Vlaamse bevolking stemt voor nultolerantie van alcohol in het verkeer

Lotte
De Canck

 

Alcohol, een verkeersmoordenaar

De afgelopen tien jaar is er in België op geen enkel vlak vooruitgang geboekt wat betreft rijden onder invloed van alcohol in het verkeer. Veel Belgen houden vast aan de gewoonte om zich na het drinken van alcohol in het verkeer te begeven met een te hoge alcoholintoxicatie. Deze slechte gewoonte heeft echter een grote impact op de verkeersveiligheid en zorgt jaarlijks voor 150 dodelijke slachtoffers. Groen en Vooruit dienden in juli 2020 een wetsvoorstel in om een nultolerantie in te voeren voor alle bestuurders op de Belgische wegen. Ondanks de steun van experten en politieambtenaren werd dit voorstel weggestemd in het federaal parlement. Onderzoek van de Universiteit van Gent toont aan dat de Vlaamse bevolking een nultolerantie van alcohol in het verkeer wel steunt. De meerwaarde van deze studie ligt bij de vraag naar de mening over een nultolerantie bij het gebruik van verschillende vervoersmiddelen. De invloed van factoren zoals geslacht, leeftijd en ouderlijke opvoeding is namelijk verschillend voor de mening over nultolerantie voor fietsers, automobilisten, alle bestuurders en invoering van een alcoholslot. 

Afbeelding verwijderd.

Attitude over verkeersmoordenaar

Vlamingen zijn over het algemeen, vrouwen nog meer dan mannen, voorstander van de invoering van nultolerantie van alcohol in het verkeer. Toch is er enige weerstand te bemerken bij jongvolwassenen voor het invoeren van een nultolerantie voor fietsers. Dit kan worden verklaard door de vaststelling dat Vlaamse jongvolwassenen vaker de fiets gebruiken om zich te verplaatsen dan ouderen. Bij alle leeftijdscategorieën is de steun voor een nultolerantie voor uitsluitend automobilisten het grootst. Bovendien blijkt dat ouderlijke opvoeding een invloed kan hebben op de mening over nultolerantie en dat communicatie van ouders over rijden onder invloed een rol speelt. Vlamingen die een gezaghebbende opvoeding (met veel controle en ondersteuning) ervaarden als kind, zouden meer voorstander zijn van nultolerantie dan Vlamingen met een tolerante opvoeding (met weinig controle en veel ondersteuning). Een opvallende aanvulling bij dit onderzoek is de vaststelling dat Vlamingen die vaak kinderen vervoeren met de wagen, minder voorstander zijn voor een nultolerantie voor automobilisten maar eerder voorstander zijn van een nultolerantiebeleid voor fietsers. Dit onderzoek bewijst nogmaals dat ondanks de weerstand van het federaal parlement, de meeste Vlamingen voorstander zijn voor nultolerantiemaatregelen en vooral voor automobilisten.

Download scriptie (747.21 KB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Wim Hardyns