De marketinganalyse van cruisereizen voor Millennials en de impact van COVID-19

Lauranne
Coopmans

Kunnen cruisebedrijven na de coronacrisis heropstarten en opnieuw veilige reizen aanbieden? Welke marketingstrategie redt de toekomst van de cruise industrie en breekt het stereotiepe beeld van cruisen voor eens en voor altijd?

travel covid-19

 

Sluit je ogen en beeld je een cruisereis in. Terecht denk je aan zon, lekker eten en een prachtig zeezicht. Maar ook aan een schip vol welgestelde senioren en dat beeld klopt ondertussen niet meer. Cruisebedrijven bieden vandaag de dag een onvergetelijke vakantie aan de hele familie en organiseren themacruises op maat voor iedereen. In 2016 stelde de Cruise Lines International Association (CLIA) vast dat de gemiddelde cruisepassagier nog maar 46 jaar oud is. En de sector wil meer: de CLIA pleit dat de cruise industrie een nog jonger publiek kan aantrekken. Enkele cruisebedrijven investeren hierin door hun cruiseaanbod uit te breiden met expeditie- en jachtcruises.

Om de jongere generaties aan te trekken, zet de cruisesector al enkele jaren in op moderne marketing. Sociale media vormen hierbij ongetwijfeld het basisinstrument. Maar de sociale media marketing vraagt meer dan slechts een facebookpagina te beheren en af en toe iets te posten. Het oprichten van marketingcampagnes in samenwerking met influencers biedt nieuwe opportuniteiten.

De influencerwereld is een recent concept. Veel jongeren volgen meer en meer reisinfluencers: personen die via een online kanaal authentieke beoordelingen en persoonlijke ervaringen van hun reizen delen met hun publiek. De digitale volgers nemen de mening van de influencer ter harte. Investeren in marketingcampagnes met influencers wordt daarom de uitdaging voor wie Millennials en jongere generaties wil benaderen. Momenteel benut de cruise industrie dit onvoldoende, zeker vanuit Europa. Uit de paar Europese influencercampagnes blijkt dat cruisebedrijven en reisorganisaties verkiezen om journalisten aan te werven. Het probleem hierbij is dat journalisten en redacteurs niet het contactmedium met de jongerengeneratie vormen.

Sinds het voorjaar van 2020 kampt de hele wereld met een nieuw en nog relatief onbekend virus: COVID-19. Dit zeer besmettelijke virus dwingt ons niet alleen tot thuiswerken en online studeren, maar kent een ongelooflijke impact op de globale economie en de toeristische sector in het bijzonder. De cruise industrie is hard getroffen. Het begon met ernstige corona-uitbraken aan boord waar de cruisesector nog niet op voorbereid was. Hierdoor ontstond het negatief cruise-imago van drijvende, virus verspreidende hotels. Daarenboven moesten landen noodgedwongen een lockdown invoeren met een serieuze crash in de beurswaarden van cruisebedrijven tot gevolg en zelfs faillissementen.

Uit deze thesis blijkt dat de coronacrisis de cruisesector zal dwingen om meer aandacht te besteden aan een breder en jonger doelpubliek en daarvoor influencermarketing in te zetten. Influencermarketing biedt immers een goedkoper alternatief om cruisereizen te promoten en via influencercampagnes kunnen vooroordelen en stereotiepe beelden over cruisen doorbroken worden. Een kwalitatieve campagne is een must en de cruise organisatie moet daarvoor enkele doordachte keuzes maken: welk type van influencer, welke digitale platformen te gebruiken, welke prijsbaseringen en de keuze tussen een marketingagentschap of een marketingplatform om de juiste influencer te bepalen. De authenticiteit verzekeren en de juiste competenties bezitten voor het gebruikte platform zijn essentiële voorwaarden voor de influencer.

De cruise industrie staat in de toekomst voor een grote uitdaging. Naast het gekende negatieve imago van massavervuiler en massatoerisme kampt de cruise industrie nu ook met het slechte imago van “supercoronaverspreiders”. Bovendien leeft de idee dat cruises dure en amper realiseerbare dromen zijn. Influencer marketingcampagnes kunnen hiervoor een authentiek perspectief bieden. Door het publiek te informeren over wat een cruise werkelijk inhoudt en dat iedereen die wil deze droom kan waarmaken, zullen mensen geïnspireerd en gemotiveerd geraken om te cruisen. Bij het maken van een dergelijke campagne moet het cruisebedrijf de influencer overtuigen van krachtige marketingboodschappen met focus op reizen in alle veiligheid en sterke prijs-kwaliteit garanties.

Universiteit of Hogeschool
Hogere Zeevaartschool Antwerpen
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Ludwina Van Son