Leer ouders met een lvb begrijpen

Daphne
de Kam

Doe de online cursus: https://www.sdw.nl/over-sdw/samenwerking 

Een eerste bezoek aan de verloskundige, de eerste prikjes bij het consultatiebureau, de ouderavond op school, de aanmelding voor de eerste zwemles. Het zijn afspraken die voor veel ouders vanzelfsprekend zijn. Voor ouders met een licht verstandelijke beperking (lvb) kunnen dit soms moeilijke opgaven zijn. De uitleg van de jeugdverpleegkundige over de inentingen klinken voor ouders met een lvb als de relativiteitstheorie van Einstein. Het kost veel energie om de aandacht hierbij te houden en van al die ingewikkelde woorden kunnen ze niets maken. Maar hoe kunnen professionals hier rekening mee houden? Hoe kunnen professionals aansluiten bij ouders met een lvb?

Samen met een groep ouders met een lvb is onderzoek gedaan naar hoe professionals beter aan kunnen sluiten bij ouders met een lvb door het volgen van een Massive Open Online Course (MOOC), oftewel een gratis e-learning waarin je interactief kunt leren over een onderwerp. Naast de ouders zijn tien verschillende professionals van verschillende organisaties bij het onderzoek betrokken en begeleiders van ouders met een lvb. Vanuit zowel de ouders, professionals, begeleiders en literatuuronderzoek kwamen vier belangrijke thema’s naar voren die aan bod moesten komen in de MOOC. 

Het eerste belangrijke thema dat aan bod moest komen was wat een lvb inhoudt en wie ouders met een lvb zijn. In de MOOC vertellen verschillende ouders met een lvb en gedragskundigen wat het betekent om als ouder een verstandelijke beperking te hebben. Dé ouder met een lvb bestaat niet, het is een zeer diverse groep. Daarom komen in de e-learning ouders met een lvb aan het woord die verschillen in leeftijd, geslacht, cultuur en gezinssamenstelling. Doordat de verschillende ouders vertellen over verschillende aspecten van de definitie van een lvb leer je hier meer over en leer je tegelijk de ouders beter kennen. 

Daarnaast was het herkennen van ouders met een lvb een thema dat aan bod moest komen in de MOOC. Sommige ouders zijn open over hun licht verstandelijke beperking, maar anderen willen liever niet herkend worden. Dit komt dan ook terug in een filmpje waarin de verschillende ouders vertellen of ze wel of niet herkend willen worden en waarom. Ouders die liever niet herkend willen worden, zullen hun beperking eerder verbloemen, waardoor het lastig is hen te herkennen. Het risico is dan dat zij eerder overvraagd worden door hun omgeving. In het onderdeel herkennen kun je aan de hand van verschillende voorwerpen in de woonkamer van een ouder met lvb leren over verschillende signalen (Zie afbeelding 1). Daarna kun je oefenen met het herkennen van signalen door filmpjes te bekijken en hier een meerkeuze vraag over te beantwoorden.

image 62

Afbeelding 1. Signalen in de leefruimte van een ouder met een lvb

Verder blijkt uit het onderzoek dat professionals in de MOOC zouden moeten leren hoe zij hun communicatie af kunnen stemmen op ouders met een lvb. Een professional:

“Je kan hele gesprekken voeren en dat je dan niet in de gaten hebt dat ze er niets van snappen.”

Een ouder:

“Waarom zulke dure woorden als het met een heel klein beetje woorden kan?”

In dit onderdeel van de MOOC kun je oefenen met het herkennen van communicatietips aan de hand van verschillende filmpjes van gesprekken tussen ouders en professionals met vragen hierover. Je kunt ook een checklist downloaden om later nog eens terug te kijken naar de tips in de communicatie.

image 63

Afbeelding 2. Leren over communicatie door filmfragmenten en vragen

Het laatste onderwerp dat aan bod moest komen was hoe professionals ouders met een lvb konden benaderen. Net als in het onderdeel communicaties kun je hier filmpjes bekijken van gesprekken tussen ouders en professionals en hier vragen over beantwoorden. Daarnaast geven ouders in een filmpje tips aan professionals met hoe ze het best om kunnen gaan met ouders met een lvb. Ook hier is weer een checklist te downloaden waarin tips voor het benaderen terugkomen.

Iedere professional komt wel eens in aanraking met ouders met een lvb. Of je nu wijkagent bent, leraar of huisarts. Voor al deze mensen is het zinvol om ouders met een lvb beter te leren begrijpen, zodat ze beter bij hun aan kunnen sluiten. Het zou zo mooi zijn als ook ouders met een lvb mee kunnen doen in deze veeleisende maatschappij. Ook ouders met een lvb willen dat hun kind naar zwemles gaat of willen weten wat hun kind doet op school. En misschien ben je wel geen professional, maar heb je een familielid of kennis met een lvb. Ook dan kun je via de MOOC leren aansluiten bij ouders met een lvb. Iedereen kan de MOOC immers gratis volgen.

Nieuwsgierig geworden? Neem een kijkje op https://www.sdw.nl/over-sdw/samenwerking 

Download scriptie (3.06 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Geert Vanhove