Concurrentiële Intelligentie - Competitive Intelligence

Frederik
Claeys

 

Concurrentiële intelligentie

 

Ondernemingen kunnen nu niet langer meer vertrouwen op de marktgroei om de verkopen en de opbrengsten te verhogen, ze moeten marktaandeel winnen ten koste van de concurrenten. Er bestaat verwarring omtrent het juiste gebruik van de term concurrentiële intelligentie. Dit komt enerzijds door culturele verschillen, anderzijds komt dit doordat er vertaalproblemen zijn.

Frederik Claeys 1999 deze scriptie mag worden gelezen maar het is verboden het te kopiëren (r)

 

Wij definiëren concurrentiële intelligentie als het proces dat eruit bestaat, om gegevens die vrij en legaal te verkrijgen zijn over de concurrenten, te verzamelen en te analyseren zodat men de nodige informatie verkrijgt, die moet dienen ter ondersteuning van welbepaalde beslissingen. . Toch zijn er binnen de concurrentiële intelligentiebranche strekkingen die aannemen dat sommige concurrentiële ntelligentieactiviteiten belangrijker zijn dan andere. Sommigen leggen de klemtoon op het verzamelen van gegevens, over de concurrenten, weer anderen vinden de analyse van de concurrentiële gegevens het belangrijkste. Wij zien het veeleer als een continuüm, waarbij al de stappen binnen het concurrentiële intelligentieproces belangrijk zijn.

Met concurrentiële intelligentie is de onderneming beter in staat om de concurrenten te verrassen, doordat het de zwakke punten van de concurrenten beter weet in te schatten. Ook kan het zich beter verdedigen tegen concurrenten die een verrassingsaanval willen uitvoeren. Verder wordt het mogelijk om een beter beeld te hebben van de huidige concurrenten, en ook van de potentiële concurrenten, zoals de leveranciers, klanten en partners. Het is het doel van concurrentiële intelligentie, om de beslissingsnemers en de managers van de onderneming te voorzien van waardevolle concurrentiële informatie, die ze kunnen vertrouwen bij het nemen van welbepaalde beslissingen. Concurrentiële intelligentie moet de beslissingsnemers helpen om die strategieën en tactieken te ontwikkelen die het mogelijk maken om marktaandeel te winnen op de concurrenten. Met concurrentiële intelligentie kunnen antwoorden gevonden worden op vragen betreffende de concurrentiële arena.

In de eerste plaats moet men de concurrentiële arena verstaan. Eenmaal men een goed beeld heeft van een bepaalde sector, kan men dan inzoomen op welbepaalde concurrenten. Hierbij bepaalt men dan de huidige en de potentiële concurrenten. De volgende stap is een bepaling van de concurrentiële intelligentiebehoeftes.

Er zijn veel concurrentiële gegevensbronnen, maar in tegenstelling tot industriële spionage wordt er bij concurrentiële intelligentie op een ‘ethische’ manier gezocht naar de concurrentiële gegevens. Het verzamelen van concurrentiële gegevens is geen nieuwe activiteit, toch is het belangrijk dat er een systeem bestaat die het concurrentiële intelligentieproces enigszins kan ondersteunen. Het concurrentiële intelligentiesysteem is een ononderbroken en op elkaar inwerkende structuur van mensen, uitrusting en processen. Het wordt opgezet ter ondersteuning van het concurrentiële intelligentieproces en meer specifiek voor een concurrentieel intelligentieprogramma. Het is noodzakelijk dat er een intern proces is, dat het concurrentiële intelligentieprogramma op een continue basis stuurt. Zo kan het concurrentiële intelligentieproduct op een continue basis bezorgd worden aan de managers, en dit ter integratie in het strategische planningsproces. Er moet een concurrentiële intelligentieverantwoordelijke aangesteld worden die ervoor moet zorgen dat het concurrentiële intelligentieproces op een goede manier verloopt. Alle bedrijfseenheden en afdelingen moeten actief betrokken worden bij het concurrentiële intelligentieproces.

Maar toch zien veel ondernemingen af van concurrentiële intelligentie, omdat het nog steeds een spionage imago heeft. Hierdoor is het ook niet eenvoudig om concurrentiële intelligentie in de academische sfeer te brengen. Wat een van de doelstellingen is van SCIP (Society of Competitive intelligence professionals).