Ik ben Leonardo! Een nieuw, 'geniaal' en educatief bordspel rond Leonardo da Vinci

Louise
De Cort

Kan ik door middel van een spel leerlingen lager onderwijs nieuwsgierig maken naar Leonardo da Vinci en zijn werk? Ik ging op onderzoek naar hoe een goed spel nu eigenlijk in elkaar zit, hoe ik het educatief kan maken, ik las over Leonardo, stak een bordspel in elkaar, testte het uit en kwam tot een conclusie… JA!

Waarom Leonardo da Vinci?

Misschien beseft u het nog niet helemaal maar dit historisch figuur kan ontzettend veel teweeg brengen bij kinderen. Leonardo da Vinci is het typevoorbeeld voor de Renaissanceman: als uitvinder, kunstenaar, architect en natuurkundige was hij van veel markten thuis. Hij was een rasechte visionair, het leek wel alsof hij een glazen bol had. Hoewel Leonardo’s uitvindingen in zijn tijd soms als bespottelijk werden beschouwd zijn ze in de posterieure eeuwen wél verwezenlijkt. Dit visionaire aspect maakt zijn persoon interessant voor kinderen van de lagere school. Welk 10-jarig kind zou nu niet graag in de toekomst kunnen kijken, al was het maar om te kunnen zien welke vragen er zouden gesteld worden op de toets. Leonardo da Vinci is de perfecte opstap om het in de klas te hebben over een waaier aan onderwerpen: de Renaissance, technologie en uitvindingen, ontdekkingsreizigers, wetenschap, architectuur, het menselijk lichaam… Naast louter geschiedkundige feiten kunnen ook levenshoudingen worden aangeleerd, deze zijn misschien nog van groter belang omdat ze meer kans hebben te blijven hangen. Door les te geven over Leonardo da Vinci leer je kinderen hun mogelijkheden en talenten te gebruiken, te genieten van het leren, meerdere talenten te ontwikkelen, te schetsen en dat falen ook een deel van een leerproces is.

Een recept voor een goed spel: spel en leren in één pot

De twee basis-ingrediënten voor mijn spel over Leonardo Da Vinci zijn ‘spel’ en ‘leren’. De voorwaarden voor een goed spel en de kenmerken van een goed spel hield ik in mijn achterhoofd tijdens de ontwikkeling. Ook de verschillende visies van Piaget, Vygotsky, Dewey en Kolb rond ‘leren’ heb ik gebruikt bij de ontwikkeling. Het is belangrijk te noteren dat ik op zoek ben gegaan naar een evenwicht tussen leren en spelen. Volgens de theorie moet het spelplezier steeds centraal staan maar in mijn spel staat ook leren centraal, leren kan immers zeer ruim opgevat worden. De kinderen leren over de uitvindingen van Leonardo, vooral het visionaire aspect wordt duidelijk. Ook het feit dat een uitvinding niet in een handomdraai gemaakt is en dat er veel specifiek materiaal voor nodig is, verschillende experts, geduld en doorzettingsvermogen. De kinderen komen ook meer te weten over de tijd waarin Leonardo leefde, zijn kunst en het feit dat hij een uitzonderlijk veelzijdig mens was. 

Ik ben Leonardo!

Het doel van het spel is: bewijs dat jij de échte Leonardo da Vinci bent door als eerste een fantastische uitvinding in elkaar te steken. Tijdens het spel moet iedere speler een bepaalde uitvinding van Leonardo zien te voltooien. Hiervoor moeten de spelers op zoek naar materiaal en werklieden in de straten van het oude Florence. Door de Mona Lisa kaarten zit er een geluksfactor in het spel en door de Mona Lisa quizkaarten een extra uitdaging. Het is via deze kaarten dat er ook leerinhoud wordt overgebracht. Op hun tocht moeten de spelers goed opletten want er kan zomaar een andere speler hen komen bestelen! Wie als eerste al de materiaalkaartjes heeft verzameld om de uitvinding te voltooien roept luid ‘Ik ben Leonardo’ en haast zich naar de Duomo. Kom je daar aan en kan je bewijzen dat je al het materiaal en werklieden hebt die nodig zijn voor je uitvinding? Dan heb je bewezen dat jij de echte Leonardo da Vinci bent!

Bibliografie

Andrea del Verrocchio in Wikipedia. geraadpleegd op 18 mei 2018, van https://en.wikipedia.org/ wiki/Andrea_del_Verrocchio

Uomo universale in Wikipedia. geraadpleegd op 1 juni 2017, van https://nl.wikipedia.org/wiki/ Uomo_universale

Leonardo da Vinci inventions. (z.d). geraadpleegd op 18 mei 2017. van http://www.da-vinci- inventions.com/davinci-inventions.aspx

NNDB.com. Andrea del Verrocchio (online afbeelding). geraadpleegd op 2 juni 2017 van http:// www.nndb.com/people/900/000084648/

Capra, F. (2007). De wetenschap van Leonardo da Vinci. Houten: Spectrum

Centrum Informatieve Spelen vzw. (z.d). Een leerlekker spel de basis voor speloloog en spelagoog. Centrum Informatieve Spelen Leuven.

DADA. Leonardo Da Vinci. 2012. uitgeverij PLINT

Delphi. De leercyclus van Kolb. (online afbeelding). geraadpleegd op 2 juni 2017 van http:// delphimindconnection.nl/resultaatgericht-samenwerken-kennisbank/leercyclus/

Groothoff E. & Jamin H. (2009). Spel in psychotherapie. Assen: Van Gorcum Hart, T. (1994). Leonardo da Vinci. Apeldoorn: De Eekhoorn

Kolb, D. (2014). Experimental learning. Upper Saddle River New Jersey: FT Press Laurenza, D. (2005). Da Vinci’s machines. Amsterdam: Veen Media

Leonardo da Vinci in Wikipedia. Anatomical study of the arm. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci#/media/File:Studies_of_ the_Arm_showing_the_Movements_made_by_the_Biceps.jpg

Afbeelding verwijderd.

Leonardo da Vinci in Wikipedia. Da vinci’s tekening van de luchtschroef. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtschroef#/media/ File:Leonardo_da_Vinci_helicopter.jpg

Leonardo da Vinci in Wikipedia. Francesco Melzi portrait of Leonardo. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci#/media/ File:Francesco_Melzi_-_Portrait_of_Leonardo_-_WGA14795.jpg

Leonardo da Vinci in Wikipedia. Mona Lisa. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci#/media/File:Mona_Lisa,_… Vinci,_from_C2RMF_retouched.jpg

Leonardo da Vinci in Wikipedia. Study of horse from Leonardo’s journals. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci#/media/ File:Study_of_horse.jpg

Leonardo da Vinci in Wikipedia. The lady with an Ermine. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://nl.wikipedia.org/wiki/De_dame_met_de_hermelijn#/media/File:The_… with_an_Ermine.jpg

Leonardo da Vinci in Wikipedia. The last supper. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci#/media/File:Última_Cena… Leonardo da Vinci in Wikipedia. The Vitruvian man. (online afbeelding) geraadpleegd op 2 juni 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci#/media/File:Da_Vinci_Vi… Viatour.jpg

Leonardo da Vinci paintings, drawings, quotes, biography. (z.d). geraadpleegd op 18 mei 2017, van http://www.leonardodavinci.net

Macdonald, F. (1997). De wereld in de tijd van Leonardo da Vinci. Harmelen: Ars Scribendi Nicholl, C. (2004). Leonardo da Vinci een biografie. Antwerpen: Standaard Uitgeverij

Romei, F & Ricciardi, S. (1998). Leonardo da Vinci: kunstenaar, uitvinder en wetenschapper uit de Renaissance. Harmelen: Ars Scribendi

Smith, B-S. (2009).The ambiguity of play. Cambridge: Harvard University Press

Afbeelding verwijderd.

Download scriptie (12.69 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Isabel Wille
Thema('s)