Het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie voor Vlaamse modebedrijven

Said
Chakri

Online handel kent geen landsgrenzen, maar wel voor Vlaamse modebedrijven

Tot voor kort lazen we dat België op het vlak van online handel achterop hinkt maar recent bleek die achterstand ingehaald. Uit dit recente masterproefonderzoek omtrent het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie van Vlaamse modebedrijven, blijkt dat de onderzochte bedrijven hun webwinkel niet hoofdzakelijk gebruiken om actief nieuwe markten te betreden. Hun webwinkels zijn wel vaak van overal ter wereld bereikbaar, maar gratis levering wordt veelal enkel in de Benelux aangeboden. De onderzochte bedrijven zijn wel actief buiten de Benelux, maar werken daar met externe partners om hun producten te verkopen.

Webwinkel als extra inkomstenbron

Volgens de resultaten van dit onderzoek over het online internationaliseren van Vlaamse modebedrijven uit het hoger segment, blijkt dat de betrokken bedrijven niet actief internationaliseren via e-commerce. Gemiddeld 35% van hun online omzet komt van buiten België, waarvan het grootste deel komt van de buurlanden en voornamelijk uit Nederland. Binnen de Benelux gebruiken de onderzochte bedrijven hun webwinkel voornamelijk om een groeiend segment in hun doelgroep aan te spreken en om zoveel mogelijk informatie van huidige of potentiële klanten te verzamelen. Op die manier wil men vooral beter trachten in te spelen op de voorkeuren en behoeftes van hun bestaande doelgroep en niet zozeer om het bereik te vergroten.

Ondanks de toenemende digitalisering en automatisering richten de Belgische kledingwebwinkels zich nog steeds voornamelijk op de Benelux. Buiten de Benelux zijn ze voornamelijk afhankelijk van externen om hun producten te verkopen. Diezelfde externen zien echter een webwinkel in hun regio of land als directe concurrentie en als een bedreiging voor hun inkomsten. Wel blijkt uit het onderzoek dat de onderzochte bedrijven slechts een kleine verschuiving zien van de fysieke winkel naar de webwinkel en recent zelfs spreken van bijkomende verkopen én winst.

Bespaart een bedrijf met een webwinkel?

Eerdere studies toonden aan dat bedrijven kosten besparen met een webwinkel. Maar bij de modebedrijven uit het onderzoek, worden eventuele kostenbesparingen zeker in de startfase veelal teniet gedaan door de extra kosten die leveringen met zich meebrengen alsook het aannemen van extra personeel. Hoewel de webwinkels niet echt kostenbesparend zijn bij de betrokken bedrijven, steeg wel hun omzet en dus  ook in zekere mate hun winst. De voornaamste redenen voor die stijging zijn het aanspreken van een steeds groeiend publiek in hun doelgroep dat steeds vaker online aankoopt, maar vooral door het aanspreken van nieuw cliënteel. De bedrijven uit dit onderzoek beseffen in die zin het groeiend belang van de online handel en maken een inhaalbeweging ten opzichte van hun buitenlandse concurrenten. Die inhaalbeweging wordt onder andere gerealiseerd door te investeren in meer ontwikkelde webwinkels en het ontwikkelen van een strategie die de webwinkel combineert met het actief gebruik sociale media, zodat het gebrek aan menselijke interactie wordt gecompenseerd.

Mobiele handel

Voor een andere opkomende verkoopmethode nl. de mobiele handel, hebben de onderzochte bedrijven blijkbaar nog geen echte, duidelijke strategie. Ondanks de exponentiele groei van de afgelopen jaren, zijn de bedrijven eerder afwachtend en investeren ze voornamelijk (enkel) in een mobielvriendelijke website. Voorlopig lijkt dat voldoende, maar de toekomst zal uitwijzen of de Vlaamse bedrijven ook deze boot niet zullen missen, zoals in het verleden met de webwinkels.

Parallelle economie

De voornaamste conclusies uit dit onderzoek zijn dat online handel eerder zorgt voor een parallelle gedigitaliseerde economie en dat als de Vlaamse modebedrijven hun online activiteiten uitbreiden naar andere landen, dat kan leiden tot een stijging van hun omzet en op termijn ook tot extra jobcreatie. Recent halen de onderzochte Vlaamse modebedrijven hun achterstand in de online handel dus in, maar beperkt zich dat voornamelijk tot de grenzen van de Benelux. Verder en meer actief online internationaliseren biedt echter wel duidelijke positieve toekomstperspectieven.

 

Download scriptie (891.45 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2015