Nooit meer de vraag: ‘Wat schaft de pot vandaag?’

Ilka
Leenaerts

Kan het succes van maaltijdboxen zich verderzetten?

Ken je dat gevoel? Je hebt net een lange werkdag achter de rug en hebt al heel wat file getrotseerd. Je hebt nog verschillende hobby’s die de rest van de avond zullen vullen, maar moet tussendoor nog snel langs de supermarkt voor deze sluit. Eenmaal in de winkel zie je de overvloed aan keuze en vraag je jezelf af: Wat schaft de pot vandaag?  



Een vraag die in menig huishouden dagelijks weerklinkt, maar ook heel wat frustratie kan oproepen. Gezonde voeding wint namelijk sterk aan belang en is haast niet meer uit de media weg te denken. Toch is deze trend soms moeilijk verenigbaar met de overvolle agenda’s waar we tegenwoordig steeds meer mee te kampen hebben. Een mogelijke oplossing voor dit probleem is de maaltijdbox. Een product dat gezonde voeding en gemak met elkaar verenigt door alle ingrediënten voor een gerecht inclusief het recept samen te brengen in een handige box. Een concept dat reeds enkele jaren bestaat, maar meer en meer aan populariteit wint. Er komen dan ook steeds meer aanbieders op de markt, zoals supermarkten, die elk hun eigen twist geven aan de maaltijdbox. Maar wat zijn nu de populairste varianten? En hoe denkt de consument over de verschillen tussen een box van een supermarkt en die van een specialist zoals HelloFresh? Een online bevraging die aan de basis van de masterproef ‘De invloed van prijspromoties en de bereidingstijd op de aankoopintentie van maaltijdboxen’ ligt, biedt enkele inzichten omtrent het onderwerp.  



Beperkt gemak  



Ondanks dat maaltijdboxen al heel populair zijn, zijn er toch nog een aantal barrières die een uitbreiding van het succes in de weg staan. Uit eerder onderzoek blijkt namelijk dat de tijd die met het bereiden van de maaltijd bespaard wordt nog te beperkt is. De consument ervaart wel gemak doordat hij zelf niet meer op zoek moet naar recepten en ingrediënten, maar de bereidingstijd van de maaltijd zelf is voor velen vaak nog te lang. Ook deze masterproef bevestigt die resultaten en toont aan dat mensen meer geneigd zijn een maaltijdbox aan te kopen indien de bereidingstijd kort (25 minuten) is. Aanbieders van maaltijdboxen zouden hier dus op kunnen inspelen door meer snelle gerechten op te nemen in hun assortiment. Op die manier verhoogt het gemak dat de consument ervaart en zullen meer mensen zich aangetrokken voelen tot het product.  



Gemak heeft een prijs 



Een tweede barrière die verschillende consumenten afschrikt, is de prijs. Maaltijdboxen kunnen (afhankelijk van de aanbieder) zeer prijzig zijn. Daardoor heeft een groot deel van de bevolking minder snel de intentie om over te gaan tot een probeeraankoop. Uit dit onderzoek blijkt dat een mogelijke oplossing voor die barrière het aanbieden van een prijspromotie is. Daarbij kunnen zowel bonussen als kortingen ingezet worden, vermits ze een even sterk effect hebben. Door de tijdelijke prijsverlaging zal de aankoopintentie van de consument verhogen, waardoor de kans groter is dat hij een probeeraankoop uitvoert.  



Supermarkten vs. Specialisten 



Sinds de start van het concept zijn er ontzettend veel spelers op de markt, waaronder zowel gespecialiseerde leveranciers als supermarkten. Over het algemeen zijn de maaltijdboxen van specialisten (zoals HelloFresh) die aan huis geleverd worden nog steeds het populairst. 43% van de consumenten die al een maaltijdbox aankocht, kocht deze namelijk bij dit type leverancier. Toch beginnen ook supermarkten hun opmars te maken. Maar liefst 34% van de maaltijdboxen die verkocht worden zijn afkomstig van supermarkten die het concept van specialisten nabootsen (online bestellen en vervolgens thuis leveren/ophalen in een afhaalpunt). Daarbovenop vertegenwoordigen de maaltijdboxen die de consument zelf uit de rekken kan nemen nog eens 23% van de verkopen.  

Verdeling aangekochte maaltijdboxen per type leverancier 

Verdeling aangekochte maaltijdboxen per type leverancier

 

De toekomst van maaltijdboxen 



Uit de masterproef ‘De invloed van prijspromoties en de bereidingstijd op de aankoopintentie van maaltijdboxen’ kan geconcludeerd worden dat er al heel wat consumenten overtuigd zijn van het concept maaltijdboxen. Zowel gespecialiseerde leveranciers als supermarkten bieden een uitgebreid assortiment aan dat de consument weet te overtuigen. Verdere groei is echter nog mogelijk door meerdere alternatieven met een korte bereidingstijd aan te bieden en klanten die nog niet overtuigd zijn tot een probeeraankoop te laten overgaan. Dat kan door het aanbieden van een bonus of korting. Ook kunnen deze promotievormen helpen om de gebruiksfrequentie van de huidige gebruikers te verhogen. Deze technieken kunnen zowel toegepast worden door supermarkten en specialisten, mits de consument een gelijkaardige reactie zal vertonen. En wie weet… misschien maken maaltijdboxen ooit wel komaf met de vraag ‘wat schaft de pot vandaag?’.  

 

Download scriptie (846.76 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2019
Promotor(en)
Marleen Hermans en Kathleen Cleeren