Waarom dit vraagstuk?
VR-brillen, AR filters via Instagram en XR-studios die worden gebruikt voor de productie van volledig virtuele festivals,.. Sinds de pandemie zijn meerdere aspecten van ons leven verweven met de virtuele wereld en 'Mixed reality' is lang geen sciencefiction meer. Technologie die vandaag een opkomende trend kent, kan deel uitmaken van het recept voor succes in de livemuziek industrie van morgen.
Digital Reality in livemuziek
In dit onderzoek werden de Digital Reality vormen VR, AR, MR en XR onder de loep genomen. Deze technologie wordt steeds meer toegepast binnen verschillende markten en komen steeds dichter bij de moderne consument te staan. Deze analyse geeft een inzicht in welke mate een integratie van Digital Reality op een livemuziek evenement nieuwe dimensies kan geven die de beleving voor de muziekfan verbeterd. Zowel muziekfans als experience providers (bedrijven die livemuziek evenementen faciliteren) kwamen aan het woord in dit uitgevoerde onderzoek. De resultaten waren verrijkend in inzichten maar één ding is alvast zeker: aan het hart van deze belevingen ligt voor de klant de human connection met andere bezoekers en de artiest.