Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Muziek doet leren: Liedjes en riedels in de NT2-klas

Nele Van Mechelen
Muziek stimuleert het taalverwervingsproces Nederlands voor anderstaligen. Dankzij muzische werkvormen wordt leren leuker, effectiever en groepsverbindend. Deze scriptie biedt NT2-leerkrachten concrete tips en didactisch materiaal om met muziek aan de slag te gaan.

Wiskunst, waar wiskunde en kunst elkaar inspireren

Ine Meers
Deze scriptie onderzoekt de raakvlakken tussen competenties inzake wiskunde en de transversale sleutelcompetentie 16: Cultureel bewustzijn en culturele expressie. Daaruit vloeide een uitbreidingsbundel, voor de eerste graad A-stroom, die de leerinhouden van transformaties aanhaalt door middel van islamitische kunst.

Van visie naar gedrag: welk professioneel gedrag is noodzakelijk om als team de visie waar te maken?

Nienke Boone
Een nieuwe visie implementeren in de schoolwerking is niet evident. In deze scriptie wordt beschreven hoe je aan de hand van professioneel gedrag draagvlak creëert voor de visie en de teamwerking optimaliseert.

Toolbox formatieve evaluatie

Hanne Verheyden Lauren Claes
Formatieve evaluatie is de toekomst binnen het Vlaamse onderwijssysteem. In dit onderzoek werd nagegaan wat de invloed is van formatieve evaluatietools op het geven van feedback en op de leerling motivatie binnen het modernevreemdetalenonderwijs.

Mummies voor dummies: de meerwaarde van activerende werkvormen in een geschiedenisles

Pieter Gythiel
De leerlingen verkrijgen door de integratie van activerende werkvormen in geschiedenislessen (mits een correct reflecterende nabespreking) inzicht in hun leerproces, historische vaardigheden waaruit ze maatschappelijke waarden en normen overnemen en hogere resultaten en waarderingen voor het vak zelf.

Welbevinden wel bevonden?

Lin Tulfer
Onderzoek naar het welbevinden van leerlingen met een 'label'. Hoe ervaren zij dit label in de klas en voelen zij zich voldoende ondersteund.

Historische kapsels integreren in de praktijk binnen het vakgebied haartooi.

Gill Fieu Marie Serraes
Historische kapsels integreren in de praktijk binnen het vakgebied haartooi.
Een onderzoek naar de noden binnen het onderwijs voor leerlingen en leerkrachten HT.

Implementing Scientific Experiments in the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology

Flor Maes
CLIL is een innovatieve onderwijsmethodologie die een vreemde taal gebruikt om inhoud aan te leren, maar ook de inhoud om taalvaardigheid te verbeteren. Desondanks de het potentieel is de transitie naar de praktijk niet altijd gemakkelijk door het gebrek aan aangepast didactisch materiaal en voldoende 'know how' om CLIL succesvol te implementeren. Deze scriptie biedt een referentiekader waarop wetenschapsleerkrachten zich kunnen baseren bij het ontwerpen van CLIL-lessen.

Betalen & Betaalmiddelen – Een eerste kennismaking met financiële geletterdheid

Jolien Staelens Elke Van Zele Dorien De Vos Emma T'Kindt Ewout Vandersteegen
Een ontwikkelde cursus betalen en betaalmiddelen die een basis biedt aan leerlingen die net kennis maken met de financiële wereld.

Leesmotivatie in een vreemde taal

Nathalie Stuker
Leesplezier is in veel klassen een zeldzaam gegeven. Deze bachelorproef tracht dit te veranderen aan de hand van diverse activerende werkvormen, met in het bijzonder 'interactief lezen' via tablet en computer. Alle toegepaste methodes kunnen zowel voor het Nederlands als in een vreemde taal.