De maatschappelijk werker als regisseur

Kay
Remon
  • Kay
    Remon

“De student gaat aan de slag met een nieuw communicatiemiddel, maar beseft ook dat een korte periode niet voldoende is om structurele veranderingen aan te brengen binnen een team” (H. Bleyenbergh, 21 juni 2015).

De maatschappelijk werker als regisseur is een vernieuwende en praktijkgerichte bachelorproef. Dit werk heeft tot doel om de disciplines sociaal werk en management met elkaar te verbinden. Het lijkt alsof beiden een totaal verschillend referentiekader hebben, maar toch is er een gemeenschappelijk raakvlak: bij beiden draait het om mensen ontwikkelen. Aan de hand van een innovatieproject in het kader van interdisciplinariteit, wat een zeer nauwe vorm van samenwerken is, tracht deze bachelorproef de lezer te doen inzien dat de maatschappelijk werker kan optreden als manager of regisseur. Dit project werd uitgevoerd op de geriatrische afdeling van AZ Nikolaas, campus Beveren.

Deze bachelorproef is vertrokken vanuit volgende probleemstelling: “Hoe kan GC0 van AZ Nikolaas Beveren een interdisciplinaire praktijk invoeren om de communicatie en teameffectiviteit te optimaliseren?”. Gedurende vier maanden werd onderzocht hoe de geriatrische afdeling C0 een interdisciplinaire praktijk kon invoeren, om zo de communicatie en teameffectiviteit te optimaliseren. Aan de hand van bevragingen aan werknemers en persoonlijke observaties, werd een analyse opgesteld die de knelpunten van de samenwerking in kaart bracht. Op basis daarvan werden methodieken opgesteld die gebaseerd zijn op interdisciplinaire principes.

Om een effectief project te kunnen verwezenlijken, is inzicht in verscheidene theoretische kaders noodzakelijk. Zo wordt er binnen de bachelorproef uitgebreid stilgestaan bij communicatie, teameffectiviteit en interdisciplinariteit. Om de aangereikte kaders zo concreet mogelijk te maken, worden er voortdurend linken gelegd met de praktijk, maar wordt er ook kritisch gereflecteerd over het persoonlijk ervaren van theorie versus praktijk.

Dit werk is te vergelijken met een puzzel. Binnen elk hoofdstuk zijn puzzelstukjes terug te vinden die noodzakelijk zijn om achteraf, na het lezen van dit werk, het grotere geheel te zien. Alle puzzelstukjes worden samengelegd in het praktisch luik van dit eindwerk, en vormen gezamenlijk het antwoord op de probleemstelling.

Deze bachelorproef wordt afgetrapt met de anamnese. Binnen dit organisatie- en maatschappelijk werk- verkennend hoofdstuk, wordt kort de algemene werking van Geriatrie C0 beschreven. Zo maakt de lezer onder andere kennis met het multidisciplinair team, en welke rol de maatschappelijk werker hierin opneemt.

Het tweede deel van dit eindwerk, de diagnose, vormt de uiteenzetting van de probleemstelling, bestaande uit drie hoofdstukken. Wanneer de lezer de probleemstelling goed bekijkt merkt hij drie kernelementen op, zijnde communicatie, teameffectiviteit en interdisciplinariteit. Elk van deze hoofdstukken reikt theoretische kaders aan waardoor de betekenis van deze begrippen duidelijk wordt.

Nadat de diagnose gesteld is, duiken we het operatiekwartier in om de behandeling te starten. Dit deel vormt een belangrijke omschakeling in deze bachelorproef. Alle theoretische kaders die eerder beschreven zijn, komen binnen het innovatieproject-hoofdstuk allemaal samen. Aan de hand van bevragingen aan werknemers van GC0, en eigen observaties, zijn er interdisciplinaire methodieken uitgeschreven die tot doel hebben de communicatie en teameffectiviteit te optimaliseren. De grootste innovatie was InterdiSciBAR 2015, een interdisciplinair zorgplan gebaseerd op de principes van IPSIG, SAMPC en SBAR. Hierdoor werden heldere patiëntgerichte doelstellingen en taakafspraken opgesteld, een totaalbeeld van de hulpvragers geschetst, en een concretere informatieoverdracht naar patiënten, sociaal netwerk en teamleden toe gewaarborgd. Anno september 2015 heeft AZ Nikolaas dit zorgplan opgenomen in hun computersysteem.

Na een intensieve behandeling staat het hulpverlenersteam garant voor nazorg. Dit laatste onderdeel bestaat uit persoonlijke adviezen, zowel op micro-, meso-, als macroniveau. Deze aanbevelingen zijn opgesteld vanuit een kritische blik en geeft aan hoe het innovatieproject nog beter zou kunnen. Ten slotte wordt in het besluit het gehele proces van deze scriptie nog eens samengevat.

Wanneer de patiënt het ziekenhuis verlaat, krijgt hij medicatie mee voor de komende drie dagen. Zoals u weet bevat elk geneesmiddel een bijsluiter, en laat het nu net lukken dat mijn eindwerk ook een bijsluiter bevat. Hierin is een literatuurlijst terug te vinden waarin al mijn bronnen zijn opgenomen, en zijn er enkele relevante bijlagen aan toegevoegd die het geheel nog completer maken.

Download scriptie (3.16 MB)
Universiteit of Hogeschool
Karel De Grote Hogeschool
Thesis jaar
2015