Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Het Ethisch Subject: Revelatie & Reanimatie van Betekenis

Lei Decappelle
Het modern subject, het ego begrepen als de centrale en autonome materialisatie van rationaliteit of bewustzijn, krijgt binnen de Westerse traditie menigmaal het statuut van een soort sacrale feitelijkheid toegewezen. In dit werk zullen we doorheen een drieluik van essays pogen weerstand te bieden tegenover deze dominante egologische visie, die, zoals we zullen zien, resulteert in een betekenisloos relativisme en in politieke vruchteloosheid. Levinas en zijn visie op het subject als ethisch in zoverre deze gericht is op de Andere, zal gedurende dit project steeds een leidraad en houvast bieden.

Seksualiteits- en relatiebeleving na het verlies van een partner aan kanker: Een fenomenologische studie

Stefan Rolf
In deze masterproef is onderzocht wat personen ervaren in de periode na het overlijden van hun partner, waarbij specifiek aandacht wordt besteed aan de relatie- en seksualiteitsbeleving. De resultaten onthulden vier thema’s: (1) ‘Overleden partner is (nog) altijd aanwezig’; (2) ‘‘Gewoon’ ik terug’; (3) ‘De omgeving en het onderwerp ‘seks en (nieuwe) relaties’’; en (4) ‘Tegenstrijdige gevoelens en gedachten over het verdergaan’.

Optimalisatie van parameters die invloed hebben op de elektrostatische eigenschappen van vloerbedekking bij een geautomatiseerde loopproef ISO-6356.

Isaura Nys
Het bepalen van elektrostatische eigenschappen van vloerbedekking. Door gebruik te maken van de ISO norm , kunnen de elektrische eigenschappen van vloerbedekkingen uitgetest worden, namelijk de statische elektriciteit van een vloerbedekking.
De proeven worden nog steeds uitgevoerd volgens de huidige proefmethode, met een persoon. Doordat deze proefmethode verschillende nadelen heeft en een doorslaggevende invloed uitwerkt op het eindresultaat, werd er een nieuw meetsysteem ontworpen. Dit systeem werd ontworpen door studenten van Elektromechanica uit de Hogeschool te Kortrijk. Dit systeem zorgt ervoor dat de mens geëlimineerd wordt als parameter, en werd mogelijk gemaakt door de menselijke uitvoeringen te vervangen door mechanische en elektronische componenten.
De essentie van dit meetsysteem is om een consistente, reproduceerbare metingen te kunnen uitvoeren.

Design and Realization of a Lightweight Mechanical Drivetrain for an Electric Formula Student Racecar.

Hannah Daled & Raf Schoenaers Hannah Daled Raf Schoenaers
Geduld is een schone zaakdoor Hannah Daled en Raf SchoenaersGeduld is een schone zaak, in het geval van de elektrische auto is het letterlijk een schone zaak. Elektrische wagens zijn een oud concept in de auto-industrie, maar de toekomst van de elektrische wagen zag er niet rooskleurig uit in 1999. Het leek erop dat de ontwikkeling bruut werd stopgezet toen de eerste massa geproduceerde elektrische wagen, de EV1, van zijn eigenaars werd teruggenomen en vernield door de fabrikant zelf, General Motors.

Het intranet als nieuwskanaal. De functie van organisatie-intern nieuws in de identiteitsvorming van medewerkers.

Ellen Van Twembeke
Ik lees, dus ik benIntranetnieuws en de identiteitsvorming van federale overheidsmedewerkersHet intranet is een mogelijk instroomkanaal van wat leeft in en rond de organisatie. Met de huidige software worden nieuwsartikels in enkele clicks gepubliceerd. En daar wringt het schoentje. Niet zelden geven vooral intranetredacteurs de toon aan waardoor bedrijven en onderzoekers kansen missen om inzicht te verwerven in gebruikerservaringen.

Extrusiegebaseerd 3D printen van keramische materialen

Matthias Faes
Extrusiegebaseerd 3D-printen van hoogtechnologische keramische materialenInleidingTechnische keramieken winnen door hun unieke combinatie van fysische en chemische eigenschappen aan belang in het huidige industriële landschap. Zo combineren ze bijvoorbeeld een uitermate hoge mechanische sterkte met een uitstekende weerstand tegen hoge temperaturen en agressieve chemische omgevingen. Dit maakt deze groep van materialen bijvoorbeeld uitermate geschikt voor langdurig gebruik in een warme, vochtige omgeving[1,2].

Kwaliteit en betrouwbaarheid bij online informatiesystemen - Een statistisch-wijsgerige analyse

Koen De Couck
De manier waarop we op zoek gaan naar informatie, is in de laatste tien jaar behoorlijk veranderd. Vroeger waren er de eindeloze boekenrekken in de bibliotheek met steekkaarten en  fichebakken. Tegenwoordig is er het internet, met sites als Google en Wikipedia. Meer en meer moeten leerkrachten hun leerlingen nu aanmoedigen om nog eens een boek ter hand te nemen of  “het niet allemaal van Wikipedia af te schrijven”. Het gemak waarmee informatie te kopieren-en-plakken valt, lijkt een soort luiheid in de hand te werken. Letten onze jongeren wel nog op waar ze hun informatie vandaan halen?

Het toegankelijker maken van de dienstverlening voor studenten aan Howest: onderzoek en aanpak

Karlien Andries
 
Karlien Andries
Toegankelijke dienstverlening aan een hogeschool: van droom naar werkelijkheid.
Vind je het ook ergerlijk als je ergens van het kastje naar de muur wordt gestuurd? Je bent op zoek naar de juiste info en je verspilt je kostbare tijd doordat je niet meteen door de juiste persoon geholpen wordt.

DE ORGANISATIECULTUUR VAN HET WIT-GELE KRUIS VAN WEST-VLAANDEREN ALS TROEF, ALS EMPLOYER BRAND!

Vincent Verbrugghe
 
De student beoogt met dit werk een geschreven foto van de huidige situatie van de organisatiecultuur binnen
het Wit-Gele Kruis van West-Vlaanderen weer te geven. Hoe wordt aan de organisatiecultuur die de top in zijn
strategie, missie en visie aan zijn medewerkers probeert over te dragen, gestalte gegeven binnen het bedrijf? De
student gaat van start met een voorstelling van zijn stageorganisatie; dit om de lezer een idee te geven binnen
welk kader dit afstudeerproject geschetst moet worden.

Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid.

Olivier Watteyn
“Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid”
 
Stel, u wandelt uw bank binnen want u wenst een som geld van uw zichtrekening naar uw spaarrekening over te schrijven maar u merkt al gauw op dat een lange rij wachtenden zich voor u bevindt. U houdt niet van automaten en wacht geduldig uw beurt af. Eenmaal bij de loketbediende aangekomen, wordt u inderdaad geholpen. Na afloop daarentegen krijgt u wel nog de opmerking mee dat u zich de volgende keer maar beter wendt tot de automaat buiten het kantoor. Met een dubbel gevoel wandelt u het kantoor weer buiten.

Stimuleringsbeleid voor lokale toegang via alternatieve breedbandnetwerken in Zuid-Afrika

Pieter Soete
                                                              
Breedband in Zuid-Afrika: baie vinnig of een utopie?

Baie vinnig = vertaling uit het Afrikaans voor ‘heel snel’.

ICT in ontwikkelingslanden

De telecommunicatie-industrie is door de continue technologische vernieuwing
een van de snelst evoluerende sectoren ter wereld. Zeker de laatste jaren
ondergingen telecommunicatietechnologieën revolutionaire veranderingen door
de digitalisering van informatie.

De economische haalbaarheid van de Belgische visserijsector

Steve Decloedt
De economische haalbaarheid van de Belgische visserijsector
 
Het beleid
De regelgeving voor de visserijsector is vooral een Europese aangelegenheid, die streeft naar een duurzame visserij. Het doel is om overbevissing tegen te gaan en op termijn een evenwichtige balans te hebben tussen ecologie en economie. Daarom moet de visvangst verminderen, deze is nu immers niet duurzaam. De belangrijkste maatregelen hiervoor zijn: het opleggen van maximale vangstquota, het beperken van het aantal visdagen en het stimuleren om vaartuigen uit de vloot te halen, door middel van slooppremies.

“Tell-a-friend”. Literatuurstudie en exploratief onderzoek naar de motivaties en attitude van VUB-studenten ten aanzien van virale marketing.

Carl Ringoet
‘Tell-a-Friend’. Literatuurstudie en exploratief onderzoek naar de motivaties en
attitude van VUB-studenten ten aanzien van virale marketing – Carl Ringoet
In onze huidige samenleving worden consumenten elke dag opnieuw overstelpt met
talloze reclameboodschappen die hun aandacht trachten op te eisen. De hedendaagse
consument ontvangt gemiddeld ongeveer drieduizend reclameprikkels per dag. De groei
van de hoeveelheid reclame lijkt dan ook onrustbarende vormen aan te nemen.