Stel je voor dat je aan het basketballen bent en je de bal net niet door de ring krijgt. Ongetwijfeld heb je dan wel eens gedacht dat je best wat extra hulp kon gebruiken om te scoren wanneer je tegenspeler veel groter is dan jezelf en dus gemakkelijker kan scoren. Een beetje hulp zou ervoor zorgen dat het spel vlotter verloopt. Dit is één van de mogelijkheden die we hebben onderzocht.
Met dit concept maken we het spel veel aantrekkelijker omdat we kunnen ingrijpen in de bewegingen van de bal. We kunnen de bal sneller of trager laten bewegen na een gooi. Hierdoor kunnen we het effect nabootsen van een bal die op de maan wordt gegooid. We kunnen dus ook onrealistische situaties creëren zoals een bal die naar boven “valt”. We kunnen bepaalde spelers helpen bij het scoren omdat ze minder ervaring hebben, of minder getalenteerd zijn. We kunnen ook spelers of een team beboeten omdat ze de regels van de sport niet respecteren. We kunnen zorgen dat een speler die te weinig betrokken is in het spel, de bal toegespeeld krijgt en zo de groepsgeest bevorderen. Er zijn dus diverse mogelijkheden om het spel te beïnvloeden. We maken hier een concept dat de voordelen van computerspellen verenigt met het spelplezier dat je hebt door samen te spelen in teamverband. Een van deze voordelen is het inbrengen van onrealistische aspecten in de spelomgeving.
De bestuurbare bal is een quadcopter, dit is een type drone, die gemonteerd is in een balvormig omhulsel. De bal wordt op afstand bestuurd door draadloze communicatie.
Heel het systeem wordt bestuurd door software. Deze software zorgt ervoor dat we de bal kunnen sturen. Dit sturen is vooraf geprogrammeerd in de spelsoftware. Welke speler, welk team gaan we helpen bij hun worp? Als alle spelers van een team voldoende aan de bal zijn geweest, kunnen we extra bonuspunten toekennen of een andere beloning voorzien. Door de markers, die elk een specifiek patroon hebben, weten we welke speler de bal vast heeft en kunnen we bij een gooi van de bal eventueel een bijsturing laten uitvoeren. Deze bijsturing gebeurt bliksemsnel doordat de software gedurende de eerste 83 milliseconden de normale baan berekent die de bal zal afleggen. Zo kan het systeem zien of het einddoel, dit kan de basketbalring zijn of over het volleybalnet gaan, bereikt wordt. Indien het volgens de spelsoftware nodig is om in te grijpen, zal de nieuwe baan berekend worden en doorgestuurd worden zodat het einddoel bereikt wordt.
We zijn er dan ook van overtuigd dat door het verder ontwikkelen van deze bestuurbare bal ons concept werkelijkheid zal worden. Het gebruik van bestuurbare ballen kan een revolutie betekenen in de sport. Het maken van een systeem waarbij op één speelveld diverse sporten kunnen worden gespeeld, zonder de noodzaak van vele externe attributen, zal ook een extra stimulans betekenen voor de verdere ontwikkeling van dit concept.