckx
Europa Ziet SterretjesDe toetredingsperikelen van de ex-Joegoslavische landen leggen de ziel van de Europese Unie blootEuropa staat in een spreidstand: terwijl de kreet voor minder EU in veel lidstaten steeds luider klinkt, willen verschillende kandidaat-lidstaten net niets liever dan het lidmaatschap. Dankzij een onderzoek naar het toetredingsparcours van de kandidaat-lidstaten uit ex-Joegoslavië kunnen lessen getrokken worden voor een vernieuwde, hechtere EU.Een eengemaakt, maar verbrokkeld EuropaDe EU telt momenteel 28 lidstaten.

In de ban van de Koran

Renaat Vandecasteele
“IN DE BAN VAN DE KORAN”Islamitisch geïnspireerde radicalisering is een bedreiging die vaak tot de verbeelding spreekt. Een recente illustratie is Mehdi Nemmouche, de 29-jarige Fransman die wordt verdacht van de tragische aanslag van 24 mei 2014 op het Joods Museum in Brussel waarbij vier dodelijke slachtoffers geëist werden. Fréderic Van Leeuw, de federale procureur, stelde dat de vrees van de inlichtingendiensten - dat Syriëstrijders geradicaliseerd terugkeren na daar te hebben geleerd om te gaan met strijdmiddelen - realiteit is geworden.

Switzerland: the hole in the European doughnut. De relatie tussen de EU en Zwitserland

Jonas Heyvaert
                                                 Heyvaert Jonas
Zwitsers tegen Europa
In België worden nauwelijks vragen gesteld bij het lidmaatschap van de Europese Unie. Het wordt algemeen aanvaard dat we zonder de EU slechter af zouden zijn dan met.

Iran en zijn nucleaire ambities: een analyse vanuit economisch, technologisch en diplomatiek standpunt

Stijn Somers
Iran en zijn nucleaire ambities

De Islamitische Republiek Iran was tot 1935 officieel Perzië. Perzen zijn van Indo-Europese,
ja zelfs Arische afkomst. Niet te verwarren met het Arabische origine van hun schrift. Terwijl
de taal zelf wel Indo-Europees is, in tegenstelling tot de religie. De staatsstructuur is dan weer
uniek Iraans. Nee, niet de president, maar de religieuze Leider is daarvan het hoofd. Hij is niet
rechtstreeks verkozen, maar door een raad die het volk wel mag kiezen. De leden daarvan
moeten goedgekeurd zijn door ...

Er was eens ... Tsjecholoswakije, een analyse van de splitsing

Matthias Vanderaspoilden

Waarom moest Tsjechoslowakije splitsen?
 
Tsjechië en Slowakije zijn op 1 mei hand in hand de Europese Unie binnengestapt. Nochtans vonden beide landen het eind 1992 nodig om elkaar na maandenlange onderhandelingen de rug toe te keren. De splitsing was volgens de meeste Tsjechoslowaken absoluut niet noodzakelijk, maar toch besliste een kleine politieke elite dat beide landen vanaf 1 januari 1993 elk hun eigen koers zouden varen. Ruim een decennium later zijn vele vragen nog steeds niet opgelost.

Gemeenschapssenatoren bestaan niet

Dieter Vanhee
 
Premier Verhofstadt steekt het niet onder stoelen of banken: hij wil en zal de Senaat hervormen.  Op 9 oktober 2001 maakte hij zijn plannen voor het eerst openbaar tijdens zijn Federale Beleidsverklaring.  Deze speech zorgde voor heel wat commotie binnen de Hoge Vergadering.  De Eerste Minister had het namelijk over de mogelijke samenvoeging van Kamer en Senaat tot één Federaal Parlement waarin een bijzondere commissie de reflectiefunctie op zich zou moeten nemen.  Verder had hij het over een paritaire Federale Raad, samengesteld vanuit de gemeenschappen, waarin alle gewesten vertegenwoordig

Van PVV naar VLD: communautaire aspecten tijdens de periode 1961/2001

Nancy Cantens
 
Waarvoor staat de V in de partijnaam VLD? Mogen de Vlaamse Liberalen en Democraten terecht Vlaamse Liberalen en Democraten genoemd worden? Dit is één van de hoofdvragen die in de scriptie ‘Van PVV naar VLD: communautaire aspecten tijdens de periode 1961-2001’ wordt gesteld en waarop, uiteraard, een antwoord wordt gegeven.
 
Deze vraag zag het daglicht nadat de vernieuwing van een aantal traditionele partijen eind 1999, na de parlementsverkiezingen van 13 juni 1999, op stapel stond.