LGBTQ-gemeenschap versus toerisme

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Eline
Van Eeckhout
Het doel van mijn onderzoek is het beter leren begrijpen van de LGBTQ-doelgroep. Hierbij analyseer ik zowel de evolutie van de LGBTQ-gemeenschap alsook de gevolgen daarvan op de reissector. Vervolgens breng ik de belangrijkste behoeften van de LGBTQ’ers in kaart. Als sluitstuk werk ik een volledig reisconcept uit dat volledig gebaseerd is op de bevindingen uit mijn voorafgaand onderzoek.
Meer lezen

‘Uit de locker!’: Een studie naar de implementatie van Queer onderwerpen in het secundair onderwijs

Universiteit Antwerpen
2020
Steff
Nellis
Deze scriptie onderzoekt hoe scholen kunnen bijdragen aan het verhogen van holebitolerantie. In dat licht worden de positie van wetgeving, onderzoek en didactisch materiaal ten aanzien van LGBTQ+ onderwerpen in het onderwijs besproken. Hoewel de literatuurstudie aanwijst dat zowel expliciete (top-down) als impliciete (bottom-up) aandacht vereist zijn om queer thema’s in secundaire scholen te promoten, stuurt dit onderzoek vooral aan op een impliciet-geïntegreerde aanpak van LGBTQ+ onderwerpen in de concrete lespraktijk.
Meer lezen

To be or not to be believed. Discoursanalyse van het geloofwaardigheidsonderzoek tijdens asielprocedures van lesbische, biseksuele en transgender vrouwen.

Universiteit Gent
2019
Loes
Verhaeghe
In België gebeurden 4% van de asielaanvragen in de afgelopen tien jaar op basis van iemands seksuele geaardheid of genderidentiteit. Deze studie vraagt zich af welke narratieven bij de beoordelaars in de geloofwaardigheidsprocedure onderliggend zijn om de geaardheid of genderidentiteit van de asielzoekers (niet) te geloven. De resultaten wezen uit dat de beoordelaars door vaste argumenten en linguïstische constructies een beeld van de geschikte LGBT asielzoeker opzetten. Deze zijn gestoeld op inhoudelijke paradoxen, die het arbitraire en tegenstrijdige karakter van het geloofwaardigheidsonderzoek aantonen.
Meer lezen

Heteronormativiteit in de lagere school: Een kwalitatief onderzoek

KU Leuven
2018
Thomas
Wyns
In deze masterproef wordt een overzicht gegeven van literatuur die het belang van LGBT-onderwerpen op school aankaart. Het kwalitatieve onderzoek dat gevoerd werd gaat de noden en bereidheid van leerkrachten na om deze onderwerpen aan te kaarten in de klas.
Meer lezen