Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Kwalitatief onderzoek naar een vlotte transitie van een lineaire naar een circulaire economie in de mode-industrie.

KU Leuven
2022
Margot
Vingerhoets
Om een vlotte transitie naar een circulaire economie in de mode-industrie mogelijk te maken is een geïntegreerde aanpak door overheid, ngo's, consumenten en bedrijven noodzakelijk. In de praktijk blijken kennisverspreiding en een structurele mentaliteitswijziging van consumenten en bedrijven onontbeerlijk.
Meer lezen

Onderzoek naar de maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores in combinatie met e-commerce binnen de mode-industrie in tijden van economische onzekerheid - Een kwalitatieve analyse bij Belgische modebedrijven

KU Leuven
2021
Stefanie
Van Avermaet
De maatschappelijke en economische opportuniteiten van Belgische pop-up stores werden tijdens de COVID-19 pandemie extra uitgelicht. Ze kunnen namelijk internationalisering faciliteren, kosten en risico's beperken en leegstand helpen verminderen. Het concept biedt bovendien meerwaarde voor E-commerce onder bepaalde voorwaarden.
Meer lezen

Duurzame kledingketens in de schaduw van multinationals

Arteveldehogeschool Gent
2018
Noa
Cornaer
Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Die vraag staat centraal in dit onderzoek waarvoor bestaande bronnen en onderzoeken werden bestudeerd, in combinatie met een consumentenbevraging over aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.
Meer lezen

De benadering van uitbuiting in de textielindustrie door bedrijven

KU Leuven
2015
Joycka
Verhaegen
De Belgische strijd tegen uitbuiting Sinds het instorten van de textielfabrieken van Rana Plaza in 2013 is alle aandacht gevestigd op de kledingmerken zoals H&M, C&A en Primark. Maar wat met de Belgische modebedrijven? Nemen zij hun verantwoordelijkheid op voor het voorkomen of aan banden leggen van uitbuiting bij hun leveranciers? Dit vormde een onderwerp voor een masterproef aan de KU Leuven.Uit onderzoek binnen de criminologische wetenschappen in Leuven blijkt dat de Belgische modebedrijven zich bewust zijn van de problematiek van uitbuiting in de textielfabrieken.
Meer lezen

Het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie voor Vlaamse modebedrijven

KU Leuven
2015
Said
Chakri
Online handel kent geen landsgrenzen, maar wel voor Vlaamse modebedrijven Tot voor kort lazen we dat België op het vlak van online handel achterop hinkt maar recent bleek die achterstand ingehaald. Uit dit recente masterproefonderzoek omtrent het belang van e-commerce en m-commerce als internationalisatiestrategie van Vlaamse modebedrijven, blijkt dat de onderzochte bedrijven hun webwinkel niet hoofdzakelijk gebruiken om actief nieuwe markten te betreden. Hun webwinkels zijn wel vaak van overal ter wereld bereikbaar, maar gratis levering wordt veelal enkel in de Benelux aangeboden.
Meer lezen