Ouderbetrokkenheid: de springplank naar gelijke onderwijskansen

Shana
De Keyser

Ouderbetrokkenheid: de springplank naar gelijke onderwijskansen

 

Onderwijs is een prachtige zaak, dat staat buiten kijf. Maar dat het onderwijs ook een complexe zaak die veel inspanning vergt van verschillende kampen, is even waar. Daarbij is ouderbetrokkenheid van groot belang; ouders moeten voldoende actieve belangstelling tonen voor het leertraject van hun kind om zijn of haar ontwikkeling te ondersteunen. Maar vooral de bijdragen van de school en de leerkracht worden vaker beklemtoond en onder de loep genomen. Die bijdragen lijken voornamelijk een grote impact te hebben op het anderstalige ouderpubliek. Kan een school de ouderbetrokkenheid van haar anderstalige ouders stimuleren? Enkele Antwerpse scholen en een bijzonder nieuwsgierige masterstudente namen de proef op de som.

 

 

Ouderbetrokkenheid is H O T

Dat leest u goed: ouderbetrokkenheid is een hot topic. Onder ouderbetrokkenheid verstaan we de actieve belangstelling die zowel ouders als scholen tonen betreffende de ontwikkeling en de schoolprestaties van het kind, en alle acties die ze binnen dat kader nemen om de morele, sociale en cognitieve ontwikkeling van het kind te optimaliseren. Een onmiskenbaar belangrijk fenomeen en een hele mond vol dus, en daarom is het ook lang niet gek dat er steeds meer aandacht komt voor kwalitatieve ouderbetrokkenheid. Gaande van beleidsmakers tot onderzoekers, onderwijsexperts, ouders en leerkrachten; het is een thema dat kan rekenen op veel meningen vanuit veel verschillende hoeken. Neem daarbij de steeds toenemende multiculturaliteit van de (school)populatie, en je komt tot een interessant vraagstuk. Want wat voor veel ouders immers als normaal wordt beschouwd, is voor anderstalige ouders echter een waar hindernissenparcours. Want hoe kijk je samen het huiswerk van je kind na als je de taal niet spreekt? Hoe vraag je naar hoe zijn of haar dag op school was, als je de woorden die je kind gebruikt niet kent? Hoe toon je engagement voor het kostbare leertraject van je kind, als je niet weet wat er in de klas gebeurt? Anno 2021 zijn er bijzonder veel ouders en kinderen in België met een migratieachtergrond. In Antwerpen heeft 50,1% van de populatie een migratiegeschiedenis, dat is dus meer dan de helft. Voor ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn, is ouderbetrokkenheid dus geen evident gegeven. Zich bewust zijnde van die steeds groeiende multiculturaliteit, startten vijf Antwerpse basisscholen een ouderbetrokkenheidstraject op om de betrokkenheid van hun anderstalige ouders te stimuleren. De hamvraag daar is natuurlijk: “Werkt zo’n traject?” En dat is exact de vraag waar deze masterproef het antwoord op wilde vinden.

 

Het ABC van het ouderbetrokkenheidstraject

Het ouderbetrokkenheidstraject gaat van start in het kleuteronderwijs en loopt door in de lagere school, en bestaat uit verschillende deelinitiatieven en projecten. Die initiatieven dienen om ouders thuis bezig te laten zijn met hun kind op een leer- en cultuurrijke manier. Een concreet voorbeeld is een