Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Acrohalides: Secure Blockchain E-Voting through Signature Dilution

Bart van de Meerendonk
Een ontwerp van een e-voting blockchain die gebruik maakt van Signature Dilution: een nieuw concept dat anonimiteit in openbare communicatie kan creeren. Het protocol wordt beschreven, de veiligheid wordt uitvoerig geanalyseerd en met een implementatie worden simulaties van online verkiezingen uitgevoerd om de performantie te meten.

Automatische toetsing van bouwmodellen aan normering met behulp van Linked Data

Emma Nuyts
Deze scriptie ontwikkelde een methode om feedback te geven op de toegankelijkheid van gebouwprojecten.

Kennisoverdracht in Brein-Computer Interfaces: taal-voorgetrainde transformers voor het classificeren van electro-encefalografie

Wolf De Wulf
Een enorm voorgetraind taalmodel (GPT2) wordt gebruikt om elektro-encefalografie te classificeren. Zo wordt nagegaan of er een verband is tussen taal en elektrische hersengolven, in de hoop inzicht te krijgen in algemene hersengolf patronen.

Leraarperformantie: welke indicatoren vinden schoolleiders belangrijk en hoe brengen zij dit in kaart?

Frank Cauterman
Welke indicatoren van leraarperformantie vinden schoolleiders in het basisonderwijs belangrijk? Welke informatiebronnen gebruiken zij om zich een beeld te vormen over de performantie van de leraren binnen het team? Tussen de verschillende indicatoren bestaan correlaties die door exploratieve factoranalyse leiden tot verschillende leraarprofielen.

Laser hardening of internal gearing for a Formula Student car

Bart Tyskens Ward Lenaerts
Ontwikkeling en validatie van warmte- en faseveranderingsmodellen om inwendige vertandingen voor een Formula Student racewagen te laserharden.

Duurzame geluidsbermen en -schermen voor project Ringpark Groene Vesten

Sien Strauven
Binnen Ringpark Groene Vesten worden geluidsmaatregelen genomen om op korte termijn in te zetten op de leefbaarheid van de buurtbewoners. Op langere termijn is er de doorkijk naar een overkapping. De geplaatste geluidsmaatregelen in eerste fase zullen dus op termijn terug moeten worden afgebroken. Vanuit dit gegeven is het duurzame aspect van deze geluidsmaatregelen elementair.

Robuuste Schatting en Compensatie van Semi-Periodieke Fysiologische Bewegingen voor Robotchirurgie

Florian De Clercq Gianni Borghesan
Betreft de ontwikkeling van een bewegingsschattings en -compensatiesysteem dat minder-invasieve hart procedures moet toelaten. Het systeem wordt geïntegreerd in een chirurgische robot en moet de chirurg toestaan te opereren op het hart alsof het stilligt, terwijl in feite de robot de beweging van het hart volledig compenseert.

Internet of Animals: Foaling detection based on accelerometer data

Timo De Waele
Dit onderzoek maakt gebruik van accelerometer data om een veulendetectie algoritme te ontwikkelen. De voorgestelde methode bestond uit een op een autencoder gebaseerd anomalie detectie algoritme om gedragingen die de start van de bevalling aangaven te detecteren.
Verschillende configuraties en parameters werden geëvalueerd om de performantie van het algoritme te verbeteren.

Design and modelling of a modular robotic system to improve weed management in raised bed organic farming

Rembrandt Perneel
Dit werk presenteert het ontwerpproces van een modulair robotsysteem ter verbetering van onkruidbeheer in biologische beddenteelt. Het resultaat is een lichtgewicht robotvoertuig met een configureerbare werktuigeenheid. Dit platform is in staat onkruid mechanisch te verwijderen bij het ontkiemen.

Deconnectie of evenwichtige connectie? Een exploratieve studie rond digitale ontkoppeling bij werknemers

Alice Verlinden
Deze masterthesis is een kwalitatief en exploratief onderzoek rond digitale ontkoppeling van ICTs bij werknemers.

De effectiviteit van een mobile stroke unit in UZ Leuven

Arnout Demarsin
In deze thesis wordt de impact van de invoer van een mobile stroke unit in UZ Leuven voor patiënten met een ischemische beroerte ingeschat. De meest ingrijpende invloedsfactoren op de effectiviteit van de mobile stroke unit zijn de drieminutenregel en de performantie van de nooddispatch. De gemiddelde tijdswinst tot behandeling voor beroertepatiënten in oost Vlaams-Brabant varieert sterk afhankelijk van de implementatiewijze van de mobile stroke unit.

