De invloed van auditkwaliteit op het niveau van winststuring door Belgische niet-beursgenoteerde en beursgenoteerde ondernemingen

Nathalie
Roosen

 

                                         Nathalie Roosen

 

‘Fouten’ van management niet sneller ontdekt door groot revisorenkantoor

 

Grote revisorenkantoren, namelijk ‘The Big 4’ (KPMG, PwC, E&Y, Deloitte), leveren geen hogere kwaliteit dan hun kleinere concurrenten. Zélfs niet aan beursgenoteerde bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Nathalie Roosen in het kader van haar masterproef tot het behalen van de master in de Handelswetenschappen (Lessius Hogeschool Antwerpen).

 

Revisorenkantoren controleren in bedrijven onder meer of de managers de winsten niet kunnen manipuleren. Want als ze dat wél kunnen, maximaliseren ze mogelijk hun eigen inkomsten ten koste van het bedrijf, de klanten, de leveranciers en zelfs de overheid en maatschappij. Een recent en berucht voorbeeld is de fraude door Lernout & Hauspie.

Grote revisorenkantoren hebben vaak meer middelen om hun personeel te motiveren en op te leiden. Zij kunnen dan ook diensten van een hogere kwaliteit leveren. Tenminste, dat wordt vaak verondersteld én aangehaald om het hoger prijskaartje te motiveren. Maar leveren grote revisorenkantoren wel écht de hogere kwaliteit die ze beloven en ontdekken ze sneller fouten en winststuring door het management in bedrijven?

De vier grootste revisorenkantoren – ook wel ‘The Big 4’ genoemd – zijn KPMG, PricewaterhouseCoopers (PwC), Ernst & Young (E&Y) en Deloitte. In het kader van haar masterproef tot het behalen van de master in de Handelswetenschappen aan de Lessius Hogeschool Antwerpen zocht Nathalie Roosen naar kwaliteitsverschillen tussen ‘The Big 4’ en kleinere revisorenkantoren. Uit haar onderzoek blijkt dat er geen noemenswaardige verschillen zijn. Ook zocht ze naar kwaliteitsverschillen tussen de diensten die ‘The Big 4’ levert aan beursgenoteerde bedrijven enerzijds en niet-beursgenoteerde bedrijven anderzijds. Ook hier kwamen geen noemenswaardige verschillen aan het licht. Dat is opmerkelijk. Want maakt een revisorenkantoor tijdens de audit van een beursgenoteerd bedrijf een fout, dan komt dat wellicht sneller aan het licht dan in het geval van een niet-beursgenoteerd bedrijf. Een beursgenoteerd bedrijf wordt immers alleen al door zijn investeerders strenger gecontroleerd. ‘The Big 4’ hebben door hun uitgebouwde, sterke reputatiemeer te verliezen dan hun kleinere concurrenten. Je zou dus verwachten dat ze zich op het vlak van kwaliteit toch zeker zouden onderscheiden wanneer het om beursgenoteerde bedrijven gaat. Niet dus.

 

 

 

 

Download scriptie (302.5 KB)
Universiteit of Hogeschool
Andere
Thesis jaar
2010