Diagnose van een leerstoornis. Hoe moet het nu verder?

Kim
Wynsberghe

Inleiding:

Wanneer ouders te horen krijgen dat hun kind een leerstoornis heeft, zitten ze vaak met heel veel vragen en zorgen. Er is momenteel weinig studie gedaan rond de noden en behoeften van de ouders na de diagnose van hun kind. Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt: ”Wat willen ouders, na de diagnose, delen aan zorgen, aanpak en oplossingen met andere ouders die zich in dezelfde situatie bevinden. Het doel van dit onderzoek is nagaan hoe ouders via beeldmateriaal kunnen, ondersteund worden in het omgaan met een kind met een leerstoornis.

Methode:

Kwalitatief onderzoek: via diepte-interviews worden de noden, behoeften en oplossingen van ouders in kaart gebracht. 

Resultaten:

De interviews worden gefilmd en resulteren in beeldmateriaal voor de website www.ZoalsIk.be. De filmpjes met getuigenissen van de ouders zijn een vorm van online lotgenotencontact.

Discussie: 

In de discussie worden de verkregen resultaten getoetst aan de literatuur. Verder worden de beperkingen en sterktes van het onderzoek in kaart gebracht.

Download scriptie (850.1 KB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool West-Vlaanderen
Thesis jaar
2014
Kernwoorden