De toekomst van de bankensector

Faruk
Uzun

Artificiële Intelligentie is een opkomende trend en het speelt ook een grote rol binnen innovatie. Artificiële Intelligentie is eigenlijk een robot die de menselijke intelligentie probeert te imiteren. Ze nemen de kennis van de mens over en proberen hiermee verschillende taken te adopteren. De bankensector is voor een lange periode onaangeraakt gebleven. Dit wilt dus zeggen dat er geen of weinig dispruptieve of innovatieve elementen aanwezig waren, terwijl de technologische innovatie voor vele bedrijven veel veranderingen met zich mee heeft gebracht. Nu is het de beurt van de financiële instellingen, hier zien we nu al tal van veranderingen en we zullen er in de toekomst veel meer zien.

 

Met dit onderzoek wordt er verteld wat er precies verstaan wordt onder Artificiële Intelligentie en hoe deze term toegepast wordt binnen de financiële instellingen. Om te beginnen is het heel erg belangrijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende soorten Artificiële Intelligenties, namelijk: Artificial Narrow Intelligence, Artificial General Intelligence en Artificial Super Intelligence. Momenteel is het enkel mogelijk om Artificial Narrow Intelligence modellen uit te brengen. Dit komt omdat we nog niet zo gevorderd zijn met deze nieuwe technologische innovatie. De mens is nog aan het leren wat Artificiële Intelligentie zijn volledige potentieel precies is. 

 

De reden van deze onderzoek is om te achterhalen welke veranderingen (of gevaren) Artificiële Intelligentie precies meebrengt. Het gaat ook tal van taken overnemen, omdat het de taken sneller uitvoert dan de mens. Dit wilt dus ook zeggen dat er minder mankracht nodig is voor deze functies. De banken beweren wel dat ze Artificiële Intelligentie enkel willen gebruiken om de bestaande werknemers te ondersteunen. De grootste veranderingen binnen de bank zijn bij de klantendienst, legal and compliance en voorspellingen.

 

De klantendienst wordt overgenomen door chatbots, waar Natural Language Processing wordt toegepast. Natural Language Processing is het verwerken, interpreteren en vertalen van woorden en teksten. Dankzij deze toepassing kunnen de robots de menselijke taal begrijpen (en ook communiceren gelijk een mens). De chatbots waar Natural Language Processing op wordt toegepast, nemen de klantendienst over. Momenteel is het enkel goed om herhalende vragen te beantwoorden, maar op termijn gaat het beter presteren dan de mens.

 

Wetgevingen spelen een grote rol binnen de bankensector. Een belangrijke wetgeving is de bescherming van de klant tegen fraudepraktijken. Dankzij Artificiële Intelligentie is het makkelijker om fraudepraktijken te herkennen (en zelfs te voorspellen). Artificiële Intelligentie is heel erg goed om dezelfde patronen te herkennen. Dus als er iets abnormaals gebeurd, kan de link gelegd worden naar fraudepraktijken. Deze gevallen worden rechtstreeks gemeld naar het kantoor, zodat de bankkaart geblokkeerd kan worden zonder dat er schade gericht wordt.

 

Maar het brengt ook tal van risico’s met zich mee. Het grootste risico is dat Artificiële Intelligentie ondoorzichtig is als we spreken over Machine Learning en Deep Learning. Dit zijn subsets van Artificiële Intelligentie. Deze toepassing zorgt ervoor dat de robots zichzelf kunnen aanleren en verbeteren. Deep Learning is bovendien gebaseerd op neurale netwerken, zodat het gelijk een mens kan functioneren. Maar de neurale netwerken maken het moeilijk om in te zien waarom een model een bepaalde beslissing neemt. Althans is dit wel heel erg belangrijk. De banken moeten kunnen achterhalen waarom de modellen de beslissingen maken, zodat ze schandelen of niet aanvaardbare beslissingen kunnen vermijden. Het is dus zeer belangrijk om Artificiële Intelligentie systemen te implementeren in de systemen, maar het is even belangrijk om de gevaren te erkennen. 

Universiteit of Hogeschool
Hogeschool PXL
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Nathalie Daneels en Rodrique Tournel