Toonde jij waardering voor je leerkrachten?

Alexander
Ghysens

Voel je de druk van onze competitieve samenleving op het onderwijs? Heb je je ooit afgevraagd waarom leerkrachten vaak het gevoel hebben dat ze ondergewaardeerd worden? Ontdek hoe vijftien leerkrachten in het secundair onderwijs hun waardering hebben ervaren en wellicht kijk je met een nieuwe waardering naar je voormalige mentoren.

Leerkrachten en hun verhaal over waardering

In een wereld waarin de schijnwerpers vaak gericht zijn op de prestaties van leerlingen en de hervormingen in het onderwijs, wordt de stem van de leerkrachten zelden gehoord. Maar wat als we die stem nu eens centraal zetten? Wat als we luisteren naar de verhalen van vijftien leerkrachten uit het secundair onderwijs. Niet om de feiten vast te leggen, maar om de complexiteit van het begrip ‘waardering’ te ontrafelen. Dat onderzoek is een reis door de ervaringen, emoties en herinneringen die de kern vormen van het leraarschap.

Het Heilig-Hartinstituut in HeverleeEen historische kijk op waardering

In een tijd waarin de waardering van leerkrachten een brandend actueel onderwerp is, biedt mijn onderzoek een uniek perspectief op het verleden van het onderwijs. Ik dook in de ervaringen van leerkrachten van de tumultueuze jaren vijftig tot het dynamische begin van de 21ste eeuw, om een diepgaand begrip te krijgen van wat ‘waardering’ werkelijk betekende. Dit onderzoek onthult niet alleen de langetermijneffecten van veranderende omstandigheden op het welzijn van leerkrachten, maar brengt ook verhalen van verschillende generaties samen. Maak je klaar voor een meeslepende reis door de tijd, waarbij de complexe facetten van waardering in het onderwijs worden belicht door de ogen van degenen die het het beste weten: de leerkrachten zelf.   

‘Ik heb dat altijd zo onrechtvaardig gevonden, van in het beeld van de maatschappij een profiteur te zijn’, drukt Anne me op het hart, waarna ze in de verdediging schiet. ‘Terwijl ik van mijzelf vond dat ik hard moest werken.’ Het gesprek met de zestigjarige leerkracht uit Heverlee duurt bijna een uur. Toch heb ik nog geen specifieke vragen gesteld over de waardering of onderwaardering van haar beroep. Zoals met de voorgaande interviews komt het spontaan ter sprake. ‘En dan nog een keer voortdurend beschuldigd worden dat het niveau van het onderwijs achteruitgaat’, windt Anne zich op. ‘En alles wat er misloopt in de samenleving. Dat is bijna de fout van het onderwijs hè. Want het onderwijs moet meer inzetten op verkeersveiligheid en onderwijs moet meer inzetten op pesten en op racisme. Allee noem maar een onderwerp en het onderwijs moet het doen hè.’

Als je ooit hebt getwijfeld aan de waarde van leerkrachten of je afvroeg waarom ze zich soms ondergewaardeerd voelen, dan biedt mijn onderzoek een onschatbaar inzicht. De verhalen en ervaringen van leerkrachten, over een periode van een halve eeuw, openen deuren naar begrip en reflectie. Dus, als eerbetoon aan de leerkrachten die ons hebben gevormd, nodig ik je uit om je te laten inspireren door de stemmen van leerkrachten en de waarde van waardering in al haar pracht te ontdekken.

Download scriptie (976.41 KB)
Genomineerde shortlist Klasseprijs
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Kaat Wils, Sarah Van Ruyskensvelde
Thema('s)