De impact van de Nutri-Score

Eva
Heeremans

 

De Nutri-Score op een potje yoghurt, een reclamespot op televisie of een artikel in de krant. Iedereen is er wel eens mee in contact gekomen. Maar wat is de Nutri-Score eigenlijk, hoe is deze ontstaan en heeft deze het gewenste effect?

Wat is de Nutri-Score?

De recent gelanceerde Franse Nutri-Score bevindt zich op de voorzijde van een de verpakking van een product en is dus een front-of-pack voedingslabel. De Nutri-Score vat de nutritionele kwaliteit van een voedingsproduct samen in één samenvattende score die, dankzij het gebruik van kleuren en letters, makkelijk te interpreteren is. De Nutri-Score helpt consumenten de voedingskwaliteit van producten in één oogopslag te vergelijken.

image-20191004091249-1

De belangrijkste Belgische retailers geloven in de sterktes van de Nutri-Score en waren dan ook de eersten om deze in te voeren. Voornamelijk Delhaize en Colruyt hebben het voortouw genomen in het promoten van de Nutri-Score. Dit in tegenstelling tot de meeste fabrikantenmerken die vrezen voor een dalende verkoop van hun producten onder invloed van de Nutri-Score. Tot op heden stappen slechts enkele fabrikantenmerken, waaronder Alpro en McCain, mee in het Nutri-Score verhaal in België.

 

Hoe is de Nutri-Score ontstaan?

Front-of-pack voedingslabels hebben als doel consumenten te begeleiden in het maken van gezondere voedingskeuzes om zo overgewicht, obesitas en de daarmee gepaarde chronische ziektes te voorkomen. Het probleem is dat consumenten verward zijn door de grote hoeveelheid voedingsinformatie op de verpakking. Bovendien maken de wildgroei en het gebrek aan consistentie in front-of-pack voedingslabels deze verwarring compleet. De Nutri-Score tracht de nood aan één eenvoudig front-of-pack voedingslabel op alle producten in België, of zelfs op alle producten in de volledige Europese Unie, te beantwoorden.

 

Heeft de Nutri-Score het gewenste effect?

Dit onderzoek draait volledig om de impact van de Nutri-Score op de gezondheidsperceptie en de aankoopintentie en dit werd onderzocht aan de hand van een online enquête bij 362 Vlaamse volwassenen.

De eerste doelstelling van de Nutri-Score is respondenten bewuster maken van de gezondheid van producten. Uit deze studie blijkt dat de aanwezigheid van de Nutri-Score een meer correcte gezondheidsperceptie bij respondenten teweegbrengt dan wanneer de Nutri-Score niet getoond wordt. Dit betekent concreet dat de respondenten gezonde producten als gezonder en ongezonde producten als ongezonder inschatten dankzij de Nutri-Score. Daarnaast blijkt dat de respondenten in dit onderzoek de gezondheid van producten in elk van de vijf categorieën significant anders percipiëren. Deze bevinding is veelbelovend voor de effectiviteit van de Nutri-Score aangezien er bij de Nutri-Score bewust voor vijf categorieën werd geopteerd omdat deze net toelaten de gezondheid van een product genuanceerder en correcter in te schatten. 

Ten tweede tracht dit onderzoek volgende vraag te beantwoorden. Hebben consumenten nu echt de neiging om meer gezonde en minder ongezonde producten aan te kopen? De resultaten worden voorgesteld in onderstaande grafiek.

image-20191004091249-2

Uit deze studie blijkt dat respondenten een significant hogere aankoopintentie hebben naar gezonde producten (letter A en B) onder invloed van de aanwezigheid van de Nutri-Score. Ze hebben dus wel degelijk de intentie om meer gezonde producten te kopen. Hiermee kan gesteld worden dat de tweede doelstelling van de Nutri-Score, consumenten sturen richting gezondere aankopen, bereikt kan worden. Ook al lijkt het op het eerste zicht zo dat de Nutri-Score een lagere aankoopintentie naar ongezonde producten teweegbrengt, kon dit statistisch gezien niet worden aangetoond. Dit betekent dat consumenten niet de neiging hebben om minder ongezonde producten aan te kopen. Hoe dan ook zijn deze resultaten hoopgevend. Het lijkt er namelijk op dat het doel van de NS, hogere aankoopintentie naar gezonde producten en lagere aankoopintentie naar ongezonde producten stimuleren, bereikt kan worden. Een vervolgonderzoek op grotere schaal is hier echter wel aangewezen.

Ten slotte werd ook onderzocht of het effect van de Nutri-Score afhankelijk is van op welk soort merk de Nutri-Score staat. Aangezien uit de literatuur blijkt dat consumenten meer vertrouwen hebben in A-merken dan in private labels, werd nagegaan of dit vertrouwen in A-merken een goede werking van de Nutri-Score verhindert. Het soort merk oefent in deze studie geen invloed uit op de relatie tussen de aanwezigheid van de Nutri-Score en de gezondheidsperceptie en evenmin op de relatie tussen de aanwezigheid van de Nutri-Score en de aankoopintentie.

Consumenten kunnen de gezondheid van producten dus beter inschatten en hebben de intentie om meer gezonde producten te kopen. Dit maakt de Nutri-Score op dit moment een waardig kandidaat om als enig verplicht Europees voedingslabel ingevoerd te worden. Toch is enige nuancering hier op zijn plaats. De Nutri-Score heeft enkele beperkingen: ze houdt geen rekening met de mate waarin producten bewerkt zijn en evenmin met zoet- en kleurstoffen. Ook het vergelijken van de Nutri-Score tussen verschillende productcategorieën kan mogelijks tot foute interpretaties leiden. Hoewel deze aandachtspunten niet opwegen tegen de vele voordelen die de Nutri-Score biedt, heeft de Belgische overheid de cruciale taak om alle stakeholders zo goed mogelijk in te lichten over deze beperkingen en hen te begeleiden in een optimaal gebruik van de Nutri-Score door middel van voorlichtingscampagnes.

 

Download scriptie (7.97 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Prof. Dr. Iris Vermeir, Joyce De Temmerman