Kleuters als expert: ‘Mantle of the Expert’ in het kleuteronderwijs

Hogeschool West-Vlaanderen
2023
Priscilla
Bellecoste
Onderzoek naar het implementeren van Mantle of the Expert in het kleuterwijs.
Kan een dramamethode meer leerwinst geven aan kleuters.
Hoe kunnen we een methode vereenvoudigen maar toch de essentie niet verliezen.
Meer lezen

Geef het jonge kind een stem

VIVES Hogeschool
2022
Anse
Dedeurwaerder
  • Kylie
    Lasoen
  • Anaïs
    Mol
  • Justine
    Bulckaen
  • Lieze
    Hellin
  • Tessa
    Huysman
  • Britt
    Samyn
  • Emma
    Onderbeke
Deze bachelorproef werd in opdracht van vzw Binnenstad geschreven. Vzw Binnenstad is een organisatie binnen de bijzondere jeugdzorg waar kinderen met een verontrustende situatie geplaatst worden. De begeleiders in leefgroep Huis 3 ervaren dat er weinig voor handen is om rond de plaatsing van de kinderen te communiceren.
Meer lezen

Archaeological phytoliths analysis on Rue des Boîteux (Brussels, Belgium). The evolution of the Holocene vegetation in the Senne Valley and medieval urban horticulture

Vrije Universiteit Brussel
2019
Rosalie
Hermans
Deze scriptie gaat over fytolietenonderzoek, uitgevoerd op een archeologische site in Brussel. De archeologische site bood de kans om informatie in te winnen over de evolutie van de vegetatie in de Zenne-vallei tijdens het Holoceen en over de vegetatie van laatmiddeleeuwse stedelijke tuinbouw in Brussel. Daarnaast focust de studie op het algemene methodologisch kader van fytolietenonderzoek aan de hand van de case study.
Meer lezen

Vos is anders

Hogeschool Gent
2017
Jitske
Van Coillie
Een theoretische weergave over Quality of Life, inclusie, inclusief onderwijs en het M-decreet. Een verdiepend onderzoek aan de hand van enquêtes op de stageplaatsen rond inclusief onderwijs. Een zicht in de werkwijze en achterliggende denkwijzen bij het ontwerpen van de methodiek van het voorleesverhaal.

'Hoe kunnen kleuters in het gewone onderwijs, die in de klas zitten met een leerling met beperking, inzicht en begrip krijgen voor het 'anders' zijn.
Meer lezen

Het landschap leren lezen: opbouw en evaluatie van een methodiekenpoel

Universiteit Gent
2015
Anne
Stuer
Landschappen zijn als kubussen: er zit meer in dan je denkt!Sluit uw ogen en beeldt u in dat u in een landschap staat…  Welk landschap kwam in uw gedachten? Wat kon u zien?  Bevond u zich in een landelijk landschap of eerder in een industrielandschap? Of misschien wel in een stedelijk landschap?
Meer lezen