(BE)SCHERM: Een sprong in de wereld van kinderen en hun digitale mediagebruik

Rani
Vanlerberghe
  • Emilia
    Renier
  • André
    Wittevrongel-Liefhooghe
  • Brontië
    Courtens
  • Liza
    Keulemans
  • Laurens
    Van Der Meulen

 

Studenten Sociaal-agogisch werk (Hogeschool VIVES), van links naar rechts: André Wittevrongel-Liefhooghe, Brontië Courtens, Rani Vanlerbergje, Emilia Renier, Liza Keulemans en Laurens Van Der Meulen

“De digitale puberteit start steeds vroeger” 

De bachelorproef (BE)SCHERM werd uitgevoerd door zes studenten Sociaal-Agogisch Werk van Hogeschool VIVES. Het is een gloednieuwe versie van het reeds bestaande project “Klikken doet Kicken”. Klikken doet kicken bestaat uit twee lesuren over gamen en schermtijd, die zowel sensibiliserend als informatief zijn. Deze worden gegeven aan leerlingen in het tweede secundair onderwijs. Gedurende de afgelopen twee schooljaren hebben de projectindieners (Centrum Geestelijke Gezondheidszorg Largo) diverse signalen opgevangen dat kinderen tegenwoordig op steeds jongere leeftijd betrokken raken bij gamen en sociale media. Er is sprake van een vroege digitale puberteit: kinderen van het 3de en 4de leerjaar gebruiken dezelfde apps als jongeren, apps zoals Tiktok en Snapchat. Om hierop in te spelen, wordt er een volledig nieuwe sessie bedacht om op maat te maken voor leerlingen van de derde graad  basisonderwijs. Dit project gaat vanaf nu verder onder de naam (BE)SCHERM.  

 

“De leefwereld van jongeren en digitale media” 

Deze bachelorproef bestaat uit een onderzoeksrapport en uit een klassessie. Het onderzoek bestond uit een kwantitatief en kwalitatief luik. We werkten dit uit in een nodenbevraging voor de leerkrachten van het vijfde en zesde leerjaar lager onderwijs en interviews met experts binnen dit thema. De workshop bestaat uit interactieve werkvormen met een sensibiliserend en informatieve insteek. Deze workshop wordt gegeven aan de hand van het zelfgemaakt draaiboek en werd tijdens de onderzoeksfase onderworpen aan een testfase in verschillende scholen. (BE)SCHERM zal vanaf 2023 worden uitgevoerd in verschillende scholen. De sessie wordt gratis gegeven door een medewerker van het CGG dankzij de steun van Stad Roeselare.  

Kinderen en hun digitale mediagebruik

“Het grote-wat-denk-jij-ervan? Spel" 

In de klassessie van (BE)SCHERM wordt gewerkt door middel van spel. Leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar worden op een speelse manier geïnformeerd over de verschillende voor- en nadelen van hun schermgebruik en gamegedrag. Voornamelijk bij kinderen die overmatig gamen is deze workshop nuttig ter preventie. Kinderen worden uitgedaagd om nepnieuws te ontmaskeren, hun meningen te delen met klasgenoten en te reflecteren over hun standpunten tegenover sociale media en games. Zowel voor leerling als leerkracht is dit een meerwaarde, omdat dit de leefwereld van jongeren en digitale media op een unieke manier ter sprake brengt.  

(BE)SCHERM logo

 

“De ouders zijn een onmisbare factor in dit verhaal” 

De ouders van het kind zijn een belangrijke figuur binnen de ondersteuning voor het kind. Voor hen werd een brochure gemaakt met handige tips en doorverwijzingen. In deze brochure wordt uitgelegd dat hun kind een informatieve klassessie kreeg over digitale media gekoppeld aan hun welzijn. De ouders kunnen verschillende instanties contacteren. Op de brochure staat een QR-code die de ouders doorleidt naar een vroeginterventieproject van CGG Largo genaamd t’Circuit.  

 

voorkant brochure

 

brochure achterkant

 

Genomineerde longlist Bachelorprijs
Genomineerde longlist Klasseprijs
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Julie Vandewalle