Bijzonder en toch gewoon naar het beroepsonderwijs

Gitte
Van Eynde

Welke invloed heeft onderwijs op de toekomst van een jongere? Wat als iedereen een negatief advies geeft om de overstap te maken? Welke invloed heeft onderwijs op het zelfbeeld van een jongere? Kan iemand met ADHD functioneren in het gewoon secundair beroepsonderwijs?

Dit zijn een aantal vragen die ik me stel. Om een beter inzicht te krijgen in het beroepsonderwijs geef ik in het kort de structuur ervan weer. In mijn onderzoek bespreek ik het stappenplan om de jongeren uit het buitengewoon lager onderwijs efficiënt te begeleiden in de overgang naar het beroepsonderwijs. Hierin specifi-eer ik waarmee je best rekening houdt bij zo’n overstap. Na de overschrijving is een conti-nue begeleiding noodzakelijk. Dit verkleint de kans op mislukken in de loop van het eerste jaar secundair beroepsonderwijs. Hierin bespreek ik eveneens hoe je ongewenst gedrag constructief kan aanpakken en wel-ke methodiek in het dagcentrum gebruikt wordt bij kinderen/ jongeren met ADHD. Deze methodiek kan ik nuttig aanwenden als de jongere toch meer moeite blijkt te hebben met de overstap dan verwacht. Van deze methodiek heb ik ook enkele toepassingen ontworpen die voor hem een hulpmiddel kunnen zijn.

Tot slot kom ik tot het besluit. Als besluit geef ik een persoonlijke reflectie van het thema met mijn specifieke visie op deze problematiek: Wat beïnvloedt de onderwijskansen van een jongere met ADHD en hoe kan ik vanuit het dagcentrum daaraan meewerken?

Download scriptie (2.94 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2011