Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Optimale dienstregelingen tijdens tijdelijke, gedeeltelijke blokkades (Optimal timetables for temporarily unavailable tracks)

Sander Van Aken
Tijdens storingen in de dienstregeling, nemen dispatchers bij Infrabel en NMBS beslissingen vooral op basis van hun eigen ervaring. In deze thesis worden flexibele, wiskundige modellen ontwikkeld voor storingen waarbij er nog één of meerdere sporen beschikbaar zijn. Het doel: dispatchers ondersteunen en reizigers sneller thuisbrengen.

ONWETTIG VERKEER OP HET BELGISCH SPOORWEGTERREIN PREVENTIEVE EN REPRESSIEVE AANPAK DOOR INFRABEL EN DE FEDERALE SPOORWEGPOLITIE

Helga De Smijter
Net zoals in andere Europese landen vormt ook in België het betreden van het spoorwegterrein (spoorlijnen, perrons, bundels, spoorwegovergangen, paden langs het spoor), waar en wanneer dit wettelijk verboden is, een belangrijk veiligheidsprobleem. Immers, door de lange remafstand kan de treinbestuurder nauwelijks een aanrijding met personen of objecten die zich op het spoor bevinden, vermijden.

Diagnose over de noodzakelijkheid van een ventilatiesysteem bij keten en gerelateerde studie van de seininrichting

Kevin Eeckhoudt Kevin Eeckhoudt
Diagnose over de noodzakelijkheid van een ventilatiesysteem bij keten en gerelateerde studie van de seininrichting  InleidingDe opdracht bestond eruit om in een seinkeet, de noodzakelijkheid van een ventilatiesysteem na te gaan. Ik heb stage gelopen bij het bedrijf Infrabel, op de dienst signalisatie. Deze dienst was gevestigd in het Flandria gebouw aan het station Gent-Sint-Pieters.In het station van Gent-Sint-Pieters zijn een aantal seinketen uitgerust met een ventilatiesysteem. Tot op heden werkte dit systeem volledig autonoom.

Treinen en tijden: een etnografische studie naar ervaringen van reizigers over de stiptheid van hun trein

Niek Ritzen
Stiptheidsproblemen door de ogen van de reizigersStel u eens voor dat de treinreiziger gevraagd wordt het stiptheidsprobleem van de Belgische treinen op te lossen. Dat is precies wat ik heb gedaan, de reiziger het woord gegeven. Onderzoeken welke ervaringen, oorzaken, gevolgen en oplossingen treinreizigers hebben voor het stiptheidsprobleem. Niet via de traditionele weg via cijfers over bijvoorbeeld treinen die te laat of niet op het station aankomen, maar door het zelf te ervaren.