Een exploratief onderzoek naar leeractiviteiten op de leerwerkplek bij studenten verpleegkunde.

Dieter
Smis

“Werkplekleren als voorsprong op het echte werk”

Laatstejaarsstudenten verpleegkunde die hebben deelgenomen aan de leerwerkplekstage stellen dat ze veel hebben geleerd en zich klaar voelen om te beginnen als verpleegkundige. Dieter Smis (Universiteit Antwerpen), deed in zijn masterscriptie onderzoek naar de meerwaarde van het werkplekleren bij de studenten.

Laatstejaarsstudenten van de verpleegkunde-opleiding van de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen worden tijdens hun laatste stageperiode ingezet als bijna-volwaardige verpleegkundigen. Ze werken in kleine groepen op verschillende diensten van verschillende Antwerpse zorginstellingen. Een groep bestaat uit 6 tot 12 studenten die gedurende een periode van 9 weken, 24 uren per dag instaan voor de zorg van ruim de helft van de patiënten van een verpleegafdeling. Zo probeert de opleiding de kloof tussen de theorie en de praktijk te verkleinen en de studenten klaar te maken voor het echte werk. Studenten zeggen dat ze meer zelfvertrouwen hebben en dat ze zich, na deze stage, klaar voelen om te beginnen met het echte werk. Maar waarom ze dat gevoel hadden konden ze niet zeggen.

Smis interviewde 17 studenten tijdens de stageperiode en trachtte te weten te komen waarom de studenten zich klaar voelden. Aan de hand van de interviews kon Smis uitzoeken wat en hoe ze geleerd hadden tijdens de stageperiode. Hij concludeerde dat studenten zich aan het einde van de stage bekwamer voelen in hun communicatie met bijvoorbeeld patiënten en artsen. Ze kunnen zich beter organiseren en hun zorg plannen. En ze vonden het leuk om samen met medestudenten te werken. Dit komt tegemoet aan het goed gevoel van dat de studenten hebben bij afloop van de stage.

Vanuit het onderzoek doet Smis enkele voorstellen om het leren nog aan te moedigen. Zo stelt hij voor om in de opleiding meer te doen rond communicatie en de studenten aan te leren goed na te denken over het geleverde werk. Ten slotte stelt Smis voor dat de opleidingsinstelling zelf meer te weten moet komen over het groepsgebeuren. De studenten leren en werken in groep. Dat groepsgebeuren biedt nog een aantal mogelijkheden om het leren te versterken. Door deze zaken te verbeteren of beter te leren kennen wordt de kloof nog kleiner en kunnen de studenten verpleegkunde nog beter voorbereid beginnen op het echte werk.

Meer weten?
Dieter Smis: dieter.smis@kdg.be of 03/613 15 77

Download scriptie (1.01 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2015