Het gebruik van Computer Vision API's voor de beschrijving van cultureel-erfgoedcollecties

Nastasia Vanderperren
In deze bachelorproef werd onderzocht of Computer Vision API’s zoals Clarifai, Google Cloud Vision of Microsoft Computer Vision gebruikt kunnen worden om museummedewerkers te ondersteunen bij het beschrijven van cultureel-erfgoedobjecten. Het registreren van beelden vraagt immers veel werk. Computer Vision API’s zijn sneller dan menselijke registratoren en kunnen een inhaalbeweging realiseren. Die API’s worden echter getraind met hedendaagse beelden waardoor het niet geweten is hoe goed ze zijn in het beschrijven van historische beelden.

Winstgevendheid van een investeringsstrategie op basis van technische indicators op Amerikaanse aandelen

Thibaut Roelandt
In dit onderzoek wordt bepaald of een investeringsstrategie met technische trading regels significant meer abnormaal rendement kan behalen dan een buy-and-hold investeringsstrategie. Er wordt een nadruk gelegd op de combinatie van trading regels als contributie tot bestaande literatuur en of het combineren van trading regels beter presteert dan individuele trading regels. Aan de hand van channel breakout rules, filter rules, exponential moving averages en on-balance volume averages wordt via een two-sample t-test bepaald of drie Amerikaanse indices en 104 individuele aandelen beter presteren dan de benchmark. White’s reality check bootstrap methode, signaalkwaliteit volgens Shen (2003), sub-periodes en een regressiemodel volgens Treynor & Mazuy (1966) worden uitgevoerd als robuustheidsanalyses. De resultaten verklaren dat investeren via technische trading regels een inferieure strategie is aan een buy-and-hold strategie en stelt als bewijs voor de efficiënte markthypothese.

QoS-EQ-Routing: QoS-aware routing using Machine Learning

Thomas Hendriks
In deze thesis wordt een algoritme voorgesteld dat het multi-hop netwerk routing probleem in draadloze ad hoc netwerken oplost. Deze oplossing zal gebaseerd zijn op machine learning. Om dit doel te bereiken wordt eerst
een literatuurstudie van vergelijkbare machine learning algoritmes en andere alternatieven ondernomen, evenals hun toepassingen in draadloze netwerken. De focus zal liggen op multi-hop routing algoritmes voor draadloze netwerken. Als resultaat van deze studie zal er een set vereisten zijn waaraan een algoritme voor multi-hop routing voor draadloze netwerken moet voldoen om verbeteringen bij te kunnen dragen aan bestaande oplossingen. Gebaseerd op deze set vereisten zal een volgende stap eruit bestaan om een machine learning algoritme te ontwerpen dat aan die vereisten voldoet, en dat algoritme in gesimuleerde omgevingen te implementeren. Het resulterende machine
learning gebaseerde multi-hop routing algoritme zal geëvalueerd worden in zijn performantie en worden vergeleken met andere bestaande oplossingen,
zowel uit het machine learning domein als uit het traditionele domein. Een laatste stap zal er vervolgens uit bestaan om het algoritme uit te breiden met mogelijkheden nodig om de kwaliteit van de service van netwerkverkeer
te kunnen garanderen.

Serverless cloudplatformen voor Big Data: een vergelijkende studie

Thomas Aelbrecht
Dit onderzoek kan dienen als basis voor de keuze tussen verschillende cloud clustercomputing platformen. Dit omdat een datawarehouse praktisch onmisbaar is voor een hedendaags bedrijf. Dit onderzoek focust zich vooral op het opslaan, analyseren en verwerken van de verzamelde data. Tijdens dit onderzoek wordt zowel een Amazon AWS
Spark cluster als Google BigQuery onderzocht en met elkaar vergeleken. Daarnaast wordt er ook een blik geworpen op een eventueel alternatief voor Amazon EMR: Google Cloud
Dataproc. Bij dit onderzoek worden een aantal queries uitgevoerd op een dataset over boetes in New York. Daarnaast wordt elke cloudoplossing geanalyseerd o.b.v. enkele
requirements opgesteld door IntoData. Bij deze analyse wordt o.a. de performantie, leercurve en kost van de gebruikte tools en technologieën vergeleken. In dit document
vindt u een inleiding tot het onderwerp met o.a. de huidige stand van zaken. Daarnaast vindt u per cloudoplossing de resultaten van de queries en de scores op de requirements.
Uit dit onderzoek komt naar voor dat Google BigQuery de absolute winnaar is op het gebied van verwerking van BigData in de cloud, op de voet gevolgd door Google Cloud
Dataproc en uiteindelijk Amazon EMR. Daarnaast blijkt ook dat elk van deze oplossingen zijn specifieke use cases heeft. Toekomstig onderzoek kan zijn naar de verschillend
in performantie tussen Google Cloud Dataproc en Amazon EMR, naar gelijkwaardige alternatieven voor Google BigQuery of naar de verschillende integratiemogelijkheden bij
deze drie oplossingen.

Het effect van vrolijke en droevige muziek (in)congruent aan gemoedstoestand op de fysiologie en cognitieve performantie van kinderen: de fysiologische basis van het “Mozart-effect”

Leen Tordeurs
De studie gaat het effect na van affect-(in)congruente muziek op het geheugen van kinderen. Affect-(in)congruente muziek is muziek die iemand beluistert die een emotie opwekt die al dan niet aansluit aan de emotie van die persoon op dat moment. Kinderen die affect-congruente muziek beluisterden presteerden beter op geheugentaken dan wanneer ze affect-incongruente muziek beluisterden.

EEG-based Auditory Attention Detection with Neurofeedback Training at Home

Stijn Proesmans
Detecteren van auditieve attentie (AAD) o.b.v EEG en de stimulus-reconstruction approach. Daarnaast bestudeerden we de effecten van Neurofeedback op de performantie van het AAD systeem. Kernwoorden: EEG, AAD, BCI, Machine Learning.

Automated analysis of blood vessels with deep learning

Ruben Hemelings
Epidemiologisch onderzoek stelt vast dat de bloedvaten op het netvlies veranderingen ondergaan ten gevolge van onder meer diabetes, beroertes en Alzheimer. Momenteel is de complexe analyse van netvliesbeelden enkel weggelegd voor gespecialiseerde artsen. In dit thesisonderzoek werd een algoritme op basis van deep learning ontwikkeld dat een deel van de analyse automatiseert: het is in staat om de twee verschillende types bloedvaten (slagader en ader) te identificeren op een foto van het netvlies zonder tussenkomst van een arts.

Het ontwerpen van een composiet vouwfiets om de gebruikservaring van pendelaars te verbeteren

Thomas Vervisch
Deze thesis toont aan hoe de studie omtrent een product en het herontwerpen van een product vanaf nul, in deze case study een vouwfiets, tot een disruptief ontwerp kan leiden dat het gebruiksgemak en de gehele gebruikservaring van stakeholders kan verbeteren. Dit gebeurt door een User Centered Design methodologie toe te passen en te vertrekken vanuit gebruikerstesten in de correcte context.

Battling Homesickness on Mars: the relationship between relatedness, well-being, performance and displacement in a Mars simulation study.

Thomas Van Caelenberg
Tijdens interplanetaire ruimtereizen zullen astronauten voor enkele ongelooflijke uitdagingen komen te staan. Deze studie onderzoekt aan de hand van de zelf-determinatie theorie in welke mate betrokkenheid met anderen een invloed heeft op astronauten hun psychologisch welzijn, performantie en communicatie met mission support. Data werd verzameld tijdens een Mars simulatie studie van NASA.

ONDERNEMINGSPERFORMANTIE NA HET INVOEREN VAN GENDER-QUOTA

Jorgen Rogiers
Onderzoek naar de Europese gerechtelijke context en de gerechtelijke context van de afzonderlijke lidstaten met betrekking tot een vrouwenquotum.
Onderzoek naar de bedrijfsprestaties (rendabiliteit, liquiditeit, solvabiliteit) na het invoeren van deze gender-quota.

Beïnvloedende factoren op de performantie bij klinisch audiologische testing van kleuters en lagereschoolkinderen met het syndroom van Down

Amy Oosterlynck
Deze scriptie gaat aan de hand van literatuuronderzoek na welke factoren een invloed hebben op het resultaat van gehoortesten bij kleuters en lagerschoolkinderen met Down. Een weergave van alle anatomische, functionele en gedragsbeperkingen zou audiologen kunnen helpen bij het anticiperen op invloeden bij de testing van kinderen met Down.

Unity 5 versus Unreal Engine 4: Artificiële intelligentie van 3D vijanden voor een HTML5 project

Matthias Caryn
Rusty Bolt is een Belgische indie studio. Deze studio wilt een nieuw project starten voor een 3D spel in een HTML5 browser die intensief gebruik zal maken van kunstmatige intelligentie en WebGL. Na onderzoek via een requirements-analyse van verschillende mogelijkheden van game engines komen we terecht bij twee opties namelijk Unity 5, die Rusty Bolt al reeds gebruikt, of de Unreal Engine 4, wat voor hen onbekend terrein is. Qua features zijn ze enorm verschillend, maar ze voldoen elk niet aan één voorwaarde die Rusty Bolt verwacht van een game engine. Zo biedt Unity Technologies wel een mogelijkheid om software te bouwen in de cloud. De broncode van Unity wordt niet openbaar gesteld, tenzij men er extra voor betaalt. Deze game engine is dus niet volledig open source in tegenstelling tot Unreal Engine 4.

We vergelijken dan verder ook deze twee engines, namelijk Unity 5 en Unreal Engine 4. We tonen aan dat deze engines visueel verschillen van features, maar ook een andere implementatie van de artificiële intelligentie (AI) hanteren. Zo beperkt Unity zich voornamelijk op path finding van de AI, terwijl Unreal Engine 4 daarbij ook Behaviour Trees bij betrekt. Technisch zitten er ook verschillen in beide engines. Men kan de Unity engine op meer verschillende systemen draaien dan de Unreal Engine 4. En Unity 5 heeft ook lagere systeemvereisten dan Unreal Engine 4. Unity is verder ook enorm populair en heeft ook een groot marktaandeel, terwijl Unreal Engine 4 de grootste groei toont aan populariteit sinds 2015. Beide game engines gebruiken een verschillende objectgeoriënteerde programmeertaal, Unity 5 maakt gebruik van C# en JavaScript, terwijl Unreal Engine 4 enkel geschreven kan worden in C++ maar hebben wel een eigen visuele scripttaal via Blueprint Visual Scripting. Maar als we echter kijken hoe ze hun geschreven code omzetten naar een werkend HTML5 geheel gebruiken beide hiervoor eenzelfde tool gemaakt door Mozilla genaamd emscripten.

In beide game engines maken we ook een basis AI prototype in vergelijkbare omstandigheden en omgeving. Op dat prototype voeren we een aantal tests en metingen uit. Zo komt duidelijk naar voor dat de ruimte die nodig is om een nieuw project aan te maken bij Unreal Engine meer dan vier keer groter is dan voor Unity 5.3. Het laden van de editor gaat bij Unity slechts één seconde sneller. Bij Unity 5 maakt het laden op verschillende browsers, zoals Firefox en Chrome, wel een verschil van ongeveer drie seconden langer wanneer men cache gebruikt. Als we gaan kijken bij Unreal Engine 4 is er nauwelijks tot geen verschil is tussen de snelheden van de verschillende browsers.

Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat de engines enorm verschillen en toch hun taak goed volbrengen. De keuze voor een bepaalde game engine is dan ook iets persoonlijk en varieert van project tot project. Deze keuze wordt dan best gecombineerd met de verwachtingen van een game engine in functie van het bedrijf en het project.

Multicolumn adsorption for the vapor phase recovery of acetone-butanol-ethanol fermentation products

Benjamin Claessens
Het onderzoek uitgevoerd voor deze thesis omvatte de ontwikkeling van een nieuw scheidingsproces voor de zuivering van biobutanol uit een dampfase mengsel. Verschillende adsorptiekolommen werden gecombineerd in één proces. Een theoretisch wiskundig model werd ontwikkeld voor de beschrijving van deze systemen en verschillende systemen werden experimenteel getest.

Experimentele studie naar de performantie van verschillende golfabsorptiestranden in een golfgoot

Maarten Delafontaine
In deze scriptie wordt er onderzocht welk golfabsorptiestrand men dient te gebruiken bij het ontwerp van experimentele installaties in de waterbouw om de best mogelijke golfabsorberende capaciteiten en op die manier een zo goed mogelijke reproductie van de fysische fenomenen uit de realiteit te verkrijgen.