Motiverend wiskundeonderwijs in 1B

Luna Delange Elien Eggermont
Persbericht

Wiskunde. Saai? Helemááál niet!

Vind jij wiskunde ook zo saai? De ene na de andere oefening oplossen op die stomme werkblaadjes. Zo passé! Twee toekomstige leerkrachten wiskunde van de Arteveldehogeschool Gent bundelden hun krachten om hier voor eens en altijd komaf mee te maken. Zij ontwikkelden materiaal zodat leerlingen uit 1B de basisvaardigheden wiskunde spelenderwijs kunnen inoefenen. 

 

Wiskundeonderwijs in 1B

Veel leerlingen die in de 1B-klas instromen, hebben weinig schoolse succeservaringen achter de rug. Hierdoor is hun motivatie vaak laag. Bovendien is wiskunde een vak dat door veel leerlingen als moeilijk ervaren wordt. Toch is het in het dagelijkse leven belangrijk dat alle leerlingen een basis wiskunde onder de knie hebben. In het kader van hun bachelorproef, creëerden Luna en Elien materiaal zodat de leerlingen uit 1B met plezier, zowel tijdens als buiten de lessen, met wiskunde aan de slag kunnen gaan.

 

Voorbeeld: Het rekenspel

Het rekenspel

Het doel van het rekenspel is om ervoor te zorgen dat leerlingen het optellen, aftrekken en vermenigvuldigen van natuurlijke getallen op een leuke manier kunnen inoefenen. Het spel kan gespeeld worden met één tot drie spelers.

Er zijn drie verschillende spelborden voorzien: groen met geel, blauw met geel en oranje met geel. Deze staan voor verschillende moeilijkheidsgraden.

Elke leerling kiest een doosje met 8 dopjes in een kleur die hij/zij mooi vindt. Alle leerlingen krijgen een houten stokje en een houten blokje dat ze in elkaar moeten steken. Elke leerling krijgt ook een kladboekje en een balpen. Elke leerling gooit om beurt met de drie dobbelstenen. Na het gooien van de dobbelstenen worden deze op het plankje gelegd dat voorzien is van dezelfde kleuren als de dobbelstenen. Op die manier komt een bewerking tevoorschijn. Elke leerling probeert de bewerking op te lossen (bij moeilijkheden kan hij/zij hiervoor gebruik maken van het kladboekje). Daarna leggen de leerlingen zo snel mogelijk één van hun dopjes op het juiste antwoord op het spelbord. Wanneer dit correct is (controle door de begeleider), mag de snelste leerling het dopje op het stokje steken. De bedoeling is om zo snel mogelijk alle dopjes op hun stokje te krijgen.

 

Zes leermiddelen en twee workshops

Image removed.Luna en Elien met het materiaal dat ze ontwikkelden.

Op deze manier ontwikkelden Luna en Elien in totaal zes leermiddelen en twee workshops. De leermiddelen zijn uitgewerkt rond zes verschillende thema’s, namelijk: kloklezen, vermenigvuldigen, optellen en aftrekken van natuurlijke getallen, begrippen en vaardigheden uit de meetkunde, leerinhouden in verband met breuken en rekenen met percenten, de tafels van vermenigvuldiging en als laatste het herleiden van massa-, lengte-, en inhoudsmaten. Elk leermiddel is voorzien van een handleiding voor de leerkracht/begeleider en een handleiding voor de leerling zelf. Met deze handleiding kan de leerling zelfstandig aan het werk gaan.

Bij de eerste workshop verwerven de leerlingen op een explorerende manier inzicht in massa- en inhoudsmaten. Bij de tweede workshop maken de leerlingen een onderlegger met wijnkurken aan de hand van een stappenplan. Bij beide workshops komen er heel wat wiskundige vaardigheden aan bod, zonder dat de leerlingen het beseffen.

 

Uittesten

Luna en Elien werkten samen met de VIP-school. Daar testten zij het materiaal uit. De leerlingen reageerden heel enthousiast. Na de workshop met wijnkurken getuigt een leerling: ‘Normaal gezien doe ik niet graag wiskunde, maar vandaag vond ik het echt leuk!”. Zo zie je maar, wiskunde is helemááál niet saai!

 

Verspreiden van het materiaal

Omdat het werk niet verloren zou gaan, creëerden Luna en Elien aan de hand van Weebly een website waarop de verschillende leermiddelen te vinden zijn: http://motiverendwiskundeonderwijsin1b.weebly.com/

 

Op die manier kan iedereen, die zijn leerlingen warm wil maken voor het vak wiskunde, er gebruik van maken. Tegelijkertijd hopen zij dat dit een inspiratiebron is om deze werkwijze door te trekken naar andere onderwijsvormen en leerjaren.

 

 

Luna Delange en Elien Eggermont

Bibliografie
Universiteit of Hogeschool
Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs met onderwijsvakken biologie, wiskunde
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Els Coussement
Share this on: