Anti-factcheckdiscours in Facebookreacties op factchecks van Vlaamse kwaliteitskranten

KU Leuven
2022
Eline
Broeckx
Deze masterproef bestudeert de anti-factcheckkritiek van nieuwsconsumenten in de Facebookcomments onder factchecks van de Vlaamse kwaliteitskranten De Morgen en De Standaard.
Meer lezen

Verdeel en heers: polarisatie op sociale media

Universiteit Gent
2021
Lukas
Lecluyse
Deze scriptie behandelt hoe frequent Vlaamse politieke partijen polariseren op sociale media. Het focust hierbij op discursieve en retorische technieken die in sociale mediaberichten gebruikt kunnen worden.
Meer lezen

Gezondheidsnieuws in quarantaine

Universiteit Gent
2021
Febe
Visart
Deze masterproef onderzoekt het gratis en betalende gezondheidsnieuws van Vlaamse nieuwsmedia tijdens de coronacrisis. Aan de hand van een inhoudsanalyse wordt nagegaan welke soorten artikels achter een betaalmuur zitten en waarom. Daarnaast wordt de aanpak van De Standaard vergeleken met die van De Morgen.
Meer lezen

BEDREIGING, OPPORTUNITEIT OF WEERLOZE SLACHTOFFERS? EEN ONDERZOEK NAAR DE EVOLUTIE VAN HET VLUCHTELINGEN- EN MIGRATIEDISCOURS IN HET EUROPEES PARLEMENT SINDS DE VLUCHTELINGENCRISIS VAN 2015

Universiteit Gent
2020
Sam
Taveirne
In deze masterproef werd een onderzoek gedaan naar de evolutie van het vluchtelingen- en migratiediscours bij de Europese Volkspartij in het Europees Parlement sinds de vluchtelingencrisis van 2015.
Meer lezen

Man, I feel like a (wo)man in journalism

KU Leuven
2019
Emelie
Wojcik
Deze studie onderzoekt a.d.h.v. een casestudy hoe journalisten in Vlaamse fictie worden afgebeeld en in welke mate dat beeld overeenkomt met het ideale profiel van een echte journalist.
Meer lezen

Dagcrème voor mannen en bier voor vrouwen: de voorstelling van mannen en vrouwen in televisie-reclames voor traditioneel gendergebonden producten die geheroriënteerd worden op het andere gender

KU Leuven
2018
Dagmar
Bicqué
Producten die traditioneel aan mannen dan wel vrouwen werden verbonden, worden in reclame steeds vaker geherpositioneerd op het andere gender. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van televisiereclames wordt nagegaan of deze ontkoppeling tussen productcategorie en gender ook wijst op minder stereotypering.
Meer lezen

Donald Trump en Bernie Sanders Online. De relatie tussen Populisme en Sociale Media – een case study

Vrije Universiteit Brussel
2017
Jana
Goyvaerts
De laatste jaren zien we een grote toename van (succesvolle) populistische partijen en politici, en sociale media worden steeds belangrijker binnen politieke communicatie. In het kader van deze twee trends onderzochten we in deze thesis hoe populistische politici Donald Trump en Bernie Sanders sociale media gebruiken binnen hun communicatiestrategie.
Meer lezen

DE GEWONE MAN/VROUW IN DE KRANT. EEN INHOUDSANALYSE VAN BURGERS ALS NIEUWSBRON 2006-2016

Universiteit Antwerpen
2017
Kenza
Lamot
Masterstudente Kenza Lamot deed onderzoek naar het voorkomen en de hoedanigheid van burgers in het krantennieuws. Slagen burgers er sinds de opkomst van sociale media vaker in om hun stempel te drukken op de berichtgeving?
Meer lezen

Twitter als crisiscommunicatietool bij terrorisme? Een kwantitatieve inhoudsanalyse van tweets na de terreuraanslagen in #Zaventem en #Maalbeek op 22 maart 2016.

Universiteit Gent
2017
Ilona
Buteneers
Deze scriptie omvat een kwantitatieve inhoudsanalyse waarbij 1588 tweets werden bestudeerd na het plaatsvinden van de terreuraanslagen op 22 maart 2016. Hierbij werd er meer specifiek onderzocht welke actoren op Twitter aanwezig waren en voor welke doeleinden deze gebruik maakten van het medium. Op deze manier kan er inzicht worden verworven in de noden van het publiek met als doel responsstrategieën op een effectieve en efficiënte manier te kunnen afstemmen.
Meer lezen