Duurzaamheid is een fenomeen van deze eeuw en is aanwezig in allerlei soorten en maten. Tegenwoordig is eerlijke mode een echte hype geworden en claimen heel veel merken een duurzame aanpak. De realiteit ligt jammer genoeg vaak anders. De bedrijven en de consumenten liggen onder vuur, het maken van duurzame keuzes en duurzaam gedrag wordt de dag van vandaag steeds belangrijker.
Maar hoe komt het dat ondanks de vele onderzoeken, media berichten en documentaires de bekende modebedrijven nog steeds zo goed verkopen, zo veel consumenten verleiden en aantrekken, dit alles zonder een duurzaam beleid te hanteren? We sorteren en recycleren, we eten gezond(er) en we kopen zonnepalen aan, maar slagen er niet in om dit te doen op vlak van onze kledij. Nochtans zijn we ons er duidelijk van bewust dat deze aspecten schadelijk zijn voor het milieu en het klimaat. Er is een te grote kloof tussen de (positieve) houding en het daadwerkelijk gedrag van consumenten op vlak van duurzame producten.
Deze gegevens inspireerden mij om de mode-industrie en de consumenten beter te analyseren. Hoe komt het dat de multinationals of fast fashion ketens nog steeds zo populair zijn tegenover de duurzame ketens, ondanks de bewuster wordende consument en hoe valt dit te verklaren? Voor het voeren van mijn onderzoek focuste ik mij op bestaande bronnen en onderzoeken die ik integreerde in mijn literatuurstudie. Daarnaast voerde ik zelf ook onderzoek uit. Ik heb consumenten bevraagd in een enquête over hun aankoopgedrag en attitude tegenover fast fashion en duurzame kledingmerken/ketens.
ACV. (2014, 25 maart). Wij willen schone kleren. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.acv-online.be/Images/Wij-willen-schone-kleren-ACV-Vakbewegi…
Ahmed, I., Berg, A., Brantberg, L. & Hedrich, S. (2016, december). The state of fashion. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/the-state-of-fa…
Alavizou, P., Henninger, C. & Oates, C. (2016). What is sustainable fashion? Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via http://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/JFMM-07-2015-0052
Ashoka. (2016, 1 maart). 3 Ways The Conscious Fashion Movement Is Raising Its Game With Millennials. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.forbes.com/sites/ashoka/2016/03/01/3-ways-the-conscious-fas…
Belghmidi, L. (2017, 23 oktober). Waarom zet de reclamewereld zo hard in op "influencers" bij sociale media? Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/15/waarom-zet-de-reclamewereld-zo-…
Bertoli, A. (z.j.) What is Sustainable Fashion? Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://greenlivingideas.com/2015/11/11/what-is-sustainable-fashion/
Blaauboer, R. (2017, 11 augustus). Duurzaam én design? We maken als consument het verschil [MYOMY-case]. Geraadpleegd op zaterdag 11 november 2017, via https://www.frankwatching.com/archive/2017/08/11/duurzaam-en-design-we-…
Bleed. (z.j.). Familybusiness. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.bleed-clothing.com/english/about-bleed/bleed-clothing/famil…
Bos, S. (2017, 2 mei). Consument. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.finler.nl/consument/
Brüggenwirth, B. (2014, oktober). Consument koopt bewuster: tipping point komt dichterbij. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via http://trendwatching.com/media/marketingonline-consument-koopt-bewuster…
Business Dictionary. (z.j.). Influencers. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.businessdictionary.com/definition/influencers.html
Chong, D. (2017, 12 september). What Is Sustainable Fashion & Why Is It So Expensive? Here's What Experts Have To Say. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.bustle.com/p/what-is-sustainable-fashion-why-is-it-so-expen…
Centrum voor Mondiaal Onderwijs [CMO]. (z.j.). Lees dit: sweatshops. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://www.cmo.nl/vnarena/mens-a-samenleving/groepsopdrachten/kinderarb…
Coghlan, J. (2011, 12 juli). Greenwashing: can you trust that label? Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via http://theconversation.com/greenwashing-can-you-trust-that-label-2116
Collings, K. (2014, 18 maart). How Much You Should Really Be Spending On Clothing Every Month. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.whowhatwear.co.uk/monthly-shopping-clothing-budget-guide-201…
Conijn, J. (2017, juni). WE WANT SUSTAINABLE FASHION TOO. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via http://kennisbank.hva.nl/document/652235
De Lenne, O. (2016). Can green be the new black? Een toepassing van het geïntegreerd model van gedragsvoorspelling op de relatie tussen blootstelling aan mediaberichten over de sociale verantwoordelijkheid van fast fashion bedrijven en consumenten hun attitudes/koopintenties. Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via http://www.scriptiebank.be/fastfashion
De wereld morgen. (2017, 9 mei). Meeste mensen kopen veel meer kleding dan ze nodig hebben. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2017/05/09/meeste-mensen-kopen-vee…
Dewit, D. (6 januari, 2013). Is eerlijke kleding duurder dan ‘fast fashion’? Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via http://www.modemythes.be/is-eerlijke-kleding-duurder-dan-fast-fashion/
Dickson, M. (2016, 24 oktober). The Slow Fashion Movement . Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://www.notjustalabel.com/editorial/slow-fashion-movement
Dillen, N. (2016, 27 september). Jongeren blijven verknocht aan budgetkledij uit Zara, H&M en co. Geraadpleegd op zaterdag 11 november 2017, via https://www.hln.be/nieuws/jongeren-blijven-verknocht-aan-budgetkledij-u…
Dubbeldam, S. (2017, 2 maart). Alles over greenwashing. Geraadpleegd op zondag 22 oktober 2017, via http://whensarasmiles.nl/alles-over-greenwashing/
Dull. (2016, 19 december). Duurzaam ondernemen: meer dan holle slogans. Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.dull.be/nieuws/ondernemen/duurzaam-ondernemen-meer-dan-holl…
Duurzaambedrijfsleven. (2012, 6 augustus). Slechts 6 multinationals écht duurzaam. Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/industrie/350/slechts-6-multinatio…
Duurzaam ondernemen. (z.j.). Wat is MVO? Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.duurzaam-ondernemen.nl/info/wat-is-mvo/
Duurzaam ondernemen. (2013, 11 september). Weinig vrouwen letten op verantwoorde productie bij kopen van kleding. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.duurzaam-ondernemen.nl/weinig-vrouwen-letten-op-verantwoord…
Duurzame mode. (z.j.). Duurzame mode in opmars - jongeren gaan voor duurzame mode, biologische kleding in opmars. Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017 via, http://www.duurzamemode.nl/
Dworjan, T. (z.j.). Teenage Shopping Habits. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://teens.lovetoknow.com/Teenage_Shopping_Habits
Ensie. (2016, 6 juli). Multinational. Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017, via https://www.ensie.nl/redactie-ensie/multinational
Europese commissie. (z.j.). Duurzame productie en consumptie. Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via http://ec.europa.eu/environment/basics/green-economy/sustainable-develo…
Fashion united. (2013, 25 januari). Slow fashion vs fast fashion. Geraadpleegd op woensdag 1 november 2017, via https://fashionunited.nl/v1/columns/slow-fashion-vs-fast-fashion/201301…
Fashion United. (2016). Global fashion industry statistics - International apparel. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://fashionunited.com/global-fashion-industry-statistics
Fashion united. (2016, 21 december). De Top Retail- & Modetrends voor 2017. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://fashionunited.be/nieuws/mode/de-top-retail-modetrends-voor-2017…
Federaal wetenschapsbeleid. (2007). Duurzame consumptie: welke rol is voor de consumenten weggelegd? Geraadpleegd op maandag 22 januari 2018, via https://www.belspo.be/belspo/organisation/Publ/pub_ostc/OA/brochOA20_nl…
Forresult. (2011, 22 september). De toekomst van marketing: “Overtuig ons onbewuste”. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via https://www.forresult.nl/i/consumentenpsychologie
GD Major Entertainment. (z.j.). FAST FASHION VS. SLOW FASHION. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via https://www.greenfashionweek.org/sustainability/fast-fashion-vs-slow-fa…
Goed van doen. (z.j.). Recolution. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.goedvandoen.be/recolution/
Goede waar. (2012, oktober). Fair Wear Foundation. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via http://www.goedewaar.nl/keurmerken-etc/kleding-keurmerken-etc/240-fair-…
Goodfibrations. (z.j.). PEOPLE TREE. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.goodfibrations.nl/people-tree.html
Green Lilly. (z.j.). Wat zijn duurzame kleren? Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017, via http://www.duurzamekleren.nl/info/wat-zijn-duurzame-kleren/#.Wlc7N6jibIU
Greenpeace. (z.j.). Detox my fashion. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.greenpeace.org/archive-international/en/campaigns/detox/fas…
Greenstrategy. (2014, juni). WHAT IS SUSTAINABLE FASHION? Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.greenstrategy.se/sustainable-fashion/what-is-sustainable-fas…
Growthinkers. (2018). 22 DUURZAME KLEDINGMERKEN VOOR MANNEN EN VROUWEN. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.growthinkers.nl/duurzame-kledingmerken/
Happy Socks. (2017, 29 maart). DIT IS WAT JE KLEDING OVER JE ZEGT. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via (https://www.happysocks.com/be/blog/what-your-clothes-say-about-you-be/
Harris, S. (2015, 20 januari). The average amount of money consumers spend on clothing. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://prezi.com/2imbanv0gjpd/the-average-amount-of-money-consumers-sp…
Hempmade. (z.j.). Wie is Fair Wear Foundation? Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via http://www.hempmade.be/nl/watiswieis/zomerkriebels
Hessnatur. (z.j.). MENSCHEN & WERTE. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.hessnatur.com/corporate/
Het Laatste Nieuws. (2016, 28 mei). “Er zijn in België 30.000 winkels te veel”. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.hln.be/geld/economie/-er-zijn-in-belgie-30-000-winkels-te-v…
Ik ga starten. (2011, 26 september). Duurzaamheid niet van belang voor MKB-bedrijven. Geraadpleegd op zondag 22 oktober 2017, via https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/duurzaamheid-niet-van-belang…
InRetail. (z.j.). Fair Wear Foundation. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.inretail.nl/kennis-en-inspiratie/fair-wear-foundation/
Intial. (2015). MULTINATIONALS: DE AARTSVIJANDEN VAN HET KLIMAAT. Geraadpleegd op zaterdag 7 oktober 2017, via http://www.intal.be/nl/article/multinationals-de-aartsvijanden-van-het-…
Kanters, E. (2017). Buyer journey: de klantreis in beeld. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://insights.webs.nl/blog/buyer-journey-de-klantreis-in-beeld
KBC. (z.j.). Hoe kan ik duurzaam ondernemen? Geraadpleegd op zondag 4 februari 2018, via https://www.kbc.be/ondernemen/nl/artikel/groei-beheer/organisatie/hoe-d…
Kiron, D., Kruschwitz, N., Haanaes, K. & Von Streng Velken, I. (2011). Sustainability Nears a Tipping Point. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via https://sloanreview.mit.edu/article/sustainability-nears-a-tipping-poin…
Kleur bekennen. (2016). Thema in de kijker: fairtrade. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://www.kleurbekennen.be/sites/files_klb/documents/20160302_thema%20…
Kok, A. (2016, 18 oktober). Vijf tips voor effectievere klimaatcampagnes. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via http://www.duurzamestudent.nl/2016/10/18/vijf-tips-voor-effectievere-kl…
Kollateralschaden. (z.j.). About Kolla. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.kollateralschaden.com/about_us
Leijzer, S. (2012, 27 juni). Cijfers, trends en ontwikkelingen in de online fashion branche. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.frankwatching.com/archive/2012/06/27/cijfers-trends-en-ontw…
Mackenzie, M. (2010). Mode begrijpen. Kerkdriel: Librero.
Malengreau, B. (2016). De Belgen en het internet: een complete analyse. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.digimedia.be/News/nl/19205/de-belgen-en-het-internet-een-co…
Marketingscriptie. (z.j.). Het 4C model voor je marketingmix. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.marketingscriptie.nl/4c-model-marketingmix/
Marlier, B. (2016, 15 juli). Duurzaam ondernemen: hoe pak je het aan? Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via https://www.xerius.be/blog/duurzaam-ondernemen-hoe-pak-je-het-aan
Martens, A. (2015, 8 oktober). The Tipping Point. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via https://www.ensie.nl/anne-martens/the-tipping-point
Mechelmans, E. (2014, 30 september). KLEREN LENEN IN DE KLEDING BIBLIOTHEEK. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.bewustverbruiken.be/artikel/kleren-lenen-de-kleding-bibliot…
Mechels, I. (2012). 100 procent voor de consument. Gent: Borgerhoff & Lamberights NV
Miss Green. (z.j.). About. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.missgreen.nl/about-miss-green
MKB Service Desk. (2016). Wat is de rol van de overheid bij mvo? Geraadpleegd op dinsdag 28 november 2017, via https://www.mkbservicedesk.nl/4022/wat-rol-overheid-bij-mvo.htm
Moderne hippies. (2017, 24 april). Merendeel 100 grootste internationale kledingmerken nog steeds niet transparant. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.modernehippies.nl/merendeel-100-grootste-internationale-kle…
Mud Jeans. (z.j.). About. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.mudjeans.eu/about/?lang=nl
MVO Vlaanderen. (z.j.). Wat is MVO. Geraadpleegd op zaterdag 23 september 2017, via https://www.mvovlaanderen.be/wat-mvo
Netwerk bewust verbruiken vzw. (2014, 23 januari). 7 GREENWASHING TECHNIEKEN VAN BEDRIJVEN. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.bewustverbruiken.be/artikel/7-greenwashing-technieken-van-b…
Noa, H. (2017, 3 oktober). Waarom is eerlijke mode duurder? Geraadpleegd op donderdag 2 november 2017, via http://palaceofbliss.nl/waarom-is-eerlijke-mode-duurder/
Okra. (z.j.). Wij willen schone kleren. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via http://www.okra.be/page?orl=5918&ssn=&lng=1&pge=15872&nws=10690
Organic cotton plus. (z.j.). ORGANIC COTTON 101. Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://organiccottonplus.com/pages/learning-center
Oxalis Consult. (z.j.). Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via https://oxalisconsult.be/maatschappelijk-verantwoord-ondernemen-0
Philipsen, L. (2016, 2 juni). De harde waarheid van ondernemen in duurzame mode. Geraadpleegd op zondag 22 oktober 2017 via, http://weekend.knack.be/lifestyle/mode/de-harde-waarheid-van-ondernemen…
Psychologist World. (z.j.). Fashion Psychology: What clothes say about you. Geraadpleegd p donderdag 25 januari 2018, via https://www.psychologistworld.com/body-language/psychology-of-clothing-…
Pure Visibility. (2015, 11 juni). 5 vital marketing tips to jumpstart your sustainability campaign. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://purevisibility.com/5-vital-marketing-tips-jumpstart-sustainabil…
Rabobank. (z.j.). Detailhandel in mode. Geraadpleegd op zondag 21 januari, via https://www.rabobankcijfersentrends.nl/index.cfm?action=branche&branche…
Rank a Brand (z.j.). DUURZAAMHEID: MODE, KLEDING & SCHOENEN. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/mode-kleding-schoenen/page/39
Rand a Brand. (z.j.). Hoe duurzaam is Mud Jeans? Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/duurzame-jeans-spijkerbroek/Mud+Jeans
Rank a Brand. (z.j.). Hoe duurzaam is Saint Basics? Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/duurzame-lingerie-ondergoed/Saint+Basics
Rank a Brand. (z.j.). Hoe duurzaam is Vaude? Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.rankabrand.nl/duurzame-buitensport-kleding/Vaude
Rank a Brand. (z.j.). Hoe we werken. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.rankabrand.nl/home/Hoe-we-werken
Rank a Brand. (z.j.). Wie we zijn. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via https://www.rankabrand.nl/home/Wie-we-zijn
Rijksdienst voor sociale zekerheid. (2016). Werknemers onderworpen aan de sociale zekerheid naar plaats van tewerkstelling: gegevens op 30 juni 2016. Geraadpleegd op maandag 22 januari 2018, via https://www.rsz.fgov.be/sites/default/files/binaries/assets/statistics/…
Robin. (2014). Het aankoopproces van consumenten in 6 stappen. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/141217-het-aankooppro…
Ross, M. (Regisseur). (2015) The True Cost [Dvd]. United States: Life Is My Movie Entertainment.
Rouse, M. (2006, januari). Tipping point. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via http://whatis.techtarget.com/definition/tipping-point
RTL Nieuws. (2016, 23 april). Bijna niemand let op land van herkomst bij aanschaf kleding. Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/bijna-niemand-let-op-land-van-he…
Schrauwen, J., Schramme, A. (2013, 26 juni). DE MODE-INDUSTRIE IN VLAANDEREN GESEGMENTEERD. Geraadpleegd op dinsdag 23 januari 2018, via https://www.flandersdc.be/uploads/media/588611aa6a2e1/2016-03-ams-demod…
Shane, J. (2014, 18 maart). The Six Stages of the Consumer Buying Process and How to Market to Them. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://www.business2community.com/consumer-marketing/six-stages-consum…
Simplifi fabric. (z.j.). Organic cotton. Geraadpleegd op zaterdag 27 januari 2018, via https://www.simplififabric.com/pages/organic-cotton
Slaper T & Hall T. (2011). The Triple Bottom Line: What Is It and How Does It Work? Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.ibrc.indiana.edu/ibr/2011/spring/article2.html
Snijder, L. (2016, 20 juli). Laura blogt over duurzame kleding: fast fashion vs. slow fashion. Geraadpleegd op woensdag 1 november 2017, via https://www.livegreenmagazine.nl/duurzame-kleding-blog-laura-fast-fashi…
Sprout. (z.j.). De feiten voor ondernemers die overwegen duurzaam te ondernemen. Geraadpleegd op zondag 4 februari 2018, via https://www.sprout.nl/how-to/ondernemen/mvo/de-feiten-voor-ondernemers-…
Stoutenbeek, W. (z.j.). Dit zijn de echte slachtoffers van de modeindustrie. Geraadpleegd op donderdag 2 november 2017, via https://www.bedrock.nl/the-true-fashion-victims/
Studio Jux. (z.j.). About studio JUX. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via https://studiojux.com/pages/about
Supergoods. (2017, 19 april). Tien Tenenkrullende Feiten over Fast Fashion. Geraadpleegd op zaterdag 20 januari 2018, via https://www.supergoods.be/blogs/supergoods-news/tien-tenenkrullende-fei…
TEDx Talks. (2013, 4 oktober). Changing the world through fashion: Eva Kruse at TEDxCopenhagen [Videobestand]. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.youtube.com/watch?v=d4VTPLpfGq0&t=29s
TEDx Talks. (2015, 19 januari) A solution for a sustainable fashion industry|Fredrik Wikholm| TEDxGöteborg [Videobestand]. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.youtube.com/watch?v=eTHsMtcpg_Q&t=329s
TEDx Talks. (2017, 8 maart). Fast Fashion’s Effect on People, The Planet, & You|Patrick Woodyard| TEDxUniversityofMississippi [Videobestand]. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.youtube.com/watch?v=mPM9lhackHw&t=29s
The Economist. (2009, 17 november). Triple bottom line. Geraadpleegd op vrijdag 26 januari 2018, via http://www.economist.com/node/14301663
Trendwatching. (2013, november). Why guilt-free is the new luxury for consumers, and the Holy Grail for businesses. Geraadpleegd op maandag 19 februari 2018, via http://trendwatching.com/trends/guiltfreeconsumption/
Van Ameron, M. (2013, 16 mei). Gaan we meer betalen voor eerlijke kleding? Geraadpleegd op woensdag 14 februari 2018, via https://www.nemokennislink.nl/publicaties/gaan-we-meer-betalen-voor-eer…
Van Dorp, C. (2016, 9 maart). Fair trade kleding duur? hoe zit dat? Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via http://zuiverewol.nl/fair-trade-kleding-duur-hoe-zit/
Van Marwijk, F. (z.j.). De taal van kleding. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via http://www.lichaamstaal.be/kleding.html?tagver=2
Van Os, M. (2013, 10 juli). Kies duurzame mode nu, laat anderen niet de prijs betalen. Geraadpleegs op woensdag 14 februari 2018, via http://reclamewereld.blog.nl/sociale-campagne/2013/07/10/kies-duurzame-…
VanderSteene, S. (2016, 12 mei). Sweatshop. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://yez-handmade.be/yez-wikipedia/sweatshop/
Vanhille, D. (2017). Relatie tussen duurzaam koopgedrag van moeder en (oudere) kinderen, met betrekking tot duurzame kledij. Geraadpleegd op woensdag 21 februari 2018, via http://www.scriptiebank.be/scriptie/2017/relatie-tussen-duurzaam-koopge…
Vlaamse overheid. (2015). Arbeidsmarkt: bevolking naar socio-economische positie. Geraadpleegd op dinsdag 28 november 2017, via http://statistieken.vlaanderen.be/QvAJAXZfc/notoolbar.htm?document=SVR%…
Vogels, J. (2017, 21 september). Dág geitenwollensokken, hallo hippe milieuvriendelijke marketing. Geraadpleegd op zaterdag 11 november 2017, via https://www.frankwatching.com/archive/2017/09/21/dag-geitenwollensokken…
Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw [VVSG]. (z.j.). Waarom duurzaam aankopen? Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Overheidsopdrachten/Pages/Waarom…
Watson, B. (2016, 20 augustus). The troubling evolution of corporate greenwashing. Geraadpleegd op zondag 21 januari 2018, via https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/aug/20/greenwashi…
Werk.be. (z.j.). MVO-beleid: Actieplan. Geraadpleegd op maandag 27 november 2017, via https://www.werk.be/beleidsthemas/maatschappelijk-verantwoord-onderneme…
Wijngaarden, M. (2017, 9 augustus). Waarom duurzame mode vaak duurder is. Geraadpleegd op donderdag 25 januari 2018, via https://www.projectcece.nl/blog/waarom-duurzame-mode-vaak-duurder-is/
Wouter Kleinsman. (z.j.). Social-influencers-marketing: de kracht van beïnvloeden. Geraadpleegd op woensdag 24 januari 2018, via http://wouterkleinsman.nl/online-marketing/social-influencers-marketing…