ONDERSCHATTEN WE DE KRACHT VAN MUZIEK IN HET LEERPROCES VAN KINDEREN?

Nele
Verheyden

DIEPENBEEK – Sinds september voert Nele Verheyden, laatstejaarsstudent binnen de Bachelor Buitengewoon Onderwijs aan de Hogeschool Vives Kortrijk, onderzoek naar de invloed van muziek op de ontwikkeling van kinderen met een ernstig meervoudige beperking (EMB). Er werd bovendien een liedjesbundel op maat uitgewerkt.

Schermafbeelding 2020-06-19 om 16.08.43

De laatste jaren is er in het Bubao Sint-Gerardus, mede door de invoer van het M-decreet, een verschuiving merkbaar in de doelgroep. Het aantal kinderen met een EMB is in stijgende lijn. Kinderen met een EMB zijn een erg heterogene groep, de noden zijn erg uiteenlopend en vereisen een steeds meer gedifferentieerde aanpak.

In de EMB-klassen stoot het onderwijspersoneel daarom op enkele knelpunten. Zo blijkt er niet voldoende materiaal beschikbaar voor onderwijsactiviteiten op maat. Bovendien missen er handvaten en is het steeds een (helse) zoektocht naar een optimaal leermoment dat aansluit op het ontwikkelings- en leerniveau van het kind.

Nele Verheyden kwam met de idee om meer in te zetten op de kracht van muziek door de uitwerking van een liedjesbundel. Muziek is een erg krachtig medium in de ontwikkeling van kinderen met een EMB, want het heeft invloed op de communicatie, de emoties, het lichaam, op sociale interacties en op leerprocessen. Zo zijn kinderen met een EMB gevoelig voor intonatie, ritme en dynamiek en leggen ze contact via een melodie (motherse). Muziek zal bovendien bij kinderen met een EMB de cognitieve functies in de hersenen structureren, stimuleert het opslaan van informatie en bevordert de concentratie en motorische vaardigheden. Vanuit deze theoretische onderbouwing werd er gekomen tot het uitwerken van een ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen) liedjesbundel op maat van deze kinderen.

collage brochure EMB

Indien u interesse hebt om meer informatie te verkrijgen over dit onderzoek, kunt u de student bereiken via:

 

Download scriptie (2.84 MB)
Universiteit of Hogeschool
VIVES Hogeschool
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Geneviève Van Damme, Ellen Boutsen