Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Kronkelweg of vooruitgangsideaal: Kindbeelden in de kolonies voor zwakke kinderen van het Nationaal Werk voor Kinderwelzijn tussen 1919 en 1987

Eva van de Velde
Kolonies voor zwakke kinderen: een vergeten onderdeel in onze Belgische geschiedenis. Dit onderzoek brengt in kaart hoe men keek naar kinderen in de model-heropvoedingskolonies van het Nationaal Werk voor Kinderwelzijn tussen 1919 en 1987, en concludeert dat onze kijk op kinderen helemaal niet zo sterk veranderd is als we denken.

Kinematics and Kinetics of the Ankle-Foot Complex in Women with the Hypermobile Type of Ehler-Danlos Syndrome: A case-control study

Stefan Vermeulen Sofie Verstraelen
De identificatie van de verschillen in kinematica en kinetica van het enkel-voetcomplex tijdens het stappen tussen patiënten met EDS-HT en een gezonde controlegroep en het onderzoeken van de voetfunctie en –pijn in deze patiëntenpopulatie.

Slogan recall: Welke factoren zorgen ervoor dat een reclameslogan onthouden wordt?

Charlotte Luyten
Deze masterproef onderzocht welke factoren een invloed hebben op het onthouden en herinneren van reclameslogans. Slogans hebben een belangrijke functie als brand building tools en samen met de merknaam en logo dragen zij bij tot de merkwaarde en –identiteit, die op hun beurt het merkimago kunnen verbeteren door herkenning en herinnering. Voorgaand onderzoek wees op verschillende factoren die slogan recall beïnvloeden.

The more the better versus less is more: Macrofilie of microfilie als psychologisch mechanisme

Lien Ardies
We leven in een maatschappij waar omvang geassocieerd wordt met waarde, een maatschappij waar mensen een voorkeur zouden hebben voor groter en meer. De meeste studies ondersteunen dit idee en tonen aan dat we in onze beoordelingen en besluitvormingsprocessen volgens een larger/more-is-better strategie redeneren (Tabel ALinks). Deze strategie wordt in de huidige studie geconceptualiseerd als macrofilie. De voorkeur voor een groot huis is hier een voorbeeld van. Voorkeuren voor kleiner en minder mogen echter niet genegeerd worden